Wednesday, August 27, 2014


 Kuliah Mahgrib UMED
Kitab Dosa-dosa Besar 27.08.2014

Dosa 104 Tidak Menunaikan Zakat (sambungan..)

Hadis Nabi saw "Ada 3 golongan yg awal masuk syurga iaitu :
a) para syuhada.

b) hamba yg baik ibadatnya serta mberi nasihat kpd tuannya.
--》Komitmennya pd tuan tdk memganggu komitmennya pd Allah.
--》Kita jauh lbh bebas dr hamba. Maka kita tdk layak bg kita utk mengabaikan hak Allah semata2 utk menunaikan hak manusia.
--》Sebaik2 ibadat adlh yg banyak rintangannya terutamanya rintangan dr manusia.

c) org miskin yg mjaga diri dan kehormatannya.
--》Mereka bsabar dgn bebanan hidup tanpa meminta2 @ mgambil hak secara haram.
--》Nabi saw mgajar kita bdoa agar kita berlindung dr ujian yg amat berat utk dipikul spt anak yg ramai namun pendapatan yg sedikit disamping diuji dgn penyakit. Jika diuji maka bersabarlah.
--》Apa2 jua musibah dunia, ia pasti akan mpengaruhi agama kita. Ia adlh ujianNya. Maka cepat2 perbetulkan balik kiblat kita dgn Allah agar kita tdk terus terpesong dr hidayahNya.
--》Dunia bknlah tmpt utk kita mcari nikmat. Ia adlh tmpt utk kita bsedia dan bersabar dgn ujian. Lihat bagaimana nikmat itu hilang @ tawar slps bebarapa tahun kita menikmatinya.

Manakala 3 golongan yg paling awal masuk neraka iaitu :
a) pemimpin yg zalim.

b) org kaya yg tdk menunaikan hak Allah dlm hartanya.
--》Hak harta yg paling utama ialah mgeluarkan zakat. Bila tdk mgeluarkan zakat, ia tmasuk dlm simpanan yg tercela.

c) org miskin yg sombong.
--》Kehidupannya miskin malah tdk menuntut ilmu. Mereka lebih suka kekal dlm kedegilan, kemiskinan dan kelalaian kpd Allah.
--》Mereka ini bangsat di dunia dan di akhirat kerana mereka langsung tdk mdpt nikmat even di dunia.
--》Mereka hnya termenung dan menunggu bantuan zakat namun tdk berusaha utk mperkayakan akhiratnya.
--》Mereka ini tdk akan dipandang langsung oleh Allah.

1. Bila tdk mgeluarkan zakat maka pahala solatnya tdk akan diangkat dan terbatal pahalanya. Zakat ini akan diwarisi oleh keluarganya yakni perlu dibayar. Anak yatim juga wajib utk mbayar zakat jika cukup tempohnya.

2. Musnahnya manusia disebabkan harta. Maka penawarnya adlh zakat selain zakat mampu merawat penyakit kefakiran dan jenayah. Org yg tdk meminta pun layak diberi zakat yakni mereka yg mpunyai maruah @ ego yg tinggi.

3. Pengurusan zakat perlu mencari org yg benar2 memerlukan. Kesilapannya skrg kita hnya menunggu org dtg meminta. Mereka yg lewat meminta dan juga tersilap isi borg juga tdk dibenarkan menerima zakat. Ia adlh suatu bentuk pengkhianatan dan menafikan hak seseorg. Ia tdk sepatutnya mjadi suatu sistem yg mpunyai kerenah birokrasi.

4. Zakat jelas tdk mampu myelesaikan masalah kefakiran di negara kita kerana kesilapan dlm pengurusan zakat negara. Perbetulkan sistem pengagihan zakat ini. Bila pengagihan itu dilakukan sendiri oleh pberi zakat maka ia akan mewujudkan kasih syg antara pberi zakat dan org miskin.

5. Allah menjanjikan keberkatan pd bumi ini selain akan turun rahmatNya disamping wujud kasih syg di antara manusia. Ini adlh kelebihan zakat jika ia benar2 dilaksanakan dgn telus mgikut apa yg Allah kehendaki. Ia kadar yg paling rendah yakni 2.5% dr harta yg kita miliki berbanding dgn cukai2 lain di dunia ini.

6. Harta ini adlh fitnah. Di saat ibu ayah masih ada ia tdk akan mewujudkan ketegangan namun apabila ibu ayah mati, maka bermulalah episod perebutan dan pertengkaran. Sebab itu Allah sudah menetapkan bahagian masing2 dlm sistem faraid. Pd akhir zaman, ilmu faraid akan hilang yakni tiada org yg dpt myelesaikan mslh harta. Setiap daging yg tumbuh dr harta yg haram maka neraka lah yg layak baginya.

7. Di neraka kelak, harta ini akan menjelma mjadi seekor ular. Ia adlh suatu fitnah kpd kita kelak. Bila kita bniat utk berniaga, mnyimpan emas dan menternak binatang, maka pd masa itu kita wajib utk menuntut ilmu mgenai harta, zakat dsb. Jika tdk lengkap amalan kita, maka kita akan digelar org Islam OKU. Ketahuilah hnya dgn menuntut ilmu itu kita akan mgenali Allah dan mgetahui bhwa tiada tuhan melainkan Allah.

8.1 Dlm peristiwa Isra Mikraj, Nabi saw melihat pelbagai gambaran suasana di syurga dan neraka. Kelebihan org yg bjihad adlh hrtanya dilipat gandakan. Kemudian Nabi saw melihat org yg tdk solat pecah kepalanya kerana otaknya sentiasa mcari alasan utknya solat. Amat berbeza org yg mgunakan otak dgn seseorg yg mgunakan hati utk bfikir. Kemudian Nabi saw melihat org yg sdg meragut spt binatang ternak. Mereka ini adlh org yg tdk mgeluarkan zakat. Mereka digambarkan spt binatang ternak yg meragut segala rumput.

9. Harta dan anak pinak adlh perhiasan di dunia. Yg tersimpan disisi Allah adlh amal soleh. Anak2 adlh harapan dan cita2 kita smada di dunia @ akhirat. Yg paling baik dan mjadi harapan kita sbenar adlh amal soleh.

10. Lihat apabila kita mati, anak2 tdk bfikir utk menghantar pahala utk kita di dlm qubur. Anak2 lbh mpertahankan harta pusaka ibu ayah shgga lupa utk bsedekah dan beramal dgn hrta yg kita tinggalkan. Tiada nilai kenangan apabila bhadapan dgn Allah. Harta dan anak2 adlh alat utk kita mcipta amal soleh. Sedekah akan mjadi benteng kpd soalan mungkar nakir di alam barzakh.

Wallahua'lam

No comments: