Tuesday, June 21, 2016

*Kuliah Ramadhan UMED 11.06.2016*
_Kitab 200 Wasiat Ibnu Arabi_

*Wasiat 14 Jangan Menzalimi Hamba Allah*

Dlm wasiat ini, Ibnu Arabi menasihati kita agar bhati2 dlm kehidupan. Kdgkala kita mungkin mzalimi org lain tanpa kita sedari. Mzalimi bkn difahami hanya dgn memukul, menendang@mbunuh seseorg.

*Nabi saw bsabda* "Takutlah kamu akan kezaliman kerana ia merupakan kegelapan di akhirat kelak".

Yakni dimana hari manusia amat2 memerlukan chya, tiba2 ia berada dlm kegelapan. Kezaliman antara sebab ia berada dlm kegelapan.

*Maksud kezaliman disini ialah menahan hak org lain dimana dlm keadaan kita mampu mbantunya tetapi kita tdk mbantunya*. Allah mberikan kita harta utk mbantu org lain tetapi kita menafikan haknya. Sdgkan pd harta kita tdpt hak org lain even ia tdk meminta sekalipun.

Jika kita tdk mampu mbantunya, maka berikanlah ucapan yang baik.
*Hadis Nabi saw* "Hindari diri kamu drpd api neraka dgn (bsedekah) walau dgn sebelah kurma. Jika tdk ada, maka ucapkanlah perkataan yg baik".

Kita juga blh mdoakannya dgn syarat slps kita berusaha sedaya upaya mbantunya. *Sesiapa yg melepaskan kesusahan org beriman, maka Allah akan mgurniakannya doa yg mustajab*. Allah lbh berhak melepaskan kesulitan kita bbanding kita mbantu mlepaskan kesulitan org lain.

Jika kita mbiarkannya sehingga ia mati, maka ia akan menuntut di akhirat kelak. Kita dilarang mbiarkan jiran kelaparan dlm keadaan kita kekenyangan. Ia juga akan dituntut di akhirat kelak.

Antara hikmah hidup bmasyarakat ialah kita saling melengkapi.
*Hadis Nabi saw* "Seorang Mukmin terhadap mukmin yang lain adalah seperti satu bangunan yang mana bahagian yang satu menguatkan bahagian yang lain". [HR Bukhori]

Jika ada kerosakan @ kecacatan, pasti kita akan cepat2 utk mbaikinya. Begitulah hidup bmasyarakat. Maka setiap kecacatan org beriman, kita akan rasa tpanggil utk mbantunya.

*Antara langkah2 dlm mbantu seseorg iaitu*
1. _Berikan harta tlebih dahulu_
2. _Mgucapkan ucapan yg baik_
3. _Mdoakannya dgn syarat slps berusaha_. Allah tdk akan memandang doa jika masih ada asbab2 yg lain.

*Membantu seseorg dlm kesusahan adlh fardhu kifayah*. Akan gugur kewajipan pd seseorg bilamana ada org lain yg melakukannya. Jika ada org lain yg mbantu jiran kita, ia akan mgugurkan dosa kita. Maka kita patut bterima kasih kpdnya.

Contohnya kewujudan pihak2 NGO yg mbantu pelbagai golongan. Paling kurang, ia sudah mgugurkan sebahagian tggjwb kita dlm mbantu org2 dlm kesusahan.

Even mereka hanya melakukannya disebabkan sifat simpati dlm dirinya, ia juga akan mgangkat dosa2 kita. Sbb itu kita patut myokong pihak2 yg sentiasa melakukan pelbagai kebajikan.

Begitulah juga bilamana kita mbantu org lain dlm kesusahan sdgkan ada org lain yg berhak mbantunya, maka niatkanlah pertolongan tsebut utk mgugurkan dosa org tsebut.

*Sesiapa yg mbantu ini akan mdpt 2 bahagian pahala yakni*
1. _Pahala mbantu_
2. _Pahala dlm usaha mgugurkan dosa org lain_

*Kita perlu sentiasa memohon kpdNya spya*
1. _Allah mberikan hidayah kpd kita_
2. _Allah mdtgkan pertolongan yg baik_
3. _Allah mgugurkan dosa2 kita_

Kebaikan yg kita lakukan bknlah utk Allah tetapi utk diri kita sbnrnya. *Sbnrnya kita lbh bhajatkan Allah utk peroleh ganjaran pahala, darjat & rahmatNya*. Maka dgn kebaikan tsebutlah Allah akan mgurniakan kebaikan kpd kita.

*Antara bukti Allah tdk zalim ialah*
1. _Adanya malaikat Raqib Atid yg mcatat_
2. _Allah berikan umur sbg modal_
3. _Allah kurniakan aqal utk mbuat pilihan_
4. _Allah berikan rezeki kpd semua makhlukNya_

*Balasan dosa yg paling cepat Allah tunjukkan di dunia ini adlh dosa mzalimi org lain*. Allah akan mbalasnya sblm ia keluar dr dunia ini. Jgn kita myangka Allah melupakan apa yg telah kita lakukan. Allah tdk pernah cuai & Allah sengaja mbiarkan dosa org2 zalim ke satu tempoh.

وَلَوْ يُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا كَسَبُوا مَا تَرَكَ عَلَىٰ ظَهْرِهَا مِن دَابَّةٍ وَلَٰكِن يُؤَخِّرُهُمْ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِعِبَادِهِ بَصِيرًا
"..akan tetapi Ia memberi tempoh kepada mereka hingga ke suatu masa yang tertentu; kemudian apabila sampai tempoh mereka (maka Allah akan membalas masing-masing dengan adilnya), kerana sesungguhnya Allah sentiasa Melihat keadaan hamba-hambaNya".
(Surah Fatir ayat 45)

_Nak anak2 kita taat, maka kita perlu taat mak ayah tlebih dahulu_.
_Nak anak2 ingat kita, maka kita perlu ingat mak ayah_.
_Nak anak2 ziarah qubur kita, maka kita perlu ziarah qubur mak ayah tlebih dahulu_.

_Ziarah qubur tanda ketaatan pd ibubapa sebagaimana Nabi saw pernah meminta izin dr Allah utk mziarahi qubur kedua2 ibubapa baginda_.

*Adab yg mjadikan hidayah itu bterusan*. Kdg2 doa kita tdk dimakbulkan disebabkan kita tdk beradab dgn Allah.

Setiap kali kita bdoa pdNya, maka kita perlu yakin bhwa Allah akan memustajabkan.
_Waimma Allah akan mberi dgn kasih sygNya lalu dikekalkan hidayah dlm diri kita_
@ _Allah mberi dgn kemurkaanNya lalu ditarik hidayah dlm diri kita. Inilah yg dinamakan istidraj_.

*Sbnrnya Allah ingin melengkapkan pahala antara satu sama lain*.
_Org yg bkemampuan akan mdpt pahala dr bantuannya_.
_Manakala org yg kurang bkemampuan pula, akan mdpt pahala drpd doa yg ia panjatkan serta rasa syukurnya pd Allah_.

Wallahua'lam

No comments: