Tuesday, September 9, 2014


 Kuliah Maghrib UMED Kitab Syarah Hikam 07.09.2014

♥♥ Hikmah ke 156

"Kadangkala Allah memperlihatkan kpd kamu atas keadaan2 ghaib di alam malakutNya. Tetapi sengaja Allah menutupi kamu drpd mengetahui rahsia2Nya"

1. Kita tdk mgkin mgenali waliNya dgn tandanya. Kita perlu mgenali Allah terlebih dahulu spya dpt mgenali waliNya. Kita perlu mengagungkan Allah terlebih dahulu spya kita sibuk memperhambakan diri pdNya.

2. Kita mpunyai keinginan utk mgetahui dan mgenali sesuatu @ seseorg namun ia mjadi tawar apabila kita mula mengenali Allah.

★ Seumpama kita sdg berdiri di hadapan Kaabah. Even seorg raja berdiri di sebelah kita, pasti kita tdk akn mengendahkannya kerana kita sibuk utk beribadat mengingati Allah.

3. Malakut Allah bererti kerajaan2Nya. Ia juga bererti kekuasaan dan kekuatan Allah. Sesuatu yg kita dpt ketahui dan fahami dgn ilmu tnpa perlu memandangnya. Spt mgetahui dan memahami dgn ilmu bhwa krjn Allah itu termasuk langit, bumi, syurga, neraka dsb.

4. Brgkali Allah tunjukkan keajaiban dan rahsia alam ini. Namun Allah mhijab kita utk mgetahui rahsia hati manusia, tdk mgetahui kesudahan seseorg kelak, tdk mgetahui wasangka di dlm hati manusia dsb.

5. Manusia itu terlalu hampir dgn kita namun Allah myembunyikan rahsia hamba2Nya. Kita perlu mgenali Allah terlebih dahulu sblm mhukum seseorg itu berilmu @ tidak. Nilai ilmu sbnr sesuatu yg ada di dlm hati, bknnya dihafal.

6. Allah blh menzahirkan sesuatu yg ghaib kpd seseorg spt blh melihat jin, blh mdengar suara ahli qubur, bmimpi btemu Nabi dan org2 soleh dsb.

Ada hikmah Allah sembunyikan rahsia hati org lain
◆ spya kita sentiasa bsangka baik dgn org lain
◆ ia sbg suatu rahmat Allah kpd manusia even mereka sdg bermusuh
◆ menzahirkan kasih syg
◆ menutup keaiban dan dosa seseorg
◆ tdk memandang rendah dan sombong kpd sesiapa pun

★ Kita perlu saling menutup keaiban dan kekurangan sesama kita dan saling memperlihatkan kelebihan di samping memperbaiki kekurangan itu.

7. Ilmu bknlah sesuatu yg memenuhi kehendak kita tetapi ilmu adlh utk mengawal dan menundukkan kita. Jgn mudah bersangka buruk dgn org lain.

♥ Muamalat kita dgn org lain even ia musuh kita dan org kafir, tetap sama spt org lain melainkan Allah membuka hijab. Yakni Allah memberitahu bhwa ia ahli syurga @ neraka.

♥ Siapa yg ada sifat wasangka, ketahuilah ia juga pernah mempunyai tabiat yg sama.

Wallahua'lam

No comments: