Sunday, June 26, 2016

*Kuliah Ramadhan UMED 25.06.2016*
_Kitab 200 Wasiat Ibnu Arabi_

*Wasiat 30 Jihad Melawan Hawa Nafsu*

Allah bfirman dlm quran bhwa yg mjadi phalang manusia utk mdekati Allah adlh hawa nafsu. Manusia mula btuhankan hawa nafsu.

*أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا*
Nampakkah (wahai Muhammad) keburukan keadaan orang yang menjadikan hawa nafsunya sbg tuhan yang dipuja lagi ditaati?...."
*Surah al Furqan ayat 43*

Ia bmaksud ia patuh apa shj kehendak dirinya even
1. _Terpaksa mgorbankan dirinya_.
2. _Melanggar hukum syariat_.
3. _Mengorbankan org sekelilingnya jika berasa terancam_.
4. _Terpaksa bbelanja besar_.

Nafsunya umpama Tuhan. Mereka tdk peduli ttg halangan asalkan ia dpt memuaskan hawa nafsunya. Mereka hanya mpercayai hawa nafsunya. Sbb itu jihad tbesar adlh jihad melawan hawa nafsu.

*Hadis Nabi saw "Tdk akan beriman seseorg shgga hawa nafsunya tunduk kpd aku*".

Yakni hawa nafsu perlu ikut syarak. Lalu kita bmujahadah utk melawannya. Sbb itu kita bdoa agar ditetapkan hati dlm agama Allah. *Hawa nafsu yg myebabkan hati kita bbolak balik*.

Bpuasa adlh contoh utk melawan hawa nafsu. Kita bmujahadah melawan hawa nafsu makan & minum. Bilamana kita meninggalkan sesuatu yg halal, apatah lg bilamana kita meninggalkan sesuatu yg haram & tdk mberi faedah kpd kita.

Lihat bagaimana Allah mdidik kita utk melawan hawa nafsu. Allah yg akan mgilhamkan kebaikan @ kejahatan. Maka bjayalah org yg bjaya myucikannya & rugilah org yg mgotorkannya yakni tdk bjaya melawan hawa nafsu.

Tiada amalan yg blh menandingi amalan bjihad melainkan kita solat tanpa tidur & kita bpuasa tanpa bbuka. Sbb itu kita bdoa *Ya Allah, aku memohon kpdMu iman yg tdk rosak*. Yakni memohon iman yg tdk dirosakkan oleh hawa nafsu.

*Siapa yg meninggalkan keinginannya kerana Allah, maka*
1. _Allah akan mberikan gantian yg lbh baik_.
2. _Allah mberikan kemanisan iman & kelazatan ibadat_.

Kita memerlukan semangat yg kuat dlm bjihad. Antaranya bkawan dgn kawan2 yg soleh, perbykkan doa kpdNya agar dijauhkan drpd perbuatan mungkar dsb.

*Wasiat 31 Menyempurnakan Wudhu*

Menjaga wudhu adalah antara sifat2 orang beriman terutama ketika mjaganya pada waktu yang kita tidak suka. *Berwudhu pada masa sukar dan melawan sifat malas untuk berwudhu, maka pahalanya adalah lebih besar*.

*Antara kelebihan org yg suka bwudhu iaitu*
1. _Hiasan bg org beriman. Ia akan mjadi cahaya di akhirat kelak dimana hari yg kita amat memerlukan cahaya_.
2. _Akan dimakbulkan doanya_.
3. _Jika kita mati ketika tidur, maka kita mati dlm fitrah_.
4. _Sesiapa yg mbaca doa slps wudhu, maka akan dibuka bgnya 8 pintu syurga. Kita blh memasuki dr pintu mana yg kita suka_.
5. _Allah suka org yg myucikan diri_.
6. _Bwudhu adlh separuh drpd iman. Separuh lg adlh solat_.

*Lbh lengkap lg jika ia disempurnakan dgn solat sunat 2 rakaat*. Ia adlh solat sunat bsebab, bknnya solat sunat mutlak. Bila2 masa kita boleh melakukannya even pd waktu haram solat.

Nabi saw mdengar derapan kaki Bilal bin Rabah di dlm syurga. Ini kerana Bilal suka melazimi wudhu & menunaikan solat wudhu. Ini adlh contoh kelebihan yg diperolehi oleh org yg suka mjaga wudhunya.

*3 amalan yg akan Allah ampunkan dosa2nya & akan diangkat darjatnya iaitu*
1. _Sempurnakan wudhu dlm keadaan kita benci dan tpaksa_.
2. _Mperbykkan langkah ke masjid_.
3. _Tunggu solat slps solat_. Contohnya waktu menunggu solat dgn mdengar kuliah agama antara solat Maghrib & Isyak. Sbb itu disyariatkan iktikaf utk mdpt pahala menunggu solat.

*Berwudhu yg paling agung adlh utk beribadat*. Lalu kita akan bjalan ke masjid utk solat bjemaah. Kemudian kita menunggu pula solat seterusnya utk mdpt kelebihan yg paling agung.

*Jgn berasa tbeban utk melazimi wudhu*. Contohnya seseorg yg mudah tkentut setiap kali bwudhu. Maka ulangi wudhu sehingga kita sudah tbiasa dgnnya.

Wallahua'lam

No comments: