Thursday, August 21, 2014


 Kuliah Isyak UMED Kitab Ancaman Neraka & Kesengsaraannya 21.08.2014

Rupa Penghuni Neraka

D. Org munafiq bwajah dua

1. Org yg melakukan dosa akan dibezakan dan ditunjukkan kelainan lantaran kerana azabnya seksaan tsebut.

2. Munafiq tbahagi kpd dua iaitu munafiq aqidah dan munafiq sifatnya. Tanda2 munafiq itu ada 3 atau 4 yakni bbohong, tdk amanah, melampau ketika bgaduh dan memungkiri janji.

3. Org yg paling buruk, dashyat dan menyeramkan ialah org munafiq yg memiliki dua wajah dan dua lidah dr api neraka. Punca Islam kalah disebabkan oleh org2 munafiq. Ilmu adlh rawatan utk pyakit munafiq. Islam amat mberi penekanan dlm mbuang sifat2 munafiq ini. Imam Mahdi mula2 skali akan memerangi org munafiq apabila ia turun ke bumi.

4. Penjajah akan mgekalkan org2 munafiq utk mgekalkan penguasaan mereka dibumi yg dijajah. Dlm quran ada surah khas ttg org munafiq iaitu Al Munafiqun. Mereka menanam duri tetapi hendak menuai kurma. Walhal org beriman menanam kurma tetapi bimbang akan menuai duri.

E. Raut muka berubah buruk

1. Allah menjadikan manusia sebaik2 kejadian. Bkn setakat di dunia tetapi di akhirat juga. Namun di neraka wajah ahli neraka akan berubah menjadi wajah binatang yg myeramkan.

2. Nabi Ibrahim sentiasa mdoakan ayahnya yg mati kafir spya mdapat syafaat. Syafaat utk meringankan azab dibolehkan tetapi syafaat utk dikeluarkan dr neraka tdk dibenarkan sama sekali. Org kafir akan kekal selama2nya dlm neraka.

3. Ibrahim melihat binatang seakan2 serigala ketika Ibrahim bpaling ke belakang apabila dsuruh oleh Allah. Allah mcampakkan rasa benci dlm hati penghuni syurga apabila melihat rupa penghuni neraka sehingga lupa org yg pnh kita sayang.

4. Rupa bentuk kita di akhirat akan dibentuk oleh amalan kita. Jika kita beramal soleh maka ia akan disukai. Namun jika sebaliknya, kita akan dibenci.

F. Bau busuk ahli neraka

1. Mayat akan mgeluarkan bau yg busuk disebabkan kita makan semua yg ada di muka bumi ini. Ulama mgurangkan mkn pelbagai makanan selain bpuasa utk mnunjukkan sifat warak. Umar Al Khattab telah mhimpunkan dua lauk dlm satu hidangan. Ia telah ditegur oleh Salman Al Farisi.

2. Bila badannya busuk maka pasti buruk mukanya. Kita lihat di dunia ini org yg cacat akan dipandang hina dan dijauhi oleh masyarakat. Bagaimana pula jika wajah ahli neraka? Pasti ia lbh buruk.

3. Fizikal di dunia adlh ujian Allah. Jika kita inginkan fizikal yg baik di akhirat maka beramal soleh la. Jika sebaliknya kita akan mderita. Di dunia ini, Allah tdk melihat paras rupa, Allah hanya melihat hati dan amal soleh kita.

Wallahua'lam

No comments: