Friday, September 5, 2014


 Kuliah Maghrib UMED Kitab Kunci Mendapatkan Syurga 04.09.2014

Kisah Para Nabi

1. Mereka membawa risalah yg sama yakni myeru myembah Allah dan mjauhi taghut iaitu berhala, syaitan, kezaliman dan pyelewengan agama.

2. Perjuangan Nabi2 bsambung dan berterusan shgga Nabi saw. Sbb itu Al-Quran mceritakan kisah nabi2 tdahulu dan bagaimana musibah menimpa umat tdahulu. Nabi saw mperolehi cerita umat2 terdahulu bmula dr kisah Adam melalui Al-Quran ini.

3. Umat Muhammad saw mjadi penutup dan mjadi saksi kpd nabi2 yg diingkari dan dinafikan oleh pengikutnya. Umat Muhammad yg adil dan amanah ini akan majdi saksi kpd nabi2 ini. Ini adlh kemuliaan umat Muhammad saw.

4. Nabi saw bkata ahli syurga itu ada 120 000 saf. 80 000 drnya yakni adlh umat Muhammad saw. Kita perlu melaksanakan amanah dgn mceritakan perkara sebenar ttg nabi2 ini utk mbela para nabi yg dinafikan kerja dakwah mereka.

-》Tdk akan sempurna iman jika kita menolak slh seorg dr nabi2 ini. Ia akan mjadi kafir dgn ijmak. Ia adlh aqidah org beriman.

5. Nabi Ismail adlh lambang pengorbanan dan kesetiaan anak dan hamba Allah. Ibadat qorban adlh simbolik kpd peristiwa pengorbanan Ismail ini.

6. Nabi Ayyub adlh lambang kesabaran. Baginda melalui pelbagai bentuk ujian spt ujian anak2, penyakit dsb. Fitnah anak2 ini amat berat. Baginda hanya mgadu pd Allah.

-》Jika kita mgadu pd manusia, mereka hnya mampu bersimpati kemudian menjadi serabut apabila kita mula menagih simpati. Kita pula akan mjadi semakin hina. Kita hnya perlu mgadu pdNya, bdoa dberi sifat sabar dan redha.

7. Jika kita bsabar dan bsyukur dgn ujian ini, maka Allah akan mhantar malaikat. Jika Allah hendak sembuhkan kita, maka Allah akan gantikan tubuh bdn kita yg lebih baik dr sblmnya. Jika Allah mematikan kita, maka Allah akan masukkan kita ke dlm syurga.

-》Kdg2 kita tdk tau apa matlamat utk kita panjang umur. Yg penting kita bdoa agar Allah berkati umur kita dan matikan kita dlm iman.

8. Nabi Zulkifli pula sanggup mnerima bebanan dakwah. Baginda seorg yg benar. Nabi Ilyasa' menawarkan jawatan raja dgn syarat perlu bpuasa, tdk blh tidur dan tdk blh marah. Ini utk mbuang sifat cintakan jawatan di kalangan Bani Israel. Hnya Zulkifli yg sanggup mnerima tawaran ini. Mmg benarlah Zulkifli yg layak memegang jawatan ini.

9. Antara kegagalan tarbiyyah apabila kemarahan tdk lg berfungsi. Di sini akan mula berlaku pembunuhan kerana kita menggunakan kekerasan fizikal. Sbb itu apabila Nabi saw marah, Nabi akan mengasingkan diri seketika.

-》Kita sbnrnya tdk tdesak utk marah. Marah yg paling berat dan sukar dilakukan adlh marah kerana Allah.

10. Nabi saw mdoakan keberkatan negara Syam kerana disini ramai nabi2 dilahirkan serta wahyu diturunkan. Yahudi juga bsungguh2 utk menawan bumi Syam ini kerana mereka mengetahui bumi Syam itu berkat.

-》Yahudi dtg ke Mekah ketika Nabi saw dilahirkan. Yahudi menganggap ia suatu kecelakaan kerana ia adlh tanda kenabian yakni sudah bpindah dr Bani Israel kpd Bani Mutallib. Sudah terlucut kemuliaan bangsa Yahudi lalu mereka bermusuh dgn Nabi saw.

11. Yahudi tergamak mbunuh ramai nabi2 di kalangan mereka sendiri. Maka tdk hairanlah mereka merancang utk mbunuh Nabi saw. Nabi saw pernah cuba diracun dgn hidangan kambing golek. Perempuan itu mjawab "Jika kamu Nabi, maka Allah akan mberitahu kamu. Namun kita pdusta, maka kami akan tselamat dr pendusta".

-》Begitulah tipu helah yg dilakukan oleh yahudi. Meraka amat pandai mberi pelbagai alasan dan jawapan. Begitu juga dlm isu myerang Palestin dgn mengebom kawasan yg dikatakan tmpt psembunyian pejuang Hamas walhal mereka sengaja melakukannya.

-》Peperangan akan myebabkan proses dakwah terganggu. Sbb itu Nabi saw cuba mgelak utk bperang melainkan dlm keadaan tdesak.

Wallahua'lam

No comments: