Wednesday, August 20, 2014

Kuliah Subuh UMED
Kitab Kematian Pasti Datang

Panjang Angan-angan

1. Kita sering tleka dgn dunia shgga tlupa akan kematian. Panjang angan2 myebabkan kita merasakan bhwa kita tdk akan mati walhal org2 sblm drpd kita sudah melalui proses kematian ini. Allah telah bjanji bhwa stiap yg bnyawa pasti akan mati.

2. Sakarat bererti mabuk melampau yakni kita merasai kesakitan mati shgga tdk mgenali dan myedari keadaan dsekeliling kita. Ia akan mhilangkan segala perasaan dan kelazatan kehidupan.

3. Setiap drpd kita psti akan merasai fasa2 kematian ini tmasuk Nabi saw. Shebat mana pun kita, segagah mana pun kita, sekaya mana pun kita, secantik mana pun kita, kita bakal myaksikan dan mhadapi detik2 getir pengakhiran ini.

4. Sebab itu kita perlu mpunyai perancangan utk mhadapi sakaratulmaut ini. Bg org kafir, kehidupan mereka hanyalah bhibur dan bmain. Mereka terus leka dan lalai shggalah dtg kematian yg mjemput mereka. Org beriman tdk sharusnya mpunyai watak yg sdemikian.

5. Even dberi pilihan utk pnjg umur, akhirnya kita akan mnemui kematian jua. Kekuatan fizikal mjadi semakin lemah, hilg segala nafsu kpd dunia dan akhirnya kita akan dhina, dibiarkan malah mula myusahkan org dsekeliling kita terutamanya anak2.

6. Usahlah kita bcita2 sekadar utk pnjg umur tetapi hidup sekadar menambahkan beban akhirat dgn perkara dosa dan maksiat. Bhati2 apabila meminta sesuatu. Tdk slh utk bdoa pnjg umur tetapi mintalah afiat yakni kebaikan yg terus mnerus sbg tanda kberkatan umur tsebut.

7. Nabi saw dberi pilihan utk dpanjangkn umur namun baginda memilih utk btemu kekasihnya iaitu Allah. Ini bererti Nabi saw tlh myempurnakan segala misi dakwah baginda dgn meletakkan asas syariat yg kuat utk umatnya.

8. Begitu juga dgn kita. Kita perlu myelesaikan misi kita sbg khalifah sblm kematian itu dtg mjemput kita pd bila2 masa. Sempurnakan tggjwb dan amanah kita, barulah kita akan btemu Allah dgn jiwa yg tenang. Namun jika sebaliknya, kita akan memikul bebanan yg amat berat di akhirat kelak.

9. Silapnya skrg...
Semakin pnjg umur kita, smakin byk angan2 utk dunia. Tiada perancangan utk akhirat kita. Kita blh bfikir 10 thn, 20 thn, 30 thn akan dtg @ smpai slps pencen ttg perancangan dunia kita seolah2 kita tdk akan mati.

10. Dunia ini bsifat HARI INI shj kerana ia adlh peluang utk kita beribadat dan beramal soleh. SEMALAM adlh hisab kerana ia tdk mampu diulang kembali. Bahkan ESOK adlh sesuatu yg belum pasti kerana kematian sentiasa mnunggu2 kita.

11. Kita sepatutnya rasa myesal dr skrg apabila umur kita semakin bertambah namun amalan kita tdk btambah @ masih di takuk yg lama @ semakin lalai. Kita masih bcita2kn dunia walhal dunia sudah mbenci kita dgn sifat lemahnya fizikal kita.

12. Awasilah apabila Allah mula mguji kita dgn musibah agama. Walhal kita akan btemu dgnNya mbawa agama kita. Kita mula jauh dr Allah di akhir2 usia dlm masa kita sendiri tdk mgetahui itulah saat2 akhir usia kita. Kita gagal mgunakan ksempatan usia utk mdekatkan diri pdNya. Mati tdk smestinya tua, mati tdk smestinya sakit.

13. Org beriman tdk akan bimbg jika diuji dgn musibah dunia spt kehilangan harta, pangkat dan anak2. Malah kita masih blh berusaha utk mdapatkannya kembali malah yg lbh baik drpd sblmnya. Namun apabila Allah uji agama kita bererti Allah ingin mcampakkan kita ke dlm nerakaNya..Nauzubillahi min zalik

13. Bdoalah kpd Allah semoga Allah mgurniakan kpd kita husnul khotimah, kekuatan utk mperbaiki ibadat, kekuatan utk istiqomah beribadat kpdNya serta dijauhkan dr fitnah

No comments: