Friday, September 12, 2014



 Kuliah Isyak UMED Kitab Ancaman Neraka & Kesengsaraannya 11.09.2014

Bentuk2 seksaan penghuni neraka

♥♥ Seksaan yg Berupa Meleleh

1. Umpama kita melihat lilin yg cair apabila ia dibakar. Demikianlah keadaan fizikal ahli neraka apabila ia dibakar. Even ia utk org kafir namun kita tdk mgetahui smada kita mati dlm Islam @ sebaliknya. Kemudian ukuran Islam disisi Allah bbeza dgn penilaian kita. Kita ptt bimbang azab ini akan mgenai kita.

♥ Firman Allah "Maka akan dibuatkan utk org kafir pakaian2 dr api neraka. Disiramkan air yg sdg mdidih di atas kepala mereka lalu hancur luluh sgala apa yg ada di dlm perut mereka dan kulit. Dan utk mereka cambuk2 dr besi" (Surah Al Hajj ayat 19-21)

♥ Perutnya hancur bererti anggota lain pasti hancur walhal perut adlh organ dalaman. Seluruh kepalanya dan bdnnya akan hancur dek kepanasan air itu. Kulitnya turut meleleh dan hancur.

2. Lihat betapa hinanya org2 yg mderhaka dan mpermainkan ayat2 Allah. Mereka akan ditangkap dan diseret ke neraka lalu diseksa dgn air yg mendidih. "Rasakan azab ini".

♥ Mereka ini sombong dgn nikmat lalu ia melampau. Firaun mengaku Tuhan kerana dia tdk pernah sakit. Akhirnya ia mjadi sombong lalu mgundang kemurkaanNya.

3. Ada ulama yg bpendapat bhwa ayat ini diturunkan kpd Abu Jahal yg hidupnya sombong dan sering mpermainkan ayat2 Allah. Abu Jahal mgetahui kebenaran Islam namun ia mengingkari disebabkan kejahilan dan kebodohan. Namun ia menjadi peringatan kpd kita semua.

♥♥ Api Membakar Hati Penghuni Neraka

1. Firman Allah "Sekali2 tidak! Ssguhnya dia bnr2 akan dilemparkan ke dlm Huthamah. Dan tahukah kamu apakah Huthamah itu? Api yg disediakn oleh Allah yg mbakar smpai ke hati"
(Surah Al Humazah ayat 4-7)

♥ Azab ini akan berulang2 yakni ia mbakar sehingga ke hati lalu ia akan dipulihkan semula lalu dibakar kembali.

2. Sifat api akan mbakar segala2nya. Hati adlh punca hidayah @ kekufuran. Alla melihat manusia melalui hati. Ia adlh tmpt utk manusia mbuat pilihan.

♥ Hati ini yg akan dibakar oleh Allah. Ia paling last sekali akan merasakan azabNya. Allah jadikan hati sbg kemuncak kesakitan.

3. Bila kita tdk mpunyai kebimbangan ttg azab neraka, maka kita tdk akan berjaya. Kita sentiasa berangan2 seolah2 kita berada pd zon yg selesa. Sbb itu kita tdk beramal soleh dan melambatkan2 taubat. Ia menjadikan darjat kita semakin rendah.

♥ Kebimbangan ini yg akan mendorong kita semakin bertambah amal soleh. Seumpama org yg sdg berlari apabila smpai ke penghujung, ia akan semakin memecut.

Wallahua'lam

No comments: