Friday, September 12, 2014


 Kuliah Subuh UMED Kitab Di Balik Tabir Kematian 12.09.2014

♥♥ Agar Hati Selalu Ingat Kematian

1. Bkn sekadar igt kematian tetapi igt kematian agar ia mampu mbangkitkan jiwa keinsafan dan jiwa beragama utk mepersiapkan diri utk mhadapinya. Sptmana kita memikirkan masa dpn kita, begitu juga kita harus mempersiapkan diri utk kematian.

2. Bila kita bfikir kita akan mjadi seorg bapa, maka kita akan mpersiapkan apa yg sptutnya spt rumah, insurans dsb. Begitu juga apabila melihat msa hdpn, apa persiapan yg perlu kita siapkan.

♥ Fikirkan suatu hari nnt kita akan mati dan menjadi jenazah. Maka lbh berhak utk kita mpersiapkan diri kita dlm menghadapinya dgn amal soleh.

3. Lihatlah hakikat kematian yakni janji2 Allah. Kita perlu meyakini akan hakikat kematian ini. Manusia ini mmg sifatnya byk tidur yakni lalai. Bila mati barulah ia sedar.

♥ Igtlah hari dimana manusia dihimpunkan, Allah menamakan hari tsebut sbg hari kerugian spt dlm Surah At Taghabun ayat 9.

4. Ahli syurga bkata waktu yg paling rugi apabila ia melepasi sesuatu masa tnpa mengingati Allah. Ahli syurga even sudah dimasukkan ke dlm syurga, mereka ttp merasa kerugian itu. Hnya dgn mengingati kematian ia tdk akan mlepaskan kita dr mengingati Allah.

5. Mengingati mati ada 2 jenis iaitu

♥ Scara agama

♥ Scara fitrah yakni melalui kawan2 yg sering bsama kita. Lihat pengakhiran kehidupan mereka yg menemui kematian. Maksudnya akan tiba giliran kita. Sbb itu kita dituntut utk mengirngi jenazah.

-》Hak org muslim ke atas saudaranya ada 6 antaranya mziarahi org sakit dan mengiringi jenazah ke keburan. Ia adlh pelajaran scara fitrah, tnpa perlu di ajar. Sakit, lemah dan mati itu adlh fitrah manusia.

-》Lihat bagaimana mereka berusaha mpertahankan kehidupan mereka dgn mengumpul kekayaan, mkn pelbagai ubat kesihatan, ada kwn2 yg bpangkat besar dsb. Namun akhirnya mereka ttp akan mati. Begitu juga kita.

6. Org yg paling mulia adlh org yg mbuat persiapan utk mhadapi mati. Dan yg paling mulia adlh mereka yg mcari kematian dlm ketaatan spt mujahidin.
Tdpt 6 kelebihan org yg mati syahid yg dijanjikan oleh Allah. Mereka dipilih oleh Allah namun kita juga perlu ada niat utk syahid even kita mati di tmpt tidur.

♥ Kita hnya menunggu kematian dgn amal soleh spt solat jemaah, mbaca quran, qiamullail, puasa dsb. Namun agama mengajar ada cara yg lbh baik yakni mencari kematian dgn amal soleh.

7. Bunyi @ suara sakaratul maut amat dashyat dan keras. Apatah lg ketika melihat wajahnya. Ketaatan pd Allah akan melindungi org2 soleh dr ketakutan kpd malaikat maut ini.

♥ Nabi saw btemu dgn malaikat maut di saat kematian baginda. Baginda menyuruh Aisyah keluar slps mdengar malaikat dtg mberi salam. Malaikat tdk memandang wajah baginda kerana kasihankan baginda. Walhal malaikat maut dtg utk menarik nyawa Nabi saw dgn cara yg paling lembut. Bykkn amal soleh dan ingat Allah spya ia mmpu melindungi kita dr kesakitan mati.

8. Abu Darda berkata "Apabila kamu melihat kematian maka anggaplah diri kamu yg mati". Perlunya ada prsn dan bayangan bhwa kita lah yg bakal menjadi jenazah itu.

Abdullah bin Mas'ud bkata "Org yg bahagia ialah org yg mengambil iktibar dr kematian".

♥ Org bodoh shj yg tdk ambil pelajaran dr kematian. Sbb itu Allah jadikan kematian itu dekat dgn kita spt kematian ahli keluarga spya kita mudah mengambil iktibar. Jika kita masih tdk fhm, maka kita adlh sebodoh2 manusia.

♥ Kesilapan kita adlh kita sudah terbiasa mengajar diri dr usia muda utk melakukan dosa dan maksiat. Apabila tua utk memulakan kembali amal soleh dan kembali kpdNya, kita mula menjadi malu. Teman2 seusia kita sudah ramai yg maninggal dunia.

♥ Ditambah dgn faktor kesihatan lalu jd la kita spt binatang ternakan yg menunggu mati di dlm reban atau kandang. Sbb itu pentingnya kawan soleh yg sentiasa bdamping dgn kita.

9. Detik kegembiraannya blh berubah dlm satu saat yakni apabila tiba waktu kematiannya ia bertaubat dan kembali beramal soleh. Adanya kwn soleh mampu mberi nasihat dan motivasi spya kita cepat sedar dan kembali btaubat. Paling kurg kita mpunyai dan mnumpang kekuatan dr kwn yg soleh ini.

10. Umar Abd Aziz berkata "Makin hari berlalu bererti kematian itu semakin dekat. Kita beramal setiap hari smada ia baik @ buruk . Ia akan mjadi bekalan kita utk msa dpn akhirat kita. Kita berada dlm lubg qubur bsama bekalan kita itu".

♥ Jika baik, maka baik la keadaan kita. Allah akan mgubah amal soleh ini mjadi teman yg paling cantik. Jika sebaliknya, maka Allah akan dtgkan teman yg paling buruk dan busuk yg menemani kita selain mengutuk, melaknat dan mhina kita.

11. Kita kena rajin mziarahi qubur2 coz ia mengandungi oengajaran yg bbeza yakni qubur org soleh dan org toleh. Ambil pengajaran dan muhasabah bagaimana qubur kita kelak. Adakah mjadi qubur org soleh @ org toleh?? Qubur org toleh sudah tdk diziarahi even msa hidup dulu kita di sanjung dan di puji. Kalau diziarahi pun masih disumpah dan dilaknat.

12. Rancanglah kematian kita sebagaimana kita merancang kehidupan kita setiap hari. Kita jauh dr merancang hal2 akhirat terutamanya bab kematian.

♥ Kita hnya tahu merancang apa yg kita nak mkn, ke mana hendak melancong, di mana tempat utk berhibur dsb. Sebabnya kita amat mecintai dunia. Kita mbenci kematian yg bakal menjauhkan kita dr dunia.

13. Niatlah spya jenazah kita disolatkan dan diuruskan oleh org yg paling alim dan soleh. Harus setiap pasangan memandikan pasangan masing2. Paling kurang pun diuruskan oleh anak2 yg soleh.

♥ Even org alim dan soleh pun memasang niat agar jenazah mereka diuruskan oleh org yg juga alim dan soleh. Apatah lg kita yg jauh dr amal soleh ini. Kita sepatutnya lebih berkehendakkan kelebihan itu.

14. Bila kita mpunyai keazaman maka Allah akan mpermudahkan urusan kita. Setiap kebaikan akan menambahkan kemuliaan. Begitu juga dlm setiap. Org yg paling baik adlh saat kematiannya Allah berikannya peluang utk mengingati Allah dgn byk dan myelesaikan segala hutang @ dpt memohon kemaafan @ berbuat kebaikan dsb.

15. Nikmat dunia ini akan kita tinggalkan. Sbb itu kita tdk blh mcintainya sepenuh hati. Ia hnya brg seketika dan ia adlh amanah. Mencintai isteri dan anak2 sehingga meninggalkan rumah Allah. Lalu apabila kita mati, isteri dan anak2 kita akan menjadi milik org lain. Begitu juga dgn hrta kita.

♥ Ia adlh suatu kecintaan yg binasa. Kecintaan itu perlu ada batasan. Cintailah sesiapa yg kamu ingin cintai tetapi ingatlah suatu hari nnt kita akn bpisah dgnnya.

♥ Siapa yg meletakkan kecintaanya yg penuh pd makhluk maka ia akan binasa. Lihat bagaimana reaksi kita apabila kita hilg dunia kita. Pasti meraung dan smpai thp mbunuh diri.

♥ Maka kecintaan yg sebenar hanyalah pd Allah. Melainkan org yg dtg btemu Allah dlm keadaan hati yg selamat.

Wallahua'lam

No comments: