Thursday, August 21, 2014


 Kuliah Maghrib UMED Kitab Kunci Mendapatkan Syurga 21.08.2014

Derita dan pengorbanan Nabi saw

1. Ini adlh slh satu kisah dr kalangan rasul2 Ulul Azmi. Perjuangan baginda yg bmula dgn kesukaran dan kekurangan namun atas semangat keimanan dan kebenaran selain aqidah yg sbenar myebabkan Nabi saw tdk pnh bputus asa.

2. Ini adlh cntoh jiwa aqidah yg sbenar yg tdk prnh ada sifat putus asa dan penuh keyakinan yg tggi kpd Allah. Org kafir myakiti tubuh diri dan para sahabat serta memulaukan Nabi saw melalui ekonomi.

3. Apabila ditanya ttg Abu Talib yg mati kafir even dia mpertahankan Nabi saw, maka Nabi saw myebut "Syafaatku telah mgeluarkan Abu Talib dr neraka yg paling dlm kpd permukaan neraka yakni dgn seksaan yg paling ringan di neraka". Ini mnunjukkan seksaan neraka itu bbeza mengikut dosa kemaksiatan dan kekufuran.

4. Agama Allah akan dibantu dr setiap penjuru even dr org kafir. Nabi saw bkata Allah akan mbantu agama ini dgn lelaki jahat contohnya dgn teknologi yg mbantu org Islam spt fb, wasap, kenderaan dan senjata canggih dsb. Tdk mustahil mana2 org fasiq, ia akan mjadi sebab org Islam akan berjaya.

5. Urusan dan tggjwb kita adlh mgunakan utk mbangunkan dan mpertahankan agama Allah tanpa mgira Islam akan menang @ tidak. Yg penting mgekalkan kebenaran di atas muka bumi ini.

6. Peringkat kemuncak apabila ada percubaan utk membunuh Nabi saw. Allah mmerintahkan Nabi spya bhijrah ke Madinah. Tempoh 13 thn yg dilalui oleh Nabi saw dan para sahabat cukup mceritakan keperitan dan kesungguhan dlm myebarkan dan mpertahankan Islam.

7. Namun kita gagal dlm myebarkan Islam pd zmn skrg. Kita gagal dlm melawan nafsu apatah lg jika disuruh utk bjihad melawan musuh Islam. Kita yg mhalang diri kita sendiri melawan hawa nafsu. Cukuplah apabila kita gagal melawan nafsu dlm menunaikan hak Allah spt solat bjemaah, menuntut ilmu, mengimarahkan masjid dsb.

8. Kita perlu mpunyai kcemburuan yg besar dlm soal agama Allah, bkn sekadar dlm hal dunia semata2. Contohnya kita lbh sensitif dgn pkerja yg dtg lambat bkerja sdgkn kita tdk pnh ambil peduli bhwa pkerja kita tdk pnh solat. Walhal kita sbg pmimpin akan dpertggjwbkn kelak.

9. Kita byk menasihati msyarakat sekeliling dlm soal2 dunia berbanding soal2 akhirat. Allah menjadikan kita utk memikul dan menjaga amanah Allah. Kita akan tinggalkan seluruh ahli keluarga dan harta apabila kita mati. Kita disuruh menjaga agama Allah. Dgn harta, kita dsuruh mjaga agama Allah spt bsedekah, zakat, wakaf dsb. Dgn isteri dan anak2, kita dsuruh mjaga agama Allah spt myuruh menutup aurat dsb.

10. Jaafar bin Abu Talib mjadi jurucakap ketika ditanya oleh Raja Najasyi mgenai Islam. Lalu Jaafar mceritakan segala kebaikan yg dbawa Islam berbanding agama jahiliyyah. Adat mjadi pemutus dlm hukuman yakni ketika tiada dalil. Adab dan budaya yg btentangan dgn Islam tdk akan dterima spt kejahilan masyarakat, kepentingan politik dsb.

11. Contohnya dlm isu bkabung yg jelas melanggar syiar Islam lalu ia mjadi adab dan budaya spt bertafakur, tiang separuh bendera, memakai pakaian hitam dsb. Ia mula mjadi fatwa politik yg myebabkan berlaku pyelewangan fatwa di kalangan ulama. Ia jelas myeleweng dan mengikuti upacara org kafir.

12. Nabi saw tdk pernah bkabung di atas kematian para shbt seramai 70 org dlm Perang Badar. Rasulullah mgalami zaman yg paling dashyat dgn pelbagai musibah namun Nabi saw tdk bkabung. Jika kita mbiarkan adat dan budaya masuk ke dlm agama, ia mula akan mewujudkan kekeliruan di kalangan masyarakat.

13. Kita tdk diajar utk bsama2 org kafir dlm bdoa seolah2 kita mbenarkan segala bentuk kesyirikannya pd Allah. Ini akan menjadikan agama liberal yakni agama ini sama walhal hnya agama Islam yg diterima oleh Allah.

14. Islam mgajar kita mgucapkan takziah dan bdoa serta mgembirakan mereka yg dilanda kesedihan. Bukan menambahkan kesedihan spt berkabung dgn suasana yg myedihkan. Berikan kata2 yg mengembirakan spya ia mampu bsabar sketika dan akhirnya dpt mnerima kenyataan dgn redha.

Wallahua'lam

No comments: