Thursday, August 14, 2014


 Kuliah Ramadhan UMED
Kitab Ancaman Neraka & Kesengsaraannya 21.07.2014

Minuman penghuni jahannam

1. Minuman dan makanan adlh berupa seksaanNya kerana kita byk melanggar printahNya dlm soal mkn minum smada
a) mgambil dan mperolehi scara haram
b) hnya mgutamakan mkn minum
c) tdk mberi makan kpd mereka yg sptutnya.

2. Mereka akan meminum air yg mdidih yakni air dgn suhu neraka. Sifat air yg mdidih ini akan memotong usus2 ahli neraka spya mereka merasakan penderitaan. Ada juga air yg tersgt sejuk. Ia juga merupakan azab drNya.

3. Mereka dipaksa dgn dorongan haus dan dahaga yg amat sgt. Minuman itu juga dtg dr air nanah. Mereka meneguknya tetapi tdk mampu mnelannya. Air ini jika didekatkan dgn mukanya maka akan luruh seluruh daging di mukanya.

4. Apabila kita melalui pquburan org Islam, maka hendaklah kita mberi salam kpd penghuni qubur dan bdoa agar diampunkan dosa mereka dan juga dosa2 kita. Mereka tlh pergi dulu dan kita bakal myusul mereka. Jika melalui qubur org kafir, maka ucaplah tahniah dgn seksaan neraka yg bakal mereka rasai. Ini adlh sunnah Nabi saw.

5. Kita paling bencikan kesakitan dan kemiskinan. Dgn sbb itu kita hmpir kpd kekufuran. Kita mula berubat secara syirik dan mcari harta scara haram. Kita tdk pnh kbenci kekufuran walhal perkara yg paling teruk skali adlh myekutukan Allah. Kita dminta blindung drNya agar tdk mati dlm keadaan kufur. Nauzubillah..

6. Kemanisan di dunia maka pahitlah akhirat. Jika kepahitan di dunia maka manislah akhirat kelak. Mmg agak sukar utk taat perintahNya di dunia shgga berasa kepahitan dan kesusahan. Namun Allah janjikan kegembiraan di dlm syurga kelak.

7. Jenis air neraka yg ptama dsebut Al Hamiim. Air ini paling panas kerana air ini dipanaskan smenjak Allah mcipta langit dan bumi. Ia akan dcurahkan ke kepala penghuni neraka. Mintalah blindung dr api neraka setiap kali slps solat.

8. Jgnlah kita bcita2 utk masuk neraka walaupun sehari. Org beriman yg melakukan dosa besar tetap akan masuk syurga selagi tdk msyirikkan Allah namun tdklah kita bhajat utk masuk neraka dahulu sblm ke syurga. Bdoalah agar kita dmasukkan ke dlm kelompok awal mnempah tiket ke syurga.

9. Dosa paling besar skali adlh tlibat dgn riba. Riba itu dosanya 70 kali lbh besar dr dosa bzina smada yg mberi atau mnerima. Allah mengisytiharkan perang kpd mereka yg tlibat dgn riba ini. Lihat betapa besarnya dosa riba shgga Allah mgajak kita bperang dgnNya.

10. Org lain tdk berhak mnentukan smda dosa kita diampunkan ataupun tidak. Ia adlh urusan kita dgnNya, maka teruslah bdoa terutama ketika mburu mlm Lailatulqadar agar Allah mgampunkan dosa2 kita sblm dibawa mhadapNya di akhirat kelak.

Wallahua'lam

No comments: