Sunday, June 26, 2016

*Kuliah Subuh Ramadhan UMED*
_23.06.2016 Kitab Tanda2 Kiamat_

Antara tanda2 akhir zaman iaitu

*Hadis Nabi saw* "Tdk akan blaku kiamat sehinggalah keluar lelaki dr wilayah Qahtan yg akan memimpin manusia dgn kekuasaannya".
*HR Bukhori & Muslim*

Pemimpin ini akan lahir sblm kedtgn Imam Mahdi. Wilayah Qahtan berada di dlm negara Saudi. Ia disokong & ditaati oleh semua org2 soleh. Pemimpin inilah yg meletakkan tapak yg kukuh yakni persiapan sblm dipimpin oleh Imam Mahdi. Imam Mahdi yg akan myatukan kesemua umat Islam.

*Persiapan ini dibina oleh 3 kelompok iaitu*
1. _Wali abdal dr bumi Syam yg mbawa bendera panji hitam_.
2. _Pemimpin dr wilayah Qahtan_.
3. _Kelompok mujahidin di India_.

Juga akan blaku di akhir zaman, akan keluar pemimpin yg paling zalim.

*Hadis Nabi saw* "Tdk akan blalu malam dan siang melainkan akan lahir seorg lelaki dr bketuruan hamba yg akan mguasai dunia bnama Jahjah".

Pemimpin ini akan mewujudkan pemerintahan diktaktor yg memimpin penuh dgn kezaliman.

*Hadis Nabi saw* "Demi diriku berada ditgnNya, tdk akan blaku kiamat sehinggalah binatamg bcakap dgn manusia, sehingga tali cemeti bcakap dgn manusia dan sehingga selipar bcakap dgn manusia". *HR Tirmizi*

Binatang bcakap dgn manusia sudah blaku sbnrnya. Manusia mbuat kajian ttg alam binatang utk memahami binatang spt memahami bahasanya dsb.

Akhir zaman, manusia akan semakin rapat dgn binatang. Mereka byk memelihara & bcakap dgn binatang. Ini kerana kurangnya perkahwinan, kurangnya kelahiran, anak berada jauh dr ibu ayah spt duduk di asrama dll.

*Tidur dgn binatang bknnya akhlak dlm Islam*. Malaikat akan mjauhinya. Tdk mustahil suatu hari nnt, manusia akan bkahwin dgn binatang.

Cemeti yg bcakap dgn manusia pula adlh alat komunikasi yg sering berada di tgnnya spt handset. Selipar bcakap pula bererti bentuk teknologi komunikasi moden yg akan dtg. Selipar adlh sesuatu yg kita pakai sentiasa. Begitulah handset yg sering di tgn kita.

Even kita bhdpn dgn manusia tetapi kita bcakap dgn org yg tiada di depan mata kita melalui alat2 komunikasi ini. Alat2 ini juga akan mberitahu sesuatu yg tdk nampak dihdpn mata kita.

*Makin akhir zaman, Allah akan bongkarkan keajaiaban alam dgn pelbagai teknologi*. Namun even kita hidup dlm serba canggih, namun kita masih tdk mampu mgejar masa. Masa semakin pantas bgerak. Kerana itu sbnrnya adlh antara tanda2 kiamat.

Wallahua'lam

No comments: