Thursday, August 14, 2014


 Kuliah Ramadhan UMED Kitab Wasiat Ibnu Qudamah Al Maqdisi-Jalan Lurus Menuju Allah 04.07.2014

Muraqabah & Khasyah

Adanya sifat yg myakini bhwa Allah memerhatikan kita (muraqabah) dan takut kpdNya yakni dgn kbesaranNya serta azabNya yg pedih (khasyah).

A. Tafakur (Berfikir)

1.  Dgn bfikir akan dtg sifat muraqabah. Allah sentiasa mmerhatikan kita, mcmn kita pula blh berasa aman dgn maksiat yg kita lakukan, azabNya blh dtg dgn tiba2 serta Allah blh mbongkarkan keaiban kita.

2. Kita mbuat maksiat dgn mgunakan nikmatNya. Walhal ia adlh sesuatu yg ptt kita syukuri, bkn dgn mderhakaiNya. Patutnya kita berasa malu. Kalau kita sudah hilang rasa malu, maka kita mbuat apa saja maksiat.

3. Malu itu cabang drpd keimanan. Dgn ada sifat malu, akan dtg setiap kebaikan. Malu yg tbesar adlh malu kpdNya. Adlh tdk patut kita melanggar perintahNya.

4. Selalulah bdoa meminta keampunan dimana kita tdk msyukuri dan kufur nikmatNya dgn melakukan maksiat walhal keaiban kita sentiasa Allah lindungi. Sifat Allah itu Maha Sabar. Even kita buat maksiat, Allah ttp gandakan nikmat spya dtg rasa malu.

5. Allah juga berikan taufik dan hidayah utk terus meminta keampunan drNya. Jika Allah ingin turunkan azab segera, pasti kita akan binasa.

6. Antara nikmat tbesar apabila Allah menutup maksiat yg kita lakukan. Jika dosa maksiat itu berbau, sudah pasti kita malu utk keluar dr rumah.

7. Allah sengaja mberi tempoh kpd org zalim drpd dikenakan azab. Tetapi igt apabila dtg azab Allah, maka Allah tdk akan melepaskannya. Takutlah kita akan sabarnya Allah. Bayangkan bgaimana Allah akan lakukan kpd mereka yg terus memerus dberi tempoh utk btaubat tetapi masih ingkar pdNya??

8. Ibrahim bin Adham tlh mberi nasihat bgaimana caranya utk mgelakkan diri drpd melakukan maksiat :

a) jika ingin buat maksiat, maka jgn memakan rezekiNya

b) jika ingin buat maksiat, maka jgn tinggal dibumiNya

c) jika ingin buat maksiat, maka carilah suatu tmpt yg tdk dpt dlihat olehNya

d) jika dtg malaikat maut ketika berbuat maksiat, maka katakan pdnya "Nanti dulu, aku ingin btaubat"

e) jika dtg malaikat Zabaniyah utk mheret kita ke neraka, maka jgnlah kita mengikutinya walhal ia tdk akan mdengar rintihan kita.

9. Apabila kita diuji dgn kemaksiatan, maka bsegeralah bertaubat, memohon ampun dan myesalinya. Kita perlu cari perkara yg boleh membangkitkan agama kita. Kita amat sukar utk istiqomah sehingga bertemu Allah.

10. KAROMAH yg thebat adlh seseorg yg boleh ISTIQOMAH dlm agama sehingga ia bjumpa Allah. Antara cara utk mdpt istiqomah ialah kita mdptkan nasihat dr seorg yg istiqomah.

11. Manusia mjadi tercela apabila kita tdk btaubat kpdNya. Kita tdk akan tlepas dr melakukan dosa. Allah amat suka org yg btaubat dan myucikan diri. Enggan btaubat sbnrnya yg mhalang utk kita dekat pdNya. Sebaik2 manusia adlh yg btaubat.

12. Jgn lihat kecil @ besar dosa yg kita lakukan tetapi lihatlah kpd siapa kita melakukan dosa tsebut.

Wallahua'lam

No comments: