Sunday, June 26, 2016

*Kuliah Subuh Ramadhan UMED*
_24.06.2016 Kitab Melangkah Ke Alam Barzakh_

*Mayat Diquburkan di Tmpt Asal-Usulnya(smbgn..)*

Tiada seorg pun yg mgetahui dimana bumi dia akan mati. Kemudian kita akan pulang ke tmpt asalnya yakni tanah.

*إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَيُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْأَرْحَامِ وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ مَّاذَا تَكْسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ*
"..dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi negeri manakah ia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Amat Meliputi pengetahuanNya".
*Surah Luqman ayat 34*

Bilamana Allah ingin matikannya di suatu tmpt, maka Allah akan jadikan ia mpunyai suatu hajat di tmpt tsebut. Sbnrnya di tmpt itulah dia akan dikebumikan.

*مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَىٰ*
Dari bumilah Kami ciptakan kamu, dan ke dalamnya Kami akan mengembalikan kamu, dan daripadanya pula Kami akan mengeluarkan kamu sekali lagi.
*Surah Taha ayat 55*

*Antara adab menanam ialah digalakkan menanam jenazah di sisi org2 soleh & di tmpt org2 yg baik*. Sebagaimana jiran2 di dunia mberi manfaat, begitulah jiran2 di alam barzakh.

*Hadis Nabi saw* "Tanamlah jenazah kamu dl kelompk org2 soleh".

Qubur2 ini kan diziarahi dan didoakan. Maka kita akan mdpt tempias kebaikan tsebut. Namun jenazah akan tganggu bilamana ia ditanam bjiran dgn jenazah2 org yg tdk baik.

Abu Bakar bcita2 utk dikebumikan di sblh qubur Nabi saw. Lalu Abu Bakar mperolehinya. Umar juga myuruh anaknya meminta izin dr Aisyah utk diquburkan sblh qubur baginda. Di akhirat kelak slps Nabi dibangkitkan, akan diikuti oleh Abu Bakar & Umar.

Di syurga juga, kita akan hidup bjiran. Sbb itu Kaab bin Malik meminta utk mjadi jiran Nabi saw. Maka Nabi bkata kpd Kaab _Perbanyakkan sujudmu_. Kita juga akan mdpt kelebihan bjiran dgn org2 soleh bilamana kita mperbykkan sujud.

*Antara kewajipan seseorg ke atas jenazah ialah*

1. *Sempurnakan cepat2 wasiat arwah kerana ia memerlukan bekalan utk bmusafir*.

Antara bekal yg terakhir dilakukan oleh org2 soleh adlh wasiat. Wasiatkan harta2 yg kita miliki utk kita mdpt bekalan. Kita berhak utk mgunakan 1/3 drpd harta kita sbg amal sedeqah yg terakhir.

2. *Percepatkan pembayaran hutang arwah*.

Ini kerana rohnya akan tgantung drpd mdpt nikmat. Jika warisnya tdk mampu mbyrnya, maka kita perlu meminta pertolongan dr pemimpin utk mjelaskan hutangnya.

*Hadis Nabi saw* "Siapa yg tinggalkan harta pusaka, ia akan mjadi milik warisnya. Dan siapa yg meninggalkan hutang, maka ia adlh tggjwbku".

Antara tugas pemerintah krjn Islam ialah mjelaskan hutang rakyat. Tdk spt krjn sekular yg sering menindas & mgutip cukai drpd rakyat. Krjn tdk blh bniaga dgn rakyat sdgkan krjn perlu mjaga kebajikan rakyatnya.

3. *Tanam jenazah di sebelah org2 yg jahat*.

Islam msyariatkan kita mgiringi jenazah agar kita mgetahui di mana org2 baik & org2 jahat ditanam. Maka kita blh mewasiatkan agar jenazah kita kelak ditanam di sebelah org2 soleh. Sunat dituliskan nama pd qubur org2 soleh.

Harus menanam jenazah pd siang hari bbanding pd malam hari. Ini kerana
1. _Malaikat di siang hari lbh lembut bbanding malaikat di malam hari_.
2. _Lbh mberi iktibar kpd org lain_.
3. _Lbh ramai org yg mgiringi jenazah_.
4. _Adab2 qubur dpt dijaga_.
5. _Para Nabi dikebumikan pd siang hari_.

Namun jika jenazah itu dlm keadaan uzur, maka dipercepatkan pengebumiannya agar tdk mberi kesan kpd mereka yg melihatnya.

Kita melihat nilai muhasabah yg paling tinggi ketika melihat kematian.
*Meninggalkan apa yg dimilikinya*.
*Mbawa amal soleh sbg bekalannya*.

Kita cepat melupakan iktibar kematian slps bpaling dr jenzaah. Kita mula disibukkan dgn urusan dunia kembali. Tiada org yg mampu mgambil iktibar kematian dlm masa yg panjang.

*Bhati2lah dgn dunia yg melalaikan*. Bahkan kita akan meninggalkannya. Rugilah bilamana kita kita mgumpulkan harta dunia yg byk bbanding amal soleh yg amat sedikit.

Apabila tiba di kwsn qubur, maka bdirilah. Slps selesai diquburkan, maka baru kita dibenarkan duduk. Bdoalah ketika jenazah tsebut dimasukkan ke dlm qubur _Jadikan apa yg dibawa lbh baik di sisi Allah_.

*Org yg bijak akan mjadikan harta yg mdahuluinya sblm kematiannya*. Namun ramai org yg bodoh yg mjadikan kematian mdahuluinya drpd hartanya. Hartanya akan bpindah milik ke tgn org lain.

Disunatkan kita mbaca surah al Fatihah pd kepala quburnya. Atau sunat 5 ayat awal surah al Baqarah. Bacalah surah al Baqarah ayat 285 & 286 di hujung kaki qubur. Yg paling baik ialah khatam quran di tepi qubur.

*Antara tanda anak2 yg taat ialah anaknya akan melakukan apa kebiasaan yg dilakukan oleh ibubapanya*. Jika ibubapa suka mbaca surah al Mulk, maka bacakan surah al Mulk di tepi qubur ibubapanya. Hadiahkan bacaan quran utk ibubapa kita. Niatkan pahalanya utk ibubapa kita.

Ruang kita utk bbuat ketaatan pd ibubapa yg sudah meninggal masih tbuka luas. Melainkan org2 yg sering mberi alasan utk tdk mahu melakukannya. Seolah2 kita sdg mgajar anak2 kita agar melakukannya perkara yg sama kita lakukan pd ibubapa kita.

Antara perkara yg paling dibenci oleh Nabi saw adlh melakukan perkara yg sia2 di kwsn perquburan. Contohnya ketawa, bsembang hal dunia, bgurau senda, merokok dll.

Antara doa kita kpd jenazah adlh memohon agar Allah
1. _Meluaskan quburnya_
2. _Mengangkat amalannya_
3. _Memberikan pertolongan kpdnya_

Wallahua'lam

No comments: