Sunday, June 26, 2016

*Kuliah Ramadhan UMED 26.06.2016*
_Kitab 200 Wasiat Ibnu Arabi_

*Wasiat 32 Menjaga Hak Sesama Muslim*

Antara asas yg perlu difahami oleh umat Islam iaitu kita saling memerlukan & menguatkan antara satu sama lain.

*إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ*
Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.
*Surah al Hujraat ayat 10*

Seolah2 ayat ini mgajar kita bhwa umat Islam adlh bsaudara. Maka kita mesti mcari jalan utk bdamai bilamana blaku perbalahan.

*Hadis Nabi saw* "Yg paling baik antara org bbalah adlh org yg memulakan salam".

*Kita bkn mukmin yg sbnr bilamana kita tdk berusaha utk mcari jalan pyelesaian malah bcita2 utk mhancurkan musuh kita*.

*Hadis Nabi saw* "Bandingan org beriman pd kasih syg, bsifat belas kasihan & cintai myintai umpama satu jasad. Bilamana satu bhgin terasa sakit, maka anggota bhgian yg lain turut merasa sakit".

Darah org beriman adlh sama yakni hakiatnya berasal dr darah yg sama. Maka kita perlu saling mjaga even ia berada di kelompok golongan bawahan.

Kita myintai org beriman kerana kita mgetahui pasti ada kebaikan yg dtg drpdnya. Sptmana setiap anggota badan mpunyai fungsinya. Tiada sebab utk kita mhina & mbenci saudara Islam yg lain.

Kdg2 Allah jadikan doa di kalangan mereka amat mustajab. *Sbb itu Allah myembunyikan wali2Nya di kalangan hamba2Nya*. Kita dilarang myombongkan diri & mhina org lain. Kekuasaan & kekayaan bknnya lesen utk kita melakukan demikian.

Kita sering mcari kelainan spya tdk nampak sama dgn org lain. *Akhirnya Allah noktahkan kelainan tsebut pd titik kesamaan kita dgn kematian*. Kita semua akan ditanam & dikembalikan ke dlm tanah.

Sbb itu kita perlu berusaha memuliakan seseorg. Ia adlh bdasarkan ilmu & taqwa seseorg. Seseorg yg mhina org lain kerana tiada taqwa di dlm dirinya.

*Hadis Nabi saw* "Hakikat org beriman adlh saudara kpd saudaranya yg lain. Ia tdk akan mzaliminya, mbiarkan ia dizalimi serta mbiarkannya dlm kesusahan. Cukuplah kejahatan itu apabila ia mhina seseorg".

Bilamana bkumpulnya org Islam, maka ada hak yg perlu kita penuhi.
_Kita mhormati org yg berilmu_.
_Kita menasihati org yg jahil_.
_Kita mziarahi org yg sakit_.
_Kita mbantu org yg susah_.
_Kita menenangkan org yg takut_.
_Kita mgembirakan org yg bsedih_.
_Kita mgiringi jenazahnya_.

Kita perlu mberikan hak pemerintah yg disyaratkan oleh syarak. *Taat kpd pemerintah yakni kita mtaatinya selagimana perintahnya tdk bcanggah dgn perintah Allah & Rasul*. Even ia pemerintah fasiq, maka kita mesti mgikutinya jika ia mgisytiharkan jihad utk mpertahankan negara Islam.

Duduk di bwh pemerintah fasiq lbh baik drpd tiada pemimpin langsung. Ia akan lbh mhancurkan & mhuru-harakan negara.

Sudah mjadi lumrah pasti ada di kalangan kita yg melakukan dosa & maksiat. *Menjadi tggjwb kita utk menegurnya, bkn dgn mhinanya*. Apatah lg mhukumnya ahli neraka. Kita hanya berhak utk bdakwah & tdk dibenarkan mcampuri kuasa Allah. Kita blh mgutuk sifat buruknya tetapi kita tdk bkuasa utk menentukan tmptnya di dlm neraka.

Nabi saw mgajar kita seni dlm bdakwah tetapi baginda tdk mgajar kita seni dlm mhina & mgutuk seseorg. Jgn sentuh hal peribadi & fizikalnya. Kita hanya dibenarkan myentuh sifat2 buruknya. Kita sbg org Islam spttnya blh minimumkan musuh kita, bknnya meramaikan musuh.

*Jika kita bniat utk melakukan kebaikan, maka Allah akan berikan ganjaran pahala*. Jgn sesekali menutup pintu kebaikan even kita tpaksa bniat kerana ketidakmampuan kita. InsyaAllah Allah akan sampaikan niatnya sptmana seseorg yg bniat utk mati syahid tetapi ia mati di tmpt tidurnya.

Jika mberi anjing minum diberikan ganjaran syurga, maka mbantu org beriman jauh lbh besar ganjarannya. Org Islam yg paling baik adlh org yg suka mberi makan. Allah sentiasa mbantu hamba2Nya yg sentiasa mbantu hamba2Nya yg lain. Buatlah kebaikan, maka Allah akan mbalasnya. Balasan Allah itu jauh lbh baik.

*Iman itu ada 2 maksud iaitu*
1. _Iman dr sudut keyakinan dlm diri_.
2. _Iman dr sudut perbuatan yakni melaksanakan perintahNya & menjauhi laranganNya_.

Org beriman perlu belajar drpd slh satu sifat Allah iaitu al Mukmin yakni menenangkan & mberi kesejahteraan kpd org beriman yg lain. Bknnya mgancam & menakut2kan org lain. Dgn sifat demikian, maka benarlah kita seorg mukmin yg sebenar.

Wallahua'lam

No comments: