Friday, July 1, 2016

Sy pernah di jemput satu sekolah di kl untuk bagi talk untuk 80 orang terpilih yang sangat teruk akhlaknya..x solat.. Mak ayah derhaka.. Cikgu2 di maki hamunnya.. Ponteng xdtg sekolah.. Macam2 lagi.. Cikgu2 dah x tau nak buat macmana.. Cikgu search kat google pakar pelajar bermasalah kuar blog saya.. Cikgu terus call dan deal program ngan saya..

Bila saya datang tu.. Bising sngat ada yang boo saya.. Ada yg sy terdengar mereka kata "bapak besoo abg kau.." Ada yg muka semua dah pandang sy ketat jee.. Ada yg baring.. Cikgu kenalkan diri saya pun mereka bising.. Cikgu2 dah malu dengan saya.. Saya masa tu dah risau.. Takut.. Dalam hati kata "macamana lah nak cermaah kat deorang ni 3 jam.." Terus teringat.. Satu orang ust bagitau saya.. "Khalil.. Tau macamana ulamak2 india boleh ceramah untuk 10 juta orang? Macam2 background.. Macam2 orang.. Macam2 perangai.. Tapi 10 juta orang boleh nangis dnegar cakap mereka.. Takde tepuk2.. Takada lcd.. Tak ada audio.. Tak ada ice breaking..Cuma pakai mic..?" Saya tanya ha aa macamana ek ust? "Mereka rasa dalam hati mereka yg depan mereka hanya makhluk.. Tak ada sikit pun kuasa untuk muliakan dan hinakan.. Yang mulia kan dan hinakan seseorang hanya Alllah.. Yg hebat hanya Allah.. Bila kita rasa kita rasa kita hebat.. Lebih baik daripda orang di depan kita.. Allah akan hinakan kita.. Orang xkan dengar cakap kita.. Tapi kalau kita rasa.. Saya x pandai.. Bodoh.. Mereka berkelakuan begini semua salah saya.. Dan kita doa nangis2.. Kita rasa kalah mereka Allah bagi hidyaah, Mereka lebih baik daripda sayaa.. Kalau kita ada perasaan ni.. Orang akan dengar dan terkesan dengan cakap kita.."

Bila saya teringat kata2 ustz saya ni.. Saya terus mulakan ceramah sy dngn bacakan sebuah hadith galakan duduk dalam majlis agama.. Menuntut ilmu.. Saya kata " dalam hadith bukhori diceritakan bila nabi saw buat ceramah ada 3 jenis orang.. Orang yg pertama dia terus dduk di hadapan nabi saw orang kedua dia duduk belakang orang dan belakang tiang orang ketiga dia tengok ada mjlis ilmu dan dia terus berlalu pergi.. Nabi saw kata nak tak aku bagitau pasal 3 orang ini.. Bahkan nabi saw bagitau kami.. Nabi kata orang yg dduk terus di hadapan Aku Allah berhadapan dengan dia.. Orang kedua Allah berselindung daripdanya orang ketiga Allah lari daripadanya.." Masa tu alhamdulillah semua Allah yg buat budak yg tadi bising.. Baring.. Terus berubut duduk depan saya dan rapat... YaAllah saya terus terfikir.. Hebatnya hadith nabi ni.. Bawa cahaya buatkan orang terkesan dalam hati mereka...

Sebab tu sangat penting setiap sekolah seluruh malaysia hidupkan bacaan hadith yg berkaitan galakan galakan untuk beramal..(taklim fadhoil) setiap hari supaya hati anak pelajar kita jadi lembut dengan hadith2 nabi saw.. Ulamak kata 3 hari tak dengar bacaan hadith atau quran satu titik hitam melekat kat hati.. Patutlah.. Mereka banyk buat masalah di sekolah di rumah.. Sebab hati tak hidup.. Hati gelap.. Pucuk pangkal kan hati.. Bawalah datang cahaya di sekolah kita insyaAllah batil (kejahatan) akan hilang.. Dalam bilik gelap.. Marah gelap rotan gelap x dapat selesaikan masalah gelap.. Cuba bawa cahaya gelap akan hilang.. Begitu juga hadith2 nabi saw adalah cahaya.. Program2 agama adalah cahaya.. Sunnah nabi adalah cahaya.. Buat selalu maka kejahatan akan hilang.. Malangnya masih banyak sekolah yg buat program2 yg membawa lagi kegelapan.. Dah laa gelap bawak lagi gelap.. Bila gelap nak hilang.. Program bercampur lelaki perempuan.. Bertepuk bertampar dalam program.. Ini menambah lagi kegelapan dalam mendidik anak2 remaja kita.. YaAllah semoga Allah ampunkan kita..

Sebenarnya.. allah mengikut sangkaan hambanya.. Apa sangkaan kita pada remaja kita.. Kalau kita sangka mereka teruk.. Orang yg x guna.. Maka itulah yg mereka akan jadi.. Tapi kalau kita sangka masyaAllah remaja2 saya ni satu hari nanti mereka berubah mereka terus sebarkan agama di merata dunia.. Sunnatkan orang2 di luar negara.. Bawa kepada islam.. Maka itulah yg mereka akan jadi.. Sebab hadith kudsi Allah bagitau Allah mengikut sangkaan hambaNya..

YaAllah.. Teruk mana pun remaja saya.. Mereka lebih baik daripada saya.. YaAllah jadikanlah setiap remaja saya yg mencintai solat.. Taat perintah mak ayah dan guru2.. YaAllah kesian anak muda saya hari ni berduyun duyun runtuhkan agama.. YaAllah kesianlah mereka.. Ubahlah mereka.. Mereka baik.. Tolonglah yaAllah.. Terimalah mereka.. Maafkan kami sebab tanggapan kami yg buruk pada mereka selama ini.. Amiiiin

Motivator Remaja,
Ustaz Khailil Razak
0137791637

#storyustaztido

No comments: