Tuesday, June 21, 2016

*Kuliah Ramadhan UMED 17.06.2015*
_Kitab 200 Wasiat Ibnu Arabi_

*Wasiat 17 Menunaikan Kewajipan Atas  Hak Allah*

Ibnu Arabi myebut hak Allah yg perlu dilaksanakan oleh hamba2Nya. Yakni menunaikan hak yg paling wajib iaitu jgn myekutukan Allah dgn sesuatu pun.

Mereka yg masih benar aqidahnya even tdk solat, puasa dsb brgkali masih bpeluang utk masuk ke syurga. Namun tdk bg org yg tdk benar aqidahnya kpd Allah.

*Hadis Nabi saw* "Hendaklah kamu mjauhi syirik yg kecil yakni syirik tsembunyi".

Syirik tsembunyi adlh myandarkan sesuatu kejadian yg blaku pd sebab2nya. Mpercayainya dgn hati yakni hati menaruh kepercayaan kpdnya lalu berasa tenang atasnya.
*Inilah musibah yg paling besar yg menimpa diri seorg mukmin*.

Mereka beriman kpd Allah tetapi dlm keyakinannya yg sbnr, ada perkara2 lain yg mberi kesan. Spt yakin ubat yg myembuh penyakit, yakin daya usahanya tanpa pertolongan Allah, yakin pekerjaannya mjamin masa depan, yakin anaknya mjadi anak yg bijak dll. Ini disebut sbg keyakinan sebab.

Akan smpai suatu masa Allah akan mhilangkan sebab utk menunjukkan sesuatu itu ttp akan berlaku even bkn pd waktunya. *Sebab adlh suatu alat, bknnya hakikat*. Allah adlh penyebab kpd semua perkara yg blaku. Tdk blh seseorg itu beriman dgn sebab.

Bilamana kita tlalu bgantung dgn sebab, maka kita akan mudah mjadi lemah & cepat kecewa. Paling teruk kita telah syirik kpd Allah.

*Apakah hak Allah ke atas hambaNya?* Antara hak yg paling utama ialah agar mereka myembah Allah dan tdk msyirikkan Allah dgn sesuatu. Allah adlh satu2nya tmpt kita bgantung, bknnya bgantung kpd sebab.

*Malangnya kita hanya melihat & bgantung kpd Allah bilamana pergantungan kita kpd sebab mula tdk mjadi*.

Kita blh mgambil sebab tetapi jgn mengimaninya dlm hati. Ikhtiar adlh perbuatan secara fizikal, bknnya beriktikad dgn hati. Hati kita ttp dgn Allah.

Secara fitrah, Allah mberi naluri manusia dgn mcari sebab2. Namun org beriman akan mgaitkan sebab2 dgn Allah. Contohnya makanan bkn shj mampu mgenyangkan, malah makanan mungkin mjadi kesakitan @ kematian.

Antara tanda ketaqwaan ialah Allah akan berikan rezeki dr sumber yg tdk disangka2. *Sentiasa mlazimi taqwa utk mdpt sesuatu yg tdk diduga2*.

Org yg tdk btaqwa sentiasa tdesak kerana tdk pernah btawakal kpdNya. Lalu mereka mula tlibat dgn perkara2 haram. *Bilamana ia tlibat dgn perkara2 yg haram*, maka
1. _Ia lbh rugi drpd apa yg dia bygkan_
2. _Ia berada dlm kedudukan yg dilaknat oleh Allah. Jauh dr rahmat, hidayah dsb_

Nabi saw pernah mgunakan sebab tetapi hati baginda tdk pernah lari dr Allah. Baginda mdpt harta dr bahagian perang. Nabi mbeli stok makanan setahun utk isteri2 baginda. Selebihnya baginda mbeli alatan tentera. Adakah Nabi saw dikatakan bgantung kpd asbab? Sebab hanyalah sbg ikhtiar fizikal, bknnya sbg keyakinan hati.

_Jgn percaya melainkan pd Allah_
_Segala sesuatu ada di tgn Allah_
_Sebab2 itu adlh tabirnya_
_Hendaklah engkau selalu bsama Allah_

Siapa yg tenang dgn sebab, ketahuilah imannya songsang. *Kita hanya tenang dgn Allah*. Walau tanpa sebab2 yg hadir, itulah keimanan yg paling tinggi. Bilamana kita myerahkan segala2nya kpd Allah, maka segala2nya akan tjaga di bwh jagaanNya.

Semua benda bknlah perancangan kita tetapi ia adlh perancangan Allah. *Bilamana perancangan kita gagal, maka perbykkan istighfar*. Mungkin kita tlalu bgantung kpd perancangan tsebut bbanding melihat perancangan Allah.

Wallahua'lam

No comments: