Wednesday, November 19, 2008

minggu yang malas

Seperti tajuk cerita cartoon Sin Chan la pula ...ya Allah malaskannya aku minggu ni...walaupun aku tahu ianya merupakan penentu di hari muka..

Adakah ku tidak mampu melawan syaitan yang bergabung dengan nafsuku untuk mengalahkan akal aku .Aku masih tidak dapat mefokuskan apa yang sepatut aku buat sebagai seorang muslim yang memikul tanggunggjawab sebagai seorang pelajar,seorang anak kepada ibu-bapaku,sebagai ahli kepada masyarakat dan seorang mukhluk yang di gelar hamba..betapa hinanya jika sentiasa tewas dalam pertarungan ini..

Walhal aku tahu semuanya apa yang sepatutnya aku buat.....aku tahu juga jika bersenang-senag dahulu akan susah kemudian..
Aku takut jika jadi seperti apa yang allah katakan dalam kitab yang paling benar tiada keraguan padanya...iaitu orang yang berilmu jika mereka tidak mengamalkankan ilmunya seperti keldai yang membawa kita kitab tetapi keldai tidak tahu apa yang dia bawa...

Semoga sedikit coretan ini memberi kekuatan pada diri aku dan juga sesiapa yang membacanya untuk melawan nafsu yang mengila memujuk mencari kesenangan yang sementara...

satu perkara yang ada pada syaitan yang boleh kita fikir-fikirkan...iaitu tidak kenal putus asa.iaitu mereka senantiasa berusaha untuk menyesatkan manusia...

2 comments:

Anonymous said...

as`kum...
aku minat r tulis2 ni...blog mu jah yg bleh aku komen...blog ore laen susoh aku nok komen..aku pon xdok blog sndri lg...jadi sininya aku xse komen gapo...just nok kongsi nge mu lah...aku pon buke setakat minggu ni jah minggu yg malas....malas satu sem aku ni...xdok gapo pon yg aku buat dale sem ni...raso saloh ko ma nge abah aku kat umoh...baru semale ma aku call tanya exam bleh jawab ko x...aku pon jwb jujur r....banyok xleh jwb cz xbaco...malas....lepas pada tu, rasa nyesal xsudoh cz menghampakan ma nge abah aku dale blaja ni....sama2lah kita menginsafi diri...peringatan pada diriku sendiri
wassalam

naji said...

meme malas tu setiap sem..minggu ganti minggu..tapi rasa minggu prekso supo minggu x preksa..
suka bermalas-2..