Thursday, August 14, 2014


 Kuliah Ramadhan UMED Kitab Wasiat Ibnu Qudamah Al Maqdisi-Jalan Lurus Menuju Allah 18.07.2014

Muraqabah & Khasyah

I. Tengah Malam (sambungan..)

1. Waktu mlm turunnya rahmat Allah serta tawaran pengampunan drNya. Kita perlu bdoa spya kita mjadi pemimpin agar akal kita sentiasa cergas sptmana doa yg diajar oleh Allah dlm Quran iaitu pemimpin kpd org btaqwa.

2. Bila kita minta utk jd pemimpin kita akan mmikul tgjwb yg lbh bsr, ilmu akan btambah banyak serta btujuan utk mdekatkan diri pdNya. Nabi2 diutuskan utk menjadi pemimpin yakni bsifat utk myampaikan.

3. Mintalah mjadi pemimpin yg sentiasa bsabar mjalankan perintahNya dan sentiasa mdpt hidayah dgn bimbanganNya. Pemimpin akan mjadi contoh tauladan dan setiap kebaikan yg kita lakukan lalu diikuti oleh rakyat maka kita akan mperolehi pahala.

4. Bdoa agar Allah selalu mengilhamkan kpd kita utk mbuat kebaikan yg menjadi ikutan. Manfaatnya akan kembali kpd kita spt perolehi ganjaran di akhirt, thindar dr kesusahan dan kedengkian manusia dsb.

5. Sedekah yg paling mulia apabila bsedekah kpd kaum kerabat yg memutuskan hbgn silaturrahim dgn kita. Ia adlh akhlak yg paling susah utk kita lakukan yakni berbuat baik dgn seseorg yg mjadi musuh kita. Kita mudah berbuat baik dgn seseorg yg baik dgn kita tetapi tdk seorg musuh.

6. Nabi saw mnunjukkan akhlak yg paling mulia yakni mampu bsabar dgn layanan dan cercaan musuh malah mampu memaafkan musuh2 yg pnh bcita2 utk mbunuh baginda. Nabi saw juga pnh btolak ansur dgn Yahudi even baginda mgetahui kebencian yg ada pd org yahudi itu.

7. Kita juga disaran utk bdoa agar istiqomah dlm menjaga solat sptmana doa Nabi Ibrahim as di dlm Quran. Istiqomah juga bererti kita sentiasa mperbaiki solat2 kita spya mjadi lbh bkualiti. Solat itu mcegah pkara keji dan mungkar. Solat ini yg akan mampu mengubah akhlak kita.

8. Dgn solat juga bermakna kita akan mengingati Allah setiap masa. Dimana smpai satu saat kita tdk mampu utk solat melainkan dgn mgerakkan kelopak mata. Ini menandakan betapa perlunya kita dilatih utk mengingati Allah even diluar solat. Tdk ada bahagian org yg tdk solat di dlm Islam.

9. Solat itu berat yakni dlm melaksanakan tuntutanNya smada di dlm @ di luar solat. Pandangan Nabi saw yg terakhir sblm wafat apabila melihat para shbt mbetulkan saf utk solat jemaah. Nabi Isa as iuga turun ke bumi ktikamana umat Muhammad sdg solat.

10. Kita juga disaran bdoa utk mjadi org yg sentiasa beribadat kpdNya. Kita tdk mahu hnya menjadi hamba Ramadhan. Kita diajar utk beribadat setiap waktu. Minta dijauhkan dr beribadat secara bermusim. Antara doa yg diajar oleh Nabi saw "Ya Allah, bantulah aku utk sentiasa ingat pdMu, bsyukur pdMu dan sentiasa mperbaiki ibadat kpdMu".

11. Kita nmpak kecacatan hal2 dunia kita utk dperbaiki namun kita gagal utk melihat kecacatan amalan akhirat kita. Kita sentiasa blumba2 utk mperbaiki kecacatan rumah,kereta dsb tetapi tdk berusaha memperbaiki kualiti ibadat kita.

12. Kita juga dsaran bdoa agar dijadikan org yg khusyuk dlm beribadat yakni mengetahui betapa hinanya kita yg hnya 'meminjam' nikmat drNya.

13. Apabila kita mula mcapai umur 40 thn, bsyukur lah dgn mbaca doa ini "Ya Allah, jadikan aku sntiasa bsyukur akan nikmat yg Engkau kurniakan kpd aku dan ibubapaku serta masukkan aku dgn rahmatMu ke dlm golongan hamba2Mu yg soleh".

14. Juga meminta agar Allah memelihara zuriat2 kita. Kita perlu mperbanyakkan taubat. InsyaAllah kita akan mati dlm husnul khotimah. Jika Allah ingin muliakan kita maka Allah akan berikan kita ilham utk sentiasa blumba2 mbuat kebaikan dan menambahkan amal ibadat selain rajin menuntut ilmu.

15. Org yg bsungguh2 menuju Allah akan mbuang segala kebencian dan halangannya spt mninggalkan isteri dan anak2 serta tmpat tidur pd 10 akhir Ramadhan utk mgejar Lailatulqadar dsb.

Wallahua'lam

No comments: