Monday, August 11, 2014


Kuliah Subuh UMED Hari Pkerja

1. Amik pgajaran dan iktibar atas apa yg blaku pd umat tdahulu akibat mlakukan dosa dan maksiat kpdNya..Adam dan Hawa diturunkan ke bumi lantaran dr kesilapan yg dilakukan oleh mereka...bgitu juga dgn iblis yg sombong lalu dlaknat oleh Allah..

2. Banjir besar tlh melanda dunia pd zmn Nabi Nuh..ada kaum2 yg tlh dibinasakan dgn kilat petir gempa bumi serta dterbalikkan bumi selain dhujani batu2 dr api neraka..dosa akan mdtgkn mudharat bkn skadar ddunia malah di akhirat..

3. Org yg pling tdk selamat bknlah mereka yg mlanggar undang2 negara tetapi sbnrnye mereka yg mlanggar hukum Allah..Allah pasti akan mlimpahkan pelbagai rezeki dr langit dan bumi jika kita mnegakkan hukum Allah..

4. Kita perlu lihat dgn musibah dunia yg blaku skrg...bkn skdar takut @ bimbang akan pyakit2 badan..musibah terjadi dsbbkn dosa kita..org yg bdosa tiada nilai dsisiNya yakni Allah tdk pnh mpedulikannya..mereka ini tiada masa utk kenal Allah dan Rasul malah bterusan lalai dgn dunia dan mbuat kemaksiatan..melainkan btaubat kpdNya..

5. Kita perlu mjalinkan hubungan dgnNya, bkn semata2 hubungan dgn manusia dan dunia..kita kelak pasti meninggalkan mereka @ dtinggalkan oleh mereka..Allah jadikan dlm hati mereka ini prsn benci kpd kita lalu lama kelamaan ia akan mjauhi kita...ini adlh bpunca dr maksiat dan dosa..

6. Manusia tdk akan dbinasakan sehingga tiada lg alasan yg blh dterima oleh Allah..Allah menangguhkan balasan smentara sehingga bila dtg usia 60 thn, Allah tdk akan mnerima apa2 alasan lg..kesihatan diri mula memusuhi kita utk mjalani khidupan dunia lalu Allah jadikan ibadat itu sbg aktiviti2 ringan..Org yg paling celaka adlh masih myimpan wang di kala usia 60thn walhal kos persiapan utk mhadapi kematian hnyalah sedikit..

Wallahua'lam

 

No comments: