Thursday, August 14, 2014


 Kuliah Ramadhan UMED Kitab Wasiat Ibnu Qudamah Al Maqdisi-Jalan Lurus Menuju Allah 16.07.2014

Muraqabah & Khasyah

H. Wali-wali Allah

1. Matlamat kehidupan sebenar dan keutamaannya iaitu mdekatkan diri kita kpd Allah. Semua makhluk Allah diperintahkan utk memdekatkan diri dan mentaatiNya. Tdklah sakit demam, kemiskinan, musibah, peperangan dsb diturunkan sbg slh satu cara utk kita kembali kpdNya.

2. Firman Allah "Kami pasti akan merasakn kpd mereka azab2 kecil Kami di dunia ini sblm dtg azab yg lbh besar di akhirat kelak spya manusia kembali kpd Kami". Yakni kembali mdekatiNya.

3. Allah mjadikan pelbagai cara utk kita kembali kpdNya. Semakin hari kita semakin tua dan lemah. Selera kita kpd dunia juga smakin bkurangan, begitu juga dunia yg mjadi kurang selera kpd kita. Org yg memiliki makrifatullah akan kembali mdekatiNya sblm dtg alamat2 tsebut.

4. Para wali Allah itu adlh kekasih2 Allah. Ketahuilah bhwa wali2 Allah itu tdk knl akan kbimbangan dan ketakutan. Mereka itulah org yg beriman dan bertaqwa. Ganjaran bg wali Allah itu mdpt kgembiraan di akhirat kelak. Itulah kejayaan sbenar yg paling agung yg dimiliki oleh org beriman.

5. Bknlah kejayaan yg paling agung itu dgn memiliki kemewahan dunia spt hrta byk, kuasa dan pangkat yg tinggi, dpuji oleh manusia dan mpunyai anak yg ramai. Kita perlu bcita2 utk menjadi wali2 Allah yg mgetahui segala ilmu2 Allah yakni hukum halal, haram, syubhah, sunat, makruh dsb.

6. Para shbat tlh mbuktikan mereka adlh sbnrnya wali2 Allah. Contohnya kisah Muaz bin Jabbar. Muaz seorg yg memiliki ilmu serta keperibadian yg tinggi di kalangan shbt. Nabi saw pnh memuji Muaz sbg seorg yg amat faqih ttg hukum hakam dan juga seorg ahli Quran yakni pakar dlm Quran. Muaz myertai semua peperangan bsama Nabi saw.

7.  Muaz tlh dhantar oleh Nabi saw utk mjadi Qadi di negara Yaman pd usianya 28 thn yakni sblm kewafatan baginda saw. Kata2 terakhir Nabi saw kpd Muaz yg tlh mgembirakan Muaz "Org yg paling dekat dgn aku adlh org2 yg btaqwa walaupun dimana ia berada dan sesiapa pun dia".

8. Ini juga merupakan perkhabaran gembira utk kita semua. Even kita tdk hidup pd zaman Nabi saw dan tdk pnh bjumpa baginda, namun jika sekiranya kita btaqwa maka kita akan bsama Nabi saw di akhirat kelak. InsyaAllah..inilah kejayaan org2 btaqwa yakni dpt mendampingi Nabi saw.

9. Pd zaman Umar Al Khattab pula, Muaz dilantik sebagai Khalifah. Muaz meninggal kerana dsebabkan wabak taun di bumi Syam yg myebabkan rmai shbt yg meninggal. Penduduk Syam meminta Muaz bdoa kpd Allah spya diangkat wabak taun ini.

10. Ini sbnrnya bknlah musibah bg org beriman. Ia sbnrnya kurniaan rahmat kpd umat Muhammad yakni mati syahid. Jika ia tkena kpd org kafir, ia adlh musibah di dunia sblm mdpt azab di akhirat. Ketika dilanda wabak ini, kita diajar utk bersabar sehingga Allah mengangkat musibah ini.

11. Umar Al Khattab pnh bcita2 spya setiap sudut dirumahnya dpenuhi dgn org sperti Muaz spya dpt dilantik mjadi khalifah Islam dsetiap negara2 Islam. Muaz pnh diuji oleh Umar dgn pemberian 200 keping emas lalu Muaz mberikan kesemua emas tsebut kpd org yg lebih mmerlukan dan meninggalkan 2 keping utk isterinya. Sangkaan Umar mmg tdk pernah tersilap.

12. Muaz meninggal pd umur yg amat muda iaitu sblum usia 40 thn. Ia bknlah ukuran utk kita dekat kpdNya. Kita diajar dr usia muda lg utk mendekatkan diri kpdNya. Tdk perlu tunggu usia tua utk kembali pdNya.

13. Muaz pnh bdoa agar dpt bdamping dgn org2 alim dan berada dlm majlis ilmu ulama. Muaz menangisi kematian ulama kerana tiada siapa lg yg blh mberikannya ilmu. Itulah kehebatan Muaz yg patut kita contohi.

14. Jika kita bsungguh2 utk mencari ilmu, maka Allah akan mpermudahkan kita utk dekat pdNya. Kesungguhan itu penting even dimana saja kita berada. Berusaha mencari ilmu pasti ilmu itu dtg kpd kita dgn izinNya.

15. Allah mengangkat ilmu dgn mematikan ulama. Jika ulama2 ini bkn wali Allah, maka Allah tidak akan ada wali. Allah mjadikan alim ulama utk mwarisi ilmu para Nabi.

Wallahua'lam

No comments: