Wednesday, August 20, 2014


 Kuliah Maghrib UMED
Kitab Dosa-dosa Besar 20.08.2014

Dosa 104 Tidak Menunaikan Zakat

1. Sifat org kafir adlh mcintai harta utk memuaskan nafsunya, memusuhi org lain dan berlagak sombong. Org beriman mjadikan harta itu punca ia mdekatkan diri pdNya serta mhubungkan silaturrahim.

2. Manusia blh bkumpul disebabkan harta. Kalau kamu belanjakan seluruh harta kamu, kami pasti tdk akan dpt mgembirakan seluruh hati org. Sdgkn pd harta itu ada hak org lain yakni yg meminta dan yg tdk meminta. Akhirnya dgn harta mereka mjadi org yg soleh.

3. Bila dikatakan mgumpul kekayaan bererti Allah myuruh kita mencari harta. Namun berhati2 apabila memiliki harta. Zakat yg akan menambahkan keberkatan harta tsebut. Zakat juga dsebut sbg sedekah. Ia adlh sedekah yg wajib. Ia akan mbersihkan diri dan myucikan harta tsebut yakni menambahkannya.

4. Belanjakan ke jalan Allah adlh cara utk myuburkan harta. Bkn sekadar menyimpannya. Ia menjadikan kita lbh kreatif dan inovatif dlm menambahkan hartanya. Lihat apabila kita sudah bkahwin, kita mula mgumpulkan harta berbanding ketika hidup bujang dahulu.

5. Jika seseorg yg tdk mbelanjakannya ke jalan Allah, maka harta tsebut akan melilit dirinya di akhirat kelak yakni berasa tdk selesa. Emas dan peraknya akan dibakar lalu akan diseterika di bhgian dahi, lambung dan belakangnya.

6. Apa yg perlu kita takuti adlh apabila kita tkena doa org miskin yg hak mereka ada di dlm harta kita. Harta ini adlh milik Allah, bkn milik kita. Buktinya kita akan tinggalkan harta ini apabila kita mati kelak. Harta ini adlh ujian dan amanah dariNya.

7. Mereka yg tdk mbyr zakat akan dihukum sblm dimasukkan ke dlm neraka lg. Ini mgambarkan betapa tcelanya golongan ini.

8. Sifat harta itu :
a) ia sbnrnya milik Allah
b) Allah jadikan harta itu sbg ujian
c) ada hak seseorg di dlm harta kita

9. Ssguhnya kamu mdpt rezeki kerana ada golongan yg lemah di sekeliling kamu. Mungkin disbbkn golongan ini maka Allah mpermudahkan rezeki kita. Oleh itu tunaikan lah hak mereka spya harta ini terus dberkati olehNya.

10. Rmai myangka dgn bakhil maka hartanya makin btambah. Kita diajar utk bgaul dgn manusia, bkn bgaul dgn harta semata2. Utk myempurnakan pergaulan maka harta dijadikan sbg alat.

11. Nabi saw juga myebut kelebihan mberi makan kpd org lain. Ini mnunjukkan harta sbg alat utk mjalinkan ukhuwah. Gunakan harta sebaik2nya utk myambungkan silaturrahim. Allah akan mberkati harta tsebut cntohnya bmusafir utk menziarahi saudara mara, adik beradik dsb.

12. Kain kafan tdk akan disebut harta @ aset even ia bjenama dan semahal mana pun nilainya. Itu yg akan kita pakai ketika kita meninggal utk mgambarkan kita akan meninggalkan setiap harta yg kita miliki di dunia dan tdk dbenarkan mbawa harta

13. Jika kita gagal memanfaatkan harta tsebut sebaiknya maka kita akan diharamkan utk mdapat doa2 dr org2 miskin. Hendaklah kita mpunyai sifat ihsan kpd org2 yg tdk bkemampuan yakni mcukupkan keperluan seseorg.

14. Kemiskinan disebabkan kecuaian pemimpin dan masyarakat yg tdk mgambil peduli ttg masyarakat sekeliling. Kewujudan org miskin adlh sunnatullah tetapi tiadalah smpai mcapai tahap kemiskinan yg melampau2 spt tdk ckup makan, tdk ckup pakai dan hidup merempat.

15. Jika kita bfikir ttg perkongsian harta maka kita mampu mengurangkan beban yg ditanggung oleh org2 miskin. Kita lbh sanggup mbiarkan tanah kita dicerobohi binatang spt babi drpd mewakafkan tanah tsebut utk tujuan2 amal spt mbina surau, rumah2 utk org miskin, tanah pkuburan dsb.

16. Bila manusia tidak mderma maka inflasi dan kenaikan barang akan berlaku. Allah myebut dlm Quran ttg sedekah "Allah akan mhilangkan keberkatan riba dan menyuburkan sedekah". Lihat apa yg berlaku di Madinah. Dtg Islam myelamatkan ekonomi dgn mbawa sistem sedekah yg mgugat dan mhancurkan sistem riba Yahudi.

17. Allah melaknat org yg mkn riba, menulis urusan jual beli riba, mjadi saksi jual beli riba dan semuanya yg bkaitan dgn riba. Nabi saw juga melaknat org yg enggan mbayar zakat, org yg tdk bsedekah dan org yg mjadi muhallil (cina buta). Nabi saw tdk pnh mbiarkan org miskin pulang dgn tgn kosong.

18. Wali2 Allah bkn setakat melihat zakatnya tetapi turut memerhatikan sedekahnya. Mmg jika dilihat ia sudah mlepaskan tggjwb zakatnya namun ia sbnrnya suatu pendekatan diri kpdNya dgn menambahkan amalan sedekah.

Wallahua'lam

No comments: