Tuesday, September 9, 2014




Kuliah Maghrib UMED 

Kitab Fiqh Aulawiyyat 09.09.2014

Mengutamakan amal batin drpd amal zahir (sambungan..)

♥♥ Hadis Nabi saw dr Anas bin Malik :
Ada seorg yg dtg btanya kpd Nabi saw "Bilakah berlakunya kiamat?"
Maka Nabi saw menjawab "Apakah yg kamu persiapkan utknya?"
Lalu org itu menjawab "Aku mencintai Allah dan RasulNya"
Nabi saw menjawab "Kamu bersama siapa yg kamu cintai"

1. Kita perlu meletakkan keutamaan amal hati drpd amal zahir. Even ia melakukan kesalahan namun dlm hatinya mencintai Allah dan Rasul akan myelamatkannya dr azab Allah manakala org yg berbangga dgn kejahatannya pula akan mencampakkannnya ke lembah binasa.

2. Bdasarkan hadis di atas, utk dhimpunkan bsama2 org soleh ia bmula dgn kecintaan kpd Allah dan RasulNya. Ia adlh amal2 yg besar utk mdekatkan diri pdNya.

♥ Perlunya keikhlasan dlm beramal bermula spt tdk myekutukan Allah dgn sesuatu yg lain. Syak dan ragu2 ini akan membinasakan amalan dan dirinya sendiri.

3. Imam Syafie bkata "Sy mencintai org soleh even kita sebaris dgn mereka dr sudut amalan. Spya dgn cinta ini aku akan mdpt syafaat".

♥ Kita mbenci maksiat dlm keadaan kita mcela diri ketika kita melakukan maksiat. Kebencian ini yg akan memuliakan kita kelak.

♥ Kita cinta amal soleh even kita tdk beramal soleh dan tdk menentang sbrg bentuk hukuman dan undang2 Islam. Contohnya kisah seorg wanita ghamidiah yg bzina ingin dhukum secara hudud.

4. Seorg yg suka majlis ilmu even tdk pergi, ia akan mberi kemuliaan pdnya. Hadis Nabi saw "Jadilah kamu seorang yang alim, atau orang yang belajar ilmu agama, atau orang yang gemar mendengar pengajian agama dengan teliti, atau menjadi orang yang mencintai ilmu dan ahli ilmu. Dan jangan kamu menjadi orang yang kelima, yang mana kamu akan binasa. Kelima ialah kamu membenci ilmu dan ahli ilmu".
(HR Tabrani)

5. Contoh amalan hati ialah seseorg itu tdk pernah merasakan dirinya lbh baik dan lbh mulia drpd org lain yakni dr sudut kesamaan tahap keilmuan. Apatah lg utk merasakn dirinya layak masuk ke syurga berbanding org lain.

♥ Bkn semata2 utk mengangkat kejahilan dan kesesatan apabila kita mengatakan org yg mbuat maksiat itu lbh baik dan mulia. Itu adlh pembohongan.

6. Kita mpunyai masalah jika kita beribadat dan beramal soleh tetapi kita tdk mencintai Allah dan Rasul.

♥ Buah ibadat adalah kecintaan. Sifat org beriman akan mencintai saudara mereka. Kita tdk mgetahui bagaimana utk mencintai org2 soleh.

♥ Kita blh btolak ansur dgn org yg melakukan maksiat tetapi kita mudah utk bgaduh apabila berlaku khilaf di kalangan org beriman lalu mula melabelkan antara satu sama lain.

7. Apabila berlaku perbezaan pendapat maka raikan dgn hati terbuka.

♥ Contohnya dlm cara sambutan Maulidur Rasul. Sesetgh msyrakat memandang serong apabila diadakan ceramah berbanding berselawat kpd baginda saw. Apa shj amalan yg baik dan bermanfaat patut diraikan even ia dilakukan dgn cara yg berbeza.

♥ Contohnya dlm isu bersalaman selepas solat. Bersalaman itu sunat mgikut hadis Nabi saw

عَنِ اْلبَرَّاءِ عَنْ عَازِبٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَلْتَقِيَانِ فَيَتَصَافَحَانِ إلاَّ غُفِرَ لَهُمَا قَبْلَ أنْ يَتَفَرَّقَا
Artinya : Diriwayatkan dari al-Barra’ dari Azib r.a. Rasulallah s.a.w. bersabda, “Tidaklah ada dua orang muslim yang saling bertemu kemudian saling bersalaman kecuali dosa-dosa keduanya diampuni oleh Allah sebelum berpisah.” (H.R. Abu Dawud)

Namun slps solat itu tiada nas.
-》Tetapi jika dihulurkan tgn maka perlulah kita menyambut salam tersebut. Tdk perlu kita mnepis tangannya sambil bkata ia adlh bidaah.
-》Kita perlu menjaga ukhuwah dan maruah sesama saudara. Spt juga ketika menolak pemberian saudara kita di hadapan khalayak ramai.

8.  Kita terlalu menjaga hal yg remeh temeh spt mencari makanan halal ykni terlalu cerewat dlm menilai.

♥ Seorg ulama berkata "Menyentuh babi lbh aku suka dr memyentuh perempuan. Even babi itu najis tetapi ia tdk bdosa dan jika aku menyentuh perempuan, aku bimbang aku akan terjerumus melakukan maksiat".

♥ Kita lbh bimbang mkn babi dr pd bimbang mkn rasuah. Walhal ia jauh lbh mberi mudarat. Disinilah kesilapan masyarakat dlm menilai sesuatu hal yg dianggap remeh.

9. Antara ilmu yg perlu ada pd pendakwah adlh ilmu kejiwaan.

♥ Kita perlu memahami situasi mengikut keadaan masyarakat setempat. Memahami keringanan utk memudahkan seseorg itu dekat dgn Islam. Inilah punca kegagalan dakwah apabila kita gagal memahami ilmu dakwah.

♥ Kefahaman dlm memahami semua mazhab menjadikan Islam itu global. Ilmu pelbagai mazhab itu akan memudahkan urusan dakwah. Antara keajaiban yg akan kita perolehi semasa berdakwah apabila kita nersabar

10. Kita perlu banyak belajar dan mengkaji, bknnya sekadar bergantung pd ilmu kita yg sedia ada. Ilmu kita terbatas apatah lg kita mula malas utk belajar.

♥ Org Islam perlu sentiasa menggerakkan otaknya dgn terus belajar spya ilmu dpt disesuaikan dgn tempat dan keadaan.

♥ Nilai agama tdk akan meminggirkan kita drpd org lain apatah lg dgn ahli keluarga. Ia akan menjadi fitnah dlm agama.

Wallahua'lam

No comments: