Thursday, August 14, 2014

Kuliah Maghrib UMED Kitab Syarah Hikam

Kita bkawan dgn seseorg kerana ingin tumpang kemuliaan, kemewahan serta kelebihannya..kdg2 kita blh tumpang berbangga even kita tdk mrasai kelebihannya..

Kita xkn bkawan dgn seseorg yg mengaibkan kita..malah kita cuba menjauhi mereka ini coz bimbang akan tcalar reputasi kita..maka org lain juga akan mjauhi kita..

Namun keaiban sebenar apabila kita hilang segala kelebihan seperti miskin, tiada kekuatan, maruah tercalar, menjadi tua...

Lihat shja apabila kita mjadi tua..anak2 tdk lg bgantung hrp kpd kita..mereka mula mjauhi kita coz kita penuh dgn kelemahan..anak2 tdk lg mharapkan wang apatah lg perlindungan dr org yg sudah lemah dan tua..

Namun keaiban terbesar apabila kita mjadi JENAZAH..seluruh ahli keluarga dan shbt handai yg rapat ddn kita selama ini mula mjauhi kita..kubur kita dbiarkan tnpa dziarahi..

Hilang semua kawan2 yg dlu mnumpang populariti dan kemegahan kita..mereka mneruskan kehidupan tnpa myebut lg nama kita..malah ahli keluarga mggunakan harta yg kita usahakan selama ni walhal kita yg ptt manfaatkan harta tsebut ke jalan Allah...

Dsinilah kita mula knl kawan kita yg sebenar..kawan kita yg sbenar adalah AMAL SOLEH yg akan menemani kita di alam barzakh kelak..selain kawan2 yg mdoakan kita di alam barzakh..

Wallahua'lam



 

No comments: