Monday, September 8, 2014


 Kuliah Maghrib UMED Kitab Nasihat utk Org yg Terlanjur Melakukan Dosa 08.09.2014

Sebab2 yg menambahkan kecintaan pdNya

1. Semua org beriman itu bsaudara even ia berlainan bangsa kerana ikatannya adlh aqidah. Kita akan solat jenazah utknya serta mengiringi jenazahnya ke perkuburan.

2. Ada hak yg perlu ditunaikan kpd org beriman iaitu mcintainya kerana Allah. Haram utk kita mcintai org kafir, sekadar berbuat baik tdk mengapa.

-》Peringkat2 golongan yg patut dicintai:

■ Yg perlu kita cintai sekali adlh org2 yg dekat pdNya spt wali2 Allah dan alim ulama kerana kita akan berolehi syafaat drpd mereka di akhirat kelak. Ia akan mdekatkan cinta kita pd Allah dan Rasul. Mereka punca kita mengenali dan menyintai Allah dan Rasul.

■ Kedua adlh org2 soleh. Org beriman itu bandingannya dgn org beriman yg lain spt binaan yg akan menguatkan antara satu sama lain. Org beriman itu cermin kpd saudaranya yakni mereka mnegur setiap kesilapan dan memuji setiap kebaikan yg kita lakukan.

■ Ketiga adlh org yg mcampuradukkan amalan baik dan jahatnya. Moga2 Allah mengampunkan golongan ini. Mereka ini byk melakukan kebaikan namun kejahatan yg dilakukannya tnpa ia berbangga2 dan mengakui kesalahannya.

■ Keempat ialah org yg mgaku Islam tetapi berbangga apabila melakukan dosa dan maksiat. Kita perlu membenci perilakunya spya ia kembali kpdNya. Semua umatku akan Aku ampunkan dosanya kecuali org yg berbangga2 dgn dosanya.

◆ Jgn seseorg itu mnuduh saudaranya fasiq @ kafir, jika saudaranya tdk begitu maka tuduhan itu akan kembali kpdnya. Kita sering dan mudah melabelkan antara satu sama lain apabila berlaku sedikit perselisihan @ salah fhm @ dosa kecil yg mjadi khilaf.

◆ Musibah akhir zaman ini apabila gol profesional cuba utk menjadi 'ustaz' lalu mula mengeluarkan fatwa @ pendapat yg melanggar sempadan. Mereka yg gagal memahami bahasa arab sudah cukup utk menolak fatwa @ pendapatnya. Apatah lg utk memahami khilaf dlm fatwa lalu mereka mudah utk melabelkan org lain.

-》Contohnya melabelkan sesat pd mereka yg menggerak2an jari ketika mbaca tahiyyat. Ia adlh sunat dlm mazhab Maliki namun kita gagal meraikan perbezaan mazhab lalu kita terus melabelkannya sesat.

◆ Antara tanda kiamat ialah org belajar agama dr org yg kecil yakni mereka yg takjub dgn pendapat mereka tanpa merujuk kpd ulama2 yg lbh alim dan faqih. Agama ini perlu dipelajari dgn suatu proses yg panjang.

3. Kejahilan akan menghilangkan kasih syg antara umat. Puncanya kita tdk mgenali hukum hakam dan kita tdk mgenali individu tersebut. Kita perlu mencari jalan utk membina ukhuwah serta membimbing org lain selain bdakwah kpd org kafir agar memeluk Islam.

4. Cinta dan benci kerana Allah perlu ada dlm membina hbgn persaudaraan ini. Jgn membenci kerana hawa nafsu tetapi membenci spya ia kembali kpdNya. Tdk akan masuk syurga org yg memutuskan silaturrahim.

5. Islam adlh agama yg wala' yakni mendekatkan diri dgn org2 yg mukmin. Sifat wala' lawannya adlh sifat bara' yakni menjauhi org2 yg menyekutukan Allah.

♥ Contohnya kita tdk meraikan perayaan org2 kafir. Jika kita bsama mereka, bererti kita meredhai org kafir menyekutukan Allah. Ia akan mengundang kemarahan dan kemurkaanNya. Namun kita tdk akan mhalang mereka meraikan perayaan mereka.

6. Islam apabila bmusuh, asasnya bagaimana kita hendak mberikan hujah sehingga ia kembali kpd fitrah. Bknnya utk bperang dan memusuhi sehingga ia binasa. Lihat bagaimana Ikrimah dijamin keselamatannya oleh Nabi saw jika ia memeluk Islam di saat Ikrimah cuba melarikan diri.

Wallahua'lam

No comments: