Monday, August 18, 2014


 Kuliah Maghrib UMED Kitab Nasihat utk Org yg Terlanjur Melakukan Dosa 18.08.2014

Menjaga Lidah (smbungan..)

1. Rasullullah saw mdidik kita spya mjaga lidah yg mana ia menentukan kejayaan atau kegagalan kita bmula dgn ucapan kalimah syahadah. Lidah juga tdk bhenti2 utk bzikir dlm solat utk mnunjukkan kepentingan lidah. Makruh utk kita bhenti atau mdiamkan diri dr bzikir myebut kalimahNya.

2. Kita diajar utk mneruskan zikir selagi imam belum mnukar posisi. Solat itu sebaik2 keadaan atau perkara kerana didlmnya dpenuhi dgn peranan lidah utk bzikir. Ia dipenuhi zikir, doa dan munajat. Kita juga bdoa stiap hari spya dtunjukkan kami jalan yg lurus antaranya dlm penggunaan lidah.

3. Lidah adlh anggota yg paling akhir yg akan cuba berbohong even anggota lain sudah myerah atau tunduk. Ia cuba utk memalingkan hak dan ia pyebab utk kita mgaku salah atau btaubat. Lidah masih myerlahkan ego kita tnpa sebrg pengakuan lidah.

4. Lidah juga myebabkan kita merampas hak org lain spt yg terjadi kpd peguam, hakim dsb. Kejahatan org kafir pd lidah dan mulutnya spt dlm firman Allah "Mereka ingin memadamkan cahaya Allah dgn lidah mereka tetapi Allah ttp meyempurnakan agamanya". Mereka cepat melabelkan org Islam sbg pengganas atau munafiq.

5. Akhir zaman nnt org Islam akan bperang sesama sendiri kerana mereka mula mpercayai kejahatan mulut org kafir. Hatta skrg ini kita tiada sifat kasihan belas terhadap pejuang2 Islam. Bahkan ketika seorg kafir mati mereka mula mpersoalkan hak asasi manusia.

6. Sesama org Islam kini mdiamkan diri ketika pduduk Gaza dibunuh malah menyokong dan mbenarkan tindakan kejam org Yahudi laknatullah. Mereka spt mperkatakan hak org Yahudi utk mpertahankan diri. Akhirnya kita tertipu dgn lidah org kafir.

7. Kita diajar utk mjaga lidah dgn bzikir, bdoa, bmunajat, amar makruf nahi mungkar serta tdk bkata perkara yg tdk baik. Nabi saw mberi jaminan syurga bg org yg mampu mjaga lidahnya.

8. Seorg tabiin mashyur, Al-Rabi' Ibnu Khuthaim amat baik akhlaknya. Setiap hari Jumaat ia akan bmuhasabah apa yg diperkatakan selama seminggunya. Dia mhisab perkataan yg dituturkannya lalu org ramai btanya kpdnya. Lalu ia mjawab "Adakah kamu menyangka aku tidak didampingi oleh Raqib dan Atid"? Hitung dan hisablah diri kita sblm Allah mhitungnya di akhirat kelak.

9. Allah mberi kita nyawa utk kita bmuhasabah apa yg kita lakukan sebelum2 ini. Cuba berusaha tdk mengulangi sesuatu yg tdk elok spya kita tdk myesal dihadapan Allah kelak. Tdk ramai org yg suka kita mjadi org baik. Ia adlh sunnatullah sbb kita sentiasa bperang dgn syaitan. Ia utk mzahirkan segala bentuk kedengkian dan kebencian. Ia juga utk mnunjukkan hbgn sbenar kita dgnNya.

10. Siapa yg jujur lidahnya maka jujurlah agamanya. Sblm tidur kita diajar utk bzikir, mbaca surah2 tertentu dan bdoa. Bgitu juga apabila kita bangun dr tidur utk mlepaskan kita dr 3 ikatan syaitan. Ia terlerai apabila kita myebut nama Allah, bwudhu dan solat ringan 2 rakaat.

11. Seorg tabiin Atha' Abi Rabah bkata lidah digunakan hnya utk bzikir, mbaca Quran dan amar makruf nahi mungkar dan sekadar hajat dunia. Nabi saw melarang kita bsembang slps waktu Isyak yg myentuh dosa, keaiban org lain dan menonton tv melainkan bahasa2 ukhwah.

12. Wahai org beriman, bertaqwalah kpd Allah dan bkatalah benda2 yg benar dan berhak. Mujahadah mjaga lidah adlh yg paling sukar. Ada ancaman yg Nabi saw gambarkan bhwa ada satu perkataan yg blh mdtgkan kesan buruk kpd seseorg disisi Allah. Dan ada satu perkataan yg mungkin nampak ringan tetapi ia amat bnilai disisiNya. Setiap perkataan yg dituturkan akan disambut oleh malaikat.

13. Imam Syafie bkata "Org yg bijak akan bfikir sblm ia berkata2". Nabi saw bkata "Sifat bhati2 itu drpd Allah, sifat gopoh gapah itu pula drpd syaitan". Lidah lah yg paling cepat dan gopoh gapah dlm mberi sebrg komentar terutama dlm dunia siber skrg. Kita perlu bcakap sesuatu dgn ilmu @  diam. Itulah akhlak yg perlu kita praktikkan.

14. Tangan yg menulis adlh penterjemah apa yg ada dlm hati kita. Begitu juga lidah yg berkata2. Allah amat luas pemerhatianNya. Setiap perbuatan kita dlm ilmu Allah. Sbb itu kita perlu tanamkan taqwa dlm diri kita. Nabi saw amat mnekankan soal aqidah dan akhlak ketika mbuka Kota Madinah.

15. Jgn ditanam nilai material dlm diri anak2. Ia adlh kesilapan yg besar dlm mdidik anak2. Ia mbuka ruang utk kita mgajar anak2 mhina org lain. Tanamlah nilai taqwa dan muroqabatullah. InsyaAllah mereka akan mjadi anak2 yg soleh, sabar, redha dan btaqwa.

16. Allah akan mperbaiki segala amalan kita dan mengampunkan dosa2 kita jika kita bkata perkara yg baik2. Antara penyakit jahiliyyah yg akan ada pd zmn skrg ialah sifat suka mhina nasab dan keturunan seseorg. Bahkan Allah mjadikan pelbagai kaum sebagai ruang utk kita saling bkenalan. Bpeganglah dgn tali Allah utk myelesaikan masalah perkauman.

17. Yg paling ramai dseksa dlm qubur adlh disebabkan oleh lidah mereka. Sama2 la kita muhasabah diri dan lidah kita. Cepat2lah beristighfar jika kita tsedar akan setiap kesalahan ptuturan kita. Bercakaplah dgn ilmu spya kita tdk tgelincir ke arah kebinasaan lidah.

Wallahua'lam

No comments: