Sunday, June 26, 2016

Kuliah ramadhan..
24/6/2016..
kitab 200 wasiat ibnu arabi..
Umed..

Wasiat ke 28(sentiasa menegakkan hukum Allah atas diri sendiri).

1. Assalamualaikum.. muslimin dan muslimat yg dirahmati Allah. Antara kewajipan kita ialah menegakkan hukum Allah atas diri kita sendiri. Hudud ialah sempadan Allah dan jgnlah kota melampauinya..

2. Wahai org2 yg beriman jagalah diri kamu dan keluargamu drpd api neraka,. Dan perintahkanlah keluarga kamu utk mengerjakan sat dan bersabar ke atasnya.

3. Ibadat mutlak sembahyang, puasa, haji atau ibadat itu dlm perintah larangan. Dalm hak2 persahabatan atau bersaudara. Maka semua ni kita kena tahu.

4. Org melampaui hukum Allah sama seperti manusia yg duduk dlm bahtera. ertinya ketikdakpedulian kita amar makruh nahi mungkar seperti kita membinasakan diri kita.

5. Contoh dlm keluarga, anak kita x sembahyang dan kita buat xtahu. Drpd x slt menjadikan dia mencuri dan sebagainya. Akhirnya membawa keaiban pada kita.

6. Setiap kali kita membiarkan kejahatan sebenarnya kita membiarkan kejahatan itu masuk dlm diri dan keluarga kita.

7. Setiap musibah wajib kita melaksanakan perintah ini. Akan berlaku perkara buruk satu hari nanti kata nabi. Akan berlaku manusia x lagi mempedulikan manusia dgn mencegah mungkar dan menyuruh manusia jahat.

8. Kamu satu hari nanti akan suruh kejahatan dan cegah kebaikan. Ada lg teruk bila yg jahat di anggap baik dan yg baik di anggap jahat. Kalau pakai kopiah ni mesti pengganas. Tuan2 lihat dah terbalik.

9. Yang simpan janggut diberi amaran dan org seksi di puji. Ini akan berlaku dlm masyarakat. Org baik di pandang serong dan org jahat di anggap org baik. perkara ini yg akan mewarnai dunia akhir zaman.

10. kita akan tgk kalau di panjangkan umur kerana ini nabi sebut. Sekarang pon dah ada perkara ni. Ni menandakan kejahilan menguasai ilmu. Nabi mengatakan kamu akan binasa.

11. Bila mana org soleh sikit dan org jahat banyak. Org soleh dah x mampu nak cegah org buat jahat maka binasa.

12. kalau ada org nasihat utk buat baik ini langkah malaikat dan kalau ada org nasihat kamu buat jahat itu langkah setan. Utk mengetahui perkara ini kita kena belajar syariat.

13. Kalau kita x belajar syariat kita x akan tau mana setan dan mana syurga. Dajjal adalah pakar mengelirukan sesuatu. Dia menghiaskan nerana sampai nampak mcm syurga. manusia yg jahil dgn syariat akan buat benda jahat  dan menganggap benda itu baik kerana xde ilmu. Bila hilang ilmu maka kita x mampu utk tegak syariat.

14. Semua dunia berada dlm kemungkaran yg menunggu hukuman drpd Allah.

Wasiat ke 29(bersedekah dan bergaul bersama org2 yg sedekah).

1. Setiap kali manusia memiliki harta yg berkembang maka dia di wajibkan zakat. Simpanan yg berkembang biak maka zakat. Kearan manusia makin bertambah harta makin kedekut. Allah nak didik manusia supaya x jadi kedekut.

2. Zakat menyucikan diri drpd kedekut dan sedekah pula mengangkat darjat.  Harta ni pinjaman drpd Allah. Sebb 2 mati org x tanam sekali dgn harta. utk membuktikan harta ni harta Allah.

3. Kalau kamu tau ada keluarga susah dan kamu ada harta dan kamu x tlg Allah akan hancurkan kamu. harta yg lebih itu bukan hak kita. Hak org lain. Sbb itu harta byk pon x bahagia.

4. Ada 2 cara nak tlg org susah. Sama beri atau pon bagi pinjam kerana ini perbuatan yg mulia. Kalau tinggal ke dua dua keadah ni maka celaka.

5. Sejarah asal bumi sepanyol itu ialah bumi org islam. Harta pusaka islam yg agung salah satunya ialah sepanyol.

6. Allah, walaupon zakat wajib dan sedekah sunat tapi,  ibarat allah sebut dlm quran, allah menamakan zakat yg wajib itu dgn nama sedekah..

7. Sedekah pd asalnya sunat tp bila kita tgk org dlm kebuluran kita wajib beri kalau kita ada harta. Itu buoan zakat tapi sedekah. Kita dgr keluarga yg susah maka kita sedekah. Supaya manusia melihat sedekah itu juga tanggungjawab.

8. Zakat org paham wajib tapi sedekah manusia juga perlu lihat sebagai kewajipan. Allah sebut watak manusia yg belum ada agama. Watak. Kita ni sama mcm kuda liar yg perlu dididik. anjing watak dia liar tapi bila dididik maka dia blh jaga tuan dia.

9. Sama mcm kita bila dpt harta kita jd liar, jd kita mesti dididik untuk bersedekah. Kita kena tau, sifat kedekut memang ada pd sesiapa saja. kedekut ni memang liar.

10. Sifat semula jdi ada pada kita semua, kita keluh kesah bila org dtg nak minta bantuan.maka begitu sifat kedekut yg ada pd diri kita.

11. Sedekah waktu paling afdal ialah masa kamu rs kedekut. Paling kamu sihat itu juga afdal kamu sedekah.  Waktu Kamu takut fakir masa 2 waktu paling afdal sekali sedekah.

12. kedekut ni virus yg mewujudkan watak yg begitu keji dlm hidup manusia. Sbb itu kita kena rawat virus ni supaya xde dlm diri kita.

13. Allah sebut jgn kamu sangka org kedekut ni baik pd diri mereka. Org kedekut ni kiamat kelak hartanya akan dililit pd mereka.

14. Perumpaan org yg bakhil dgn org yg suka bersedekah ialah seorg dipakai baju besi setiap kali dia sedekah baju itu akan longgar. Org yg kedekut pula makin dia kedkut baju itu makin mengetat pd badan org kedekut.

15 Jgn sangka org kedekut ni tenang. Dahinya berkerut. Semakin sempit dadanya. Nampak org minta sedekah terus lari. Hidupnya makin sempit. Dia sukar jumpa dgn org. Muka jadi ketat.

16. Kita bukan pemberi rezeki, kalau kita x bg pon Allah tetap akan bantu. Kita juga kena ingat bila kita bagi harta kita tidak akan berkurang.

17. Kita bila beri sedekah sebenarnya kita beri hak dia dan kita mendapat kemuliaan itu. Kerana harta itu bukan hak kita tapi hak Allah. ALlah bg rezeki pd kita Allah kata bersedekahlah.

18. Sewaktu Allah beri Kesenangan kamu ingat pd org lain dan bila kamu susah Allah akan bg org lain ingat pd kita.

Wallahualam..

No comments: