Thursday, August 14, 2014


 Kuliah Ramadhan UMED Kitab Wasiat Ibnu Qudamah Al Maqdisi-Jalan Lurus Menuju Allah 12.07 & 13.07.2014

Muraqabah & Khasyah

E. Munajat (sambungan..)

1. Contohi munajat org2 terdahulu bermunajat kepada Allah. Meminta Allah merahmati usia kita. Sentiasa bersangka baik kepada Allah.Aku mengikut sangkaan hambaKu(hadis qudsi). Letakkan pergantungan sepenuhnya pd Allah. Sentiasa meminta rahmat dan pengampunan Allah.

2. Meminta ampun pada Allah seolah- olah kita tidak pernah minta ampun pada Allah dan tidak pernah mendapat keampunan dari Allah. Sentiasa bersemangat untuk bermunajat kepada Allah.

3. Jangan memuji diri sendiri kerana kebaikan yang kita lakukan kerana semua kebaikan yang kita lakukan semua datang dari Allah. Sebaik baik hamba ialah menyerahkan seluruh hidup dan mati kepada Allah. Rahmat Allah meliputi segalanya.

4. Sentiasa bertaubat kepada Allah.Meninggalkan taubat adalah satu kelemahan bg hamba. Siapa yang meninggalkan taubat mereka ini tergolong di kalangan orang yang zalim. Jihad yang sebenar ialah siapa yang berperang untung menegakkan kalimah Allah paling tinggi..

6. Bmunajat perlu kpd adab. Munajat tbaik adlh munajat Nabi saw. Munajat lbh bsifat khusus bbanding bdoa. Ia seolah2 suatu rintihan dan permintaan.

7. Contohnya munajat Nabi saw ktika bhadapan dgn pduduk Thaif. Peristiwa ini blaku pd thn dukacita yakni blaku kewafatan org yg dsayangi baginda, Siti Khadijah dan Abu Talib. Ia suatu hikmah spya Nabi saw melihat kmenangan Islam dsebabkan oleh pertolongan Allah, bknnya bgantung kpd Khadijah dan Abu Talib semata2.

8. Kaum Quraisy smakin berani menyakiti Rasulullah. Lalu Nabi keluar utk btemu pduduk Thaif dgn harapan mereka akan mbantu agama Islam. Namun mereka mcerca, mhina dan mhalau baginda serta mbaling batu kpd Nabi saw . Zaid bin Harisah cuba utk mlindungi baginda shgga Zaid turut bdarah.

9. Allah akan mlindungi dan memelihara Nabi saw yakni akan mgatasi halangan dlm dakwah Nabi serta mhalang setiap perancangan utk mbunuh Nabi saw.

10. Malaikat pjaga gunung dtg menawarkan utk mhempap gunung kpd pduduk Thaif. Namun baginda mnolaknya kerana baginda akan mmohon kpdNya spya dari keturunan mereka akan ada yg myembah Allah dan tdk myekutukanNya. Benarlah sifat Nabi itu pemaaf dan pengasih.

11. Slps peristiwa ini, Allah mberi kgembiraan kpd Nabi saw melalui tawaran pertolongan dari malaikat dan berimannya Addas, seorg Kristian serta berimannya juga segerombolan jin yg melalui tmpt Nabi bertahajjud sblm smpai ke Mekah spt yg dceritakan di dlm surah Al Jinn.

12. Lihat munajat baginda yg mgadu sudah kehabisan daya usaha dan kelemahan strategi baginda shgga dpandang hina. Allah dtgkan ujian bkn dgn kmurkaanNya, ia adlh tnda syg Allah kpd baginda. Bimbanglah jika Allah dtgkan ujian dlm khidupan kita dgn kemurkaanNya.

13. Baginda begitu optimis dan tdk pnh buruk sangka dgn Allah. Pasti akan dtg afiat dr ujian tsebut.

14. Pastikan kita redha dgn setiap ujianNya lalu Allah akan berikan jalan keluar. Biarlah kita dpandang hina oleh org lain asalkan Allah memuliakan kita.

Wallahua'lam

No comments: