Sunday, June 12, 2016

Kuliah ramadhan..
12/6/2016..
kitab 200 wasiat ibnu arabi..
Umed..

Wasiat ke 15..
(Cinta kepada Allah)..

1. Assalamualaikum.. wasiat imam ibnu arabi pada mlm ni yg pertama adab bersama org alim. Sekiranya org alim lupa dgn ilmunya hendaklah kamu ingatkan dia. Dah jd sifat manusia itu lupa.

2. Kadang kala org2 yg berilmu itu lupa dan lalai. Apa yg dilakukan itu bercanggah dgn ilmu yg dia beri tahu pd org ramai. Maka ingatkan mereka.

3.bagaimana nak terjemah cinta kita pada Allah. Pertama cara berpakaian. Berpakaian yg cantik semasa beribadat pd Allah itu juga menunjukkan kecintaan pd Allah.

4. Bila nak dtg masjid hendaklah berhias diri drpd kepala sampai kaki ini yg di anjurlan oleh Allah. Imam ibnu arabi x sependapat dgn org yg beribadat dgn pakaian yg busuk.

5. Bila seorg memakai pakaian yg indah maka xde sorg pon blh halang dia nak pakai yg baik kerana perkara ini diizinkan syarak.

6. Yng membezakan kita berhias utk dunia atau akhirat ialah niat. Kalau niat kerana Allah maka itu untuk akhirat. Kalau kita pakai hebat untuk sombong itu untuk dunia. Petingnya niat

7. yg membezakan adat dgn ibadat ialah niat. Org kawen utl menundukkan pandangan dan nak jauhi maksiat ini ibadat. Ini membezakan adat dan ibadat. Setiap amalan dgn niat. Siapa niat hijrah untk Allah dan rasul maka hijrah dia utk Allah dan rasul. Siapa hijrah utk perempuan yg nak di kahwininya maka dia ikut niat.

8. Kita sentiasa memperbaiki niat kita jd niat yg baik. Org simpan duit utk membanyakkan duit itu adat. Siapa yg simpan duit utk membayar hutang atau menunaikan haji itu ibadat.

9. Contoh baiah itu hal agama. Wajib manusia berbaiah pada pemimpin. Mendengar dan patuh pada pemimpin wajib bg org beriman. Selagi mana dia x suruh pd maksiat. Perkara ini juga blh menjadi dunia bila seorg berbaiah kerena mengharap pemimpin itu beri dia kesenangan dunia.

10. 1.  Org yg punyai lebihan air dan menghalang musifir memilikinya.
2. Org yg menunjukkan taat pemimpin kerana habuan.
3. Org yg beraumpah dlm perniagaan dan menipu dgn sumpahnya. Tiga golongan ini di laknat oleh Allah di akhirat kelak.

11. Nilai kepimpinan mata wang dan ringgit. Kalu kerana ini kita x akan dpt pemimpin dan rakyat yg baik. Dalam hal kepimpinan x blh ada unsur rasuah.

12. Bila nabi bercakap pasal riak dan sombong. Ada sahabt keliru dgn riak ini. Org yg  berpakaian cantik itu bukan riak. Itu keindahan kata nabi. Allah suka akan keindahan.

13. Menyembunyikan ilmu untuk manfaat org ramai itu juga maksiat. Ertinya, semua org yg Allah beri nikmat Allah nak tgk kesan dia. Kita kena praktikkan sifat tlg menolong.

14. Kalau kita tgk malaikat yg dtg jumpa rasullullah dia menyerupai org yg paling hensem dan tampan sekali. Dehyah kerap malaikat jibril menyerupainya. Umar al katab menceritakan kami melihat org yg pakai pakaian yg putih dan orgnya juga cantik dan bukan dikalangan kami dan dia juga x nampak seperti kesan musfir itulah malaikat jibril.

15. Malakul maut dtg kepada org beriman juga dlm keadaan yg cantik. Nabi ialah secantik cantik manusia. Kesempurnaan pd nabi. Cantik ini menjadi milik islam. Bila hari raya islam kata pakai baju baru dan cantik. keindahan ada disisi Allah. Jgn kita abaikan keindahan imej kita. Tp jgn sampai berlebihan sampai pokai untuk keindahan. Mengubah ciptaan Allah juga x blh dalam keindahan.


16. Kita dok mesia idong x berapa mancung sesuai dgn suhunya. Mat saleh idong mancung sesuai dgn suhu nya. Contoh macam kete kancil xakan nak letak exzos ferari. bila ubah akan merosakkan diri kita.

17. Bila Allah ceritakan ahli syurga Allah mengambarkan kecantikan. Bidadari dan keindahan. X ada umat yg menekan kebersihan gigi melaiankan umat islam.

18. Kita nak pilih indah dan kaya silakan tapi  jangan  sampai kita hina org dan abaikan tanggungjawab. sape nak kaya jgn lupa dua prinsip. 1) jgn hina org. 2) jgn tinggalkan hak dan tanggungjawab.

Wallahualam..

No comments: