Thursday, August 14, 2014


 Kuliah Subuh Ramadhan UMED Kitab Kematian Pasti Datang 19.07.2014

Berita tentang NERAKA

1. Penghuni neraka paling bwh sekali adlh org MUNAFIQ (surah Al Nisa ayat 145). Salman Farisi menamakan gol ini munafiq pd zaman Nabi saw. Namun slps kewafatan baginda, mereka ini digelar sama spt org kafir. Mereka jelas Islam tetapi di dlm hati mereka penuh kebencian, dendam thdp org Islam sendiri serta bcita2 utk mbunuh umat Islam dan meruntuhkan Islam. Contohnya isu Palestin.

2. Kebanyakan pemimpin negara Islam bsifat munafiq dlm isu Palestin. Hnya ada 2 negara Islam yg tkedepan dlm isu ini. Pemimpin mumafiq ini bkonspirasi dgn org kafir utk mbunuh org Islam di Palestin.

3. Kejahatan org munafiq amat luar biasa. Byk hadis akhir zaman antaranya slps peristiwa Imam Mahdi di bai'ah telah blaku peperangan Imam Mahdi dgn org munafiq sblm bperang dgn org kafir. Ketika Nabi Isa as turun sudah tiada org munafiq. Sudah tiada lg gol munafiq dan Nabi Isa hnya memerangi Dajjal.

4. Umar Al Khattab dtg bjumpa Huzaifah Ibnu Yaman utk mgetahui adakah dirinya tmasuk di dlm senarai nama org munafiq yg ditulis oleh baginda. Begitulah kebimbangan Umar yg menandakan betapa jahatnya gol munafiq ini.

5. Perjuangan org Islam samada org kafir melihat org Islam syahid @ org Islam akan menang. Dua2nya baik belaka utk org Islam.

6. Kebanyakan kekalahan dan kejatuhan Islam dsebabkan oleh org2 munafiq spt Mustafa Kamal Attartuk dan gol Syiah. Allah mgajar kita utk mbenci org Yahudi dan org2 yg myekutukan Allah.

7. Dlm isu Palestin, Allah menzahirkan negara Islam yg manakah benar2 mbela Islam dan umat Islam. Inilah hikmah dsebalik musibah umat Islam.

8. Abu Talib masuk neraka yg paling ringan azabnya melalui syafaat Nabi saw. Dia dipakaikan selipar api neraka sehingga menggelegak otaknya. Abu Talib mbela Nabi saw bkn kerana Allah, hnya sekadar kcenderungan talian persaudaraan.

9. Allah akan menunjukkan agama Islam ini sempurna dan bkembang dgn pelbagai cara. Rmai org menyangka Islam akan mati slps kewafatan Nabi saw. Namun ia diteruskan oleh Khulafa Ar Rasyidin dan kerajaan Islam slpsnya. Ini mnunjukkan Islam ini adlh agama Allah. Allah pasti akan mbantu agamanya hatta dgn lelaki2 yg fasiq.

10. Setiap rantai dlm neraka ada tertulis nama ahli neraka. Ia tdk akan bkongsi rantai dgn ahli neraka lain. Juga tdapat seekor ular sebesar leher unta di dlm neraka. Kita dbenarkan mbunuh ular melainkan ular yg ada di dlm rumah. Berikan tempoh 3 hari utk ular itu keluar @ mhalaunya, barangkali ia adlh jin.

11. Setiap org yg melintasi titian sirat mengikut amalan masing2 (surah Maryam ayat 71). Dibawahnya terdapat neraka dan kita akan melaluinya. Namun Allah tdk myebut siapa yg akan tselamat. Begitu juga kebimbangan kita ttg kematian. Semua org akan mati namun Allah tdk mberitahu siapa yg akan mati dlm Islam @ kafir.

12. Jgnlah kamu mati melainkan dlm Islam. Inilah wasiat yg paling penting utk ahli keluarga kita agar menjaga agama even dimana saja kita berada.

13. Tdk ada org selamat dr masuk neraka melainkan org yg benar2 takut akan neraka. Contohnya ketakutan Abu Rawahah ttg cerita titian sirat ini lalu Allah mgurniakan syahid bgnya menandakn benarnya iman dan Islam beliau.

14. Kenderaan kita di akhirat adlh amal soleh yg akan bgerak sepantas2nya. Jika kita memikul byk bebanan dosa, maka bgaimana kita akan bgerak laju. Sbb itu kita perlu bebaskan segala dosa2 kita sblm kita mati. Kelak kita akan meminta pelepasan dosa itu dhadapan Allah.

15. Bg ahli neraka akan sediakan minyak yg mdidih sbg minuman. Wapnya saja cukup utk mgugurkan segala daging2 diwajah mereka. Ahli neraka sentiasa berada dlm kehausan dan mereka spt tdesak utk minum minyak tsebut lalu ia akan menambah azab ahli neraka. Makanan ahli neraka pula adlh buah Zaqqum.

16. Allah btanya kpd neraka "Adakah kamu sudah penuh?" lalu neraka mjawab "Masih boleh dipenuhi lg". Peliknya manusia yg hidupnya seolah2 mnuju ke neraka tnpa merasakan sedikit ketakutan akan azab seksaNya.

17. Gunakan kesempatan yg dberi Allah skrg utk membuat pilihan samada ingin kekal dlm kenikmatan syurga @ dlm azab neraka.

Wallahua'lam

No comments: