Tuesday, June 21, 2016

*Kuliah Ramadhan UMED 16.06.2015*
_Kitab 200 Wasiat Ibnu Arabi_

*Wasiat 16 Sedar Mengenai Apa yg Diambil Darimu & Diberikan Kpdmu*

Wasiat ini mgajar kita agar bfikir ttg segala pemberian Allah & setiap perkara yg Allah ambil dr kita.
*Hak mutlak Allah utk mberi & mgambilnya semula*.

Jika Allah mberikan nikmat, sekiranya Dia mcintaimu, maka kamu akan bsyukur.
Manakala jika Allah mgambil sesuatu, sekiranya Dia mcintaimu, maka kamu  akan bsabar.

*Sifat sabar adlh lbh agung drpd nikmat*. Akan sampai suatu masa, nikmat ttp akan hilang tempoh & kenikmatannya. Namun Allah tdk akan mhilangkan pahala sabar buat kita.

Bilamana Allah buat sesuatu yg kita benci spt kerugian harta benda, kehilangan anak2, kesakitan dan kematian, maka hendaklah kita memuji Allah.
*Kerana Allah ingin mjadikan ia sbg penebus dosa kita*.
*Allah hendak kita menemuiNya dlm keadaan kita suci dr segala dosa & maksiat spt bayi yg baru lahir*.

Jgn kita melihat apa hilang tetapi lihatlah apa yg Allah gantikan semula yakni sifat sabar. Sehingga kita rasa kita mudah utk melaluinya.

Sifat sabar adlh anugerah yg Allah campakkan ke dlm hati kita. Ia dtg dr Allah. Maka berikanlah khabar gembira kpd org2 yg bsabar.

*Ganjaran bg org yg bsifat sabar*
1. _Akan lapang dadanya_
2. _Allah akan mgantikan sesuatu yg lbh baik buatnya_

Dunia yg kita hilang akan bganti tetapi jika yg hilang di sisi Allah, maka Allah tdk akan mgantikannya. Ia berupa hidayah, sabar, agama dsb. Kita tdk perlu bsedih dgn dunia kerana kita akan menemukan gantian yg lbh baik. Namun nikmat akhirat tiada yg lbh baik jika kita sudah kehilangannya.

Dunia akan berubah mgikut evolusi. Brg dunia yg lama akan ditinggalkan & brg dunia yg baru akan mgantikannya.
Namun agama tdk pernah & tdk akan berubah. Agama kita skrg tdk mampu menandingi org yg lama.

*Bilamana kita hilang agama maka muhasabahlah*. Kerana ia adlh suatu kecelakaan bilamana kita tdk menemuinya kembali.

Org yg sentiasa bsyukur dan bsabar akan mperolehi kemuliaan. Allah juga akan mgampunkan dosa2 kita jika Allah myayangi kita. Malah Allah akan mgurniakan lg pelbagai nikmat.

Seorg lelaki yg mbuang sesuatu yg mhalang jalan, maka Allah bterima kasih kpdnya. Suatu perbuatan yg nampak kecil tetapi ia mgundang cinta Allah pdnya. Lalu Allah memasukkannya ke dlm syurga.
*Allah memuliakan org yg mgerjakan kebaikan, maka Allah akan mcintainya*.

Kita perlu bsedia dgn sifat syukur dan sabar. Kerana Allah akan mguji kita bila2 masa. Jika tdk, kita akan melalui ujian tanpa mperolehi apa2 pahala malah mdtgkan musibah yg lain.

Allah tdk perlu bterima kasih kpd kita sbnrnya. Kita hanya bterima kasih kpd sesoerg kerana ia mberi manfaat kpd kita.

Namun Allah dgn sifat pemurah & rahmatNya, Allah bterima kasih kpd kita utk menunjukkan tanda sygNya pd org yg mgerjakan perintahNya.

*Perbykkan bsyukur adlh cara utk menambahkan nikmat*. Byk org mcari nikmat bbanding bsyukur. Ia adlh kunci utk mdpt nikmat Allah.
Kdg2 ada org yg thijab utk mdpt nikmat Allah even berusaha keras. Kerana ia tlupa utk bsyukur.

Begitu jugalah perihal org yg beribadat & menuntut ilmu. Tiada pertambahan nilai iman kita kerana kita lupa utk bsyukur pdNya. Kerana kita asyik melihat ianya dr diri kita sendiri, bknnya dgn anugerah Allah.

Setiap apa yg Allah kurniakan pasti ada tempohnya. Apa yg dtg dr Allah, maka ia akan kembali kpdNya.
*Kita hanyalah pemegang amanah, bknnya pemilik harta tsebut*. Kita akan diuji waimma kita bsyukur @ kufur nikmat. Kita akan ditanya setiap apa yg diamanahkan kpd kita.

Bilamana kita btemu Allah, kita akan meninggalkan segala harta di belakang. Kita hanya mbawa sifat2 mulia utk mgadap Allah. Sifat2 ini akan diperolehi melalui segala ujian & perbuatan kita di dunia.

Kita mudah mgeluh bilamana kehilangan sesuatu kerana kita masih tdk mgetahui hakikat kehidupan. Sbb itu juga kita mudah tlalu gembira bilamana mdpt nikmat. Akhirnya ia ttp akan kembali pdNya.

*Org beriman diajar agar tdk terlalu bgembira dgn nikmat yg kita perolehi & tdk terlalu bdukacita dgn apa yg hilang darinya*.

Perbykkan istighfar bilamana kita diuji dgn sesuatu yg kita tdk sukai. Allah myukai org yg memohon keampunan. Tiada musibah yg menimpa kita melainkan ia bpunca dr diri kita sendiri.

Ketikamana hendak bmuamalat dgn Allah, maka hendaklah kita mgaku kesalahan kita dgn Allah. Hendaklah kita merendahkan ego kita di hdpn Allah.

Jika kita tdk mahu btaubat, maka Allah akan dtgkan suatu kaum yg melakukan dosa lalu mereka memohon ampun kpd Allah. Maka Allah mgampuni mereka.

_Wallahua'lam_

No comments: