Monday, August 11, 2014

Kuliah Maghrib UMED
Kitab Syarah Hikam 09.08.2014

Hikmah 148

"Apabila kita ingin Allah mbuka pintu harapan kpd anda maka pandanglah apa yg dtg dr Allah kpd anda berupa pberian anugerahNya tnpa sebab. Aoabila kita ingin Allah bukakan pintu ketakutan maka lihatlah pbuatan keji dan biadap kita pdNya"

1. Rahmat Allah itu spya kita sentiasa mhrpkanNya. Namun sifat takut akan azab, murkaNya juga perlu dketahui spya kita hidup beragama dlm 2 posisi penting ini. Maka akan blakulah keseimbangan dlm kehidupan kita ini.

2. Kita perlu tahu cara utk menanam sifat berharap dan takutkanNya. Kita perlu melihat sgala nikmat yg Allah berikan tnpa sebab dan dipinta. Contohnya nikmat anggota tubuh bdn, kejadian siang dan malam, tumbuhan dan haiwan yg dijadikan sumber makanan dsb. Allah lakukan segala2nya kerana kurniaanNya semata2.

3. Disebalik kurniaanNya ini, Allah myediakan keampunan bg hamba2Nya yg btaubat. Kita mgakui kelekaan dan kecuaian kita dlm mbalas nikmatNya yakni melalui ibadat dan kebaikan. Kita mberikan yg buruk2 kpd Allah dan mberikan yg baik2 utk hawa nafsu kita.

4. Kita mementingkan hawa nafsu semata2. Kita bsungguh2 utk dunia dgn mberikan seluruh tenaga dan masa namun utk akhirat kita cuma mbuatnya apabila kita ada peluang dan masa. Kita solat di akhir waktu, bsedekah pd nilai yg sedikit, jauh dr rumah2 Allah dsb.

5. Agama Allah menang apabila org2 yg hebat dan terbaik berada di rumah2 Allah. Yg hnya ada di luar adlh org2 munafiq. Namun akhir zaman ini ia sudah tbalik. Yg hebat dan terbaik terus berusaha utk mgejar dunia lalu meninggalkan rumah2 Allah. Yg ada di rumah2 Allah ketika itu adlh org2 tua yg mnunggu utk mati dan yg sudah mati hawa nafsunya.

6. Kita pasti rasa malu utk bhadapan dgn ibubapa setelah blaku kebiadapan kpd mereka. Apatah lg Allah yg mberikan segala2nya utk kita. Tiba2 kita blaku biadab dgn Allah. Yg paling malang apabila kita tdk mgakui kebiadapan di hdpn Allah.

7. Ya Allah, jadikan aku yg benar2 bsyukur dan terus bsyukur. Yakni bsyukur dgn nikmat sedia ada dan nikmat yg kita perolehi sptmana yg kita inginkan.

8. Sifat bharap dan takut ini perlu ada bsama kita setiap masa. Waktu kita malas utk beribadat maka lihatlah pemurahnya Allah masih mberikan kita segala nikmat. Sifat pyayang Allah yg masih mberi tempoh utk btaubat bg yg melakukan kemaksiatan.

9. Selagi Allah tdk mnurunkan azab bererti Allah masih mberi harapan utk kembali pdNya. Maka jgn cpt putus asa dan bdoalah agar Allah mberikan hidayah. Even org fasiq, ia masih ttp ditanam di perkuburan Islam. Spya kita terus melihat nilai persaudaraan dan mdoakan agar Allah mengampunkan dosanya.

10. Antara hikmah Allah tdk mdtgkn azab adlh utk mnunjukkan sifat Allah yg Maha Pemurah dan Penyayang. Tdk ada manusia yg akan mbenci seseorg yg amat pemurah. Sifat pemurah akan mnutup segala keaiban si pemurah. Inilah yg kita baca dlm ungkapan Bismillah dan Asma ul Husna. Dgn ini akan dtg sifat malu dlm diri kita utk mbuat dosa dan maksiat.

11. Nabi saw mgajar kita sifat yg paling utma iaitu prsn malu. Dgn adanya prsn malu ini, kita tdk akan mbuat sesuatu yg mengaibkan apatah lg yg mgundang kmurkaanNya. Anak2 juga dilatih sifat pemalu spya mereka lbh mhormati ibubapa.

12. Jiwa paling hebat apabila beribadat kpd Allah adlh adanya sifat malu. Even kita mbuat ketaatan, kita masih malu dgn kekurangan dan kecuaian. Masih tdk mampu utk mbalas nikmatNya.

13. Tiga jenis nikmat yg Allah kurniakan kpd kita iaitu :
a) nikmat kewujudan di bumi tnpa dipinta
b) nikmat bterusan setiap hari spt anggota badan
c) nikmat Allah menjauhkan kita dr musibah dan sesuatu yg tdk kita sukai. Maka Allah jadikan doa serta prsn sabar & redha sbg benteng.

Wallahua'lam

No comments: