Sunday, June 12, 2016

Kuliah ramadhan..
Kitab 200 wasiat ibnu arabi..
umed.. Surau baroroh..
7/6/2016..

Tajuk: wasiat ke 8.. (berpegang kepada kalimat tauhid)...

1. Assalamualaikum... pada wasiat ini al imam menekankan kita berpegang dengan kalimahtauhid.kalimah ini cukup nabi kata siapa yg akhir perkataan lailahaillah dia msk syurga..

2.  Kalimah ini menggabungkan makna nafi dan menggabungkan dgn isbat. Ini adalah lafas mutlak. X ada kalimah kedua ketiga atau keempat.

3. Kalimah ini manusia sebagaimana kata al imam sama ada musyrik atau pon islam.. kafir sejenis jer walau nama dia byk. Tauhid juga se jenis. Siapa saja mengucap ungkapan kalimah ini kita x akan menzaliminya. Kalimah ini mengharamkan manusia kekal dlm neraka.

4. Di sebut dlm hadist qudsi kalau ada tuhan lain selain Allah maka timbangan lailahaillah lebih berat dprd timbangan  tujuh langit dan tujuh bumi.

5. Kenapa di sebut langit dan bumi kerana benda ini paling berat. Timbamg langit dan bumi lebih berat lg kalimat lailahaillah.

6. Allah xde perantaraan. Terus kepada Allah. Org kapir zahirnya nampak mengutamakan Allah tp mereka menggunakan perantaraan. Allah ada agama yg lurus yg bersih drpd nilai syirik.

7. Nabi seorg pesuruh Allah dan hamba Allah. Kristian mengatakan nabi isa sebagai anak tuhan.Merrka syirik kpd Allah.  Sebagaimana kita mengagungkan nabi kita, kita tetap anggap nabi itu hamba Allah. Jelas bg akidah org beriman.

8. Mereka pembohong dan benar2 ingkar pd perintah Allah. Walhal mereka blh pergi terus tp mereka tetap menggukan perantaraan.

9. Org musyrik bila sebut kalimat lailahaillah sedikit semi sedikit syirik di buang dlm diri mereka. Wahai org beriman masuklah islam seluruhnya.

10. Nabi pada peringkat awalnya melarang org islam ziarah kubur kerana dulu ada syirik tp sekarang larangan itu telah di buang kerana syirik dah xde di kubur.

11. Ada kawan manusia di sebut org yg kena berenti dlm neraka sekejap.. mereka ini bg menunjukkan hebat kalimat tauhid mereka di masukkan kembali kesyurga kerana mereka ada kalimat tauhid..

12. Org kapir menyesal kerana xde kalimat tauhid. Berangan mereka kalau dulu mereka islam dah cukup utk mereka masuk syurga. Mereka org kapir x akan masuk syurga kerana xde kalimat tauhid. Kapir bangsat xde kalimat ini.

14. Kalimat lailahaillah mengeluarkan org islam dlm neraka dan masuk syurga. Org paling bahagia di akhirat kelak ialah org yg menyebut lailahaillah ikhlas dlm hati. Inilah besarnya kalimat lailahaillah.

15. Para wali Allah sendiri x memahami kenapa kalimat lailahaillah ini menjadi tinggi.
Bagaimana kalimat ini jd hebat?mereka mencari hikmahnya kenapa? zikir ini memantapkan dan meperbaharui iman. Nabi kata perbaharuilah iman kamu. Setiap kali sebut kalimat ini iman kita diperbaharui.

16. Allah mengharamkan atas neraka untuk membakar org yg menyebut lailahaillah. Wahab b. Munabi' seorg tabii yg mulia. Walaupon dia x peluk islam pd zaman nabi tp memeluk islam selepas kewafatan nabi. Seorg pendeta yahudi dr yaman.

17. Org tnya dia kalau sebut kalimat ini terlepas drpd neraka btl ke x?beliau menjawab setiap pintu ada kuncinya.. kalau sebut saja tp x sampai ke hati maka rosak kalimat itu. Dia sebut jer kalimat tp dia dlm hati mensyirikkan Allah. Ini merosakkan kalimat ini.

18. Org mengaku islam tapi setiap malam dok kutuk islam, dok caci islam org macam ini islam idi sisi manusia dan kapir disisi Allah. Jgn tuduh org. Kita xtau bagaimana pengakhirannya..

19. Perbanyakkan zikir ini dan perkuatkan depan org ramai. Melantunkan zikir lailahaillah dengan kuat kerana kita merasa mulia dgn nama Allah. Kita bangga dgn nama Allah. Kita berbangga dgn taat. Menunjukkan rs teruja kita dgn kalimah tersebut.

20. Kita manusia memohon keselamatan dr Allah dgn cara zikir. Maka kita zikir lah, Allah akan tunjuk bagaimana rahmat itu dtg. Bila kita buntu sebut lailahaillah. Nnti Allah akan tunjukkan jlnnya.

21. Otak berfikir berdasarkan ilmu atau pengalaman org atau berdasarkan ilham. Jd doa pd Allah moga mendapat ilham yg baik. Org yg nak buat bisnes wajib belajar bab zakat. Bukan sunat tp wajib.

22. Jgn niaga 4 tahun baru nk tanya zakat mcm mne. Ini menyebabkan x byar zakat byk mne.

23. Bila kita sebut lailaha.. kalau tuhan xde kita lagi xde. Kita kukuhkan satu2nya ada iaitu illalah.. hanya Allah yg ada secara mutlak. Allah kewujudan wajib kita ni kewujudan harus. Harus Allah bg dan harua Allah x bg. X wajib bg Allah nak beri kita anak.

24. Kewujudan kita atas dunia bukan wajib bg Allah. Xde sorg pon mintak pd Allah nk wajud di dunia. Tau2 dan wujud di dunia. Kita xde takyim bagaimana Nak anak kita. kadang2 kita ni kufur nikmat.

25. Kadang2 org miskin tnya kenapa la x lahir keluarga yg kaya. Ini bukan pilihan kita. ALLAH yg memilihnya. Kita kena ikut sebagaimana ketetapan Allah. Semua makhluk asal xde kecuali Allah. Jgn berbangga dgn diri kita. Semuanya pinjaman Allah dan Allah akan tnya di akhirat kelak. Allah x akan tnya benda yg kita xde. Terima dan redha maka semuanya baik di sisi Allah.

Wallahualam..

No comments: