Thursday, August 14, 2014


 Kuliah Subuh Ramadhan UMED-Riadus Solihin 18.07.2014

Bab 240 Sikap tolak ansur dan bsedekah ktika bmualamat dgn manusia.

1. Penjual yg baik tdk akan bfikir keuntungan semata2. Kita perlu bfikir ttg keuntungan saudaranya spt mlebihkan timbangan dan mengurangkan hrga. Pembeli yg baik pula akan mlebihkan bayaran.

2. Hadis Nabi saw "Siapa yg tdk pnh mgambil berat ttg saudaranya maka ia bknlah dikalangan org beriman".

Bab 241 Keutamaan Ilmu

1. Allah memerintahkan Nabi saw bdoa agar Allah menambahkan ilmu utk kebaikan baginda. Bila kita berilmu, akhlak kita akan btambah baik serta hbgn kita dgnNya makin hampir. Allah akan mbuka hijab agar kita melihat kecelakaan mereka yg jahil dan lalai.

2. Allah merintahkan Musa as utk belajar dari Khidir as dikala Musa mgatakan dia paling pandai. Musa mgakui kesilapan dirinya lalu Musa pergi menuntut ilmu dr Khidir as.

3. Kenapa kita perlu belajar dan menambahkan ilmu?? Kerana :
a) Manusia makin tua
b) Manusia makin lemah
c) Manusia makin emosi

4. Amik pengajaran dr kisah penulis wahyu Nabi saw yg mati kafir serta kisah ulama bnama Barsisa yg juga mati kafir. Tiada jaminan aqidah ini akan kekal. Sbb itu kita diajar utk bdoa agar tdk dipalingkan dr hidayahNya dan dberi rahmatNya. Bila kita mdpt rahmatNya, barulah kita mperolehi jaminanNya even ia adlh rahsia Allah.

5. Allah mgubah manusia mgikut apa yg dkehendakiNya. Allah mengangkat darjat Nabi saw yg merupakan anak yatim mjadi penghulu sekalian umat. Begitu juga apabila Allah mgubah Ikrimah yg dahulunya bcita2 utk mbunuh Nabi saw akhirnya dkurniakan mati syahid oleh Allah.

6. Org yg berilmu berbeza dgn org yg jahil. Berbeza perlakuan di dunia dan berbeza darjat di akhirat. Org berilmu dgn org mukmin berbeza 700 darjat di akhirat dan stiap darjat itu sejauh 500 thn perjalanan. Oleh itu kita perlu berusaha utk menuntut ilmu.

7. Nilai org berilmu bkn bgantung kpd popularitinya di kalangan masyarakat. Yg penting dia seorg yg berilmu. Para Nabi sendiri ada yg tdk mpunyai pengikut. Allah yg menganugerahkan smada ia bnr2 berilmu @ sekadar popular.

8. Org berilmu smpai akhir hayatnya inginkan kelebihan contohnya berwasiat jenazahnya diimamkan oleh ulama2 kelak. Setiap org akan dibangkitkan dan dhimpunkan bsama org2 yg mereka sayangi. Oleh itu cintailah para alim ulama di dunia ini. Yg benar2 takutkan Allah adlh para alim ulama.

9. Mereka yg berusaha utk menuntut ilmu akan dberi kefahaman agama. Ia bkn bererti kita wajib mhafal ksemua bidang ilmu tetapi mpunyai kefahaman utk mpraktikkan ilmu tsebut. Kita tdk perlukan sijil yg tinggi utk memahami agama, yg penting kita punyai aqidah yg benar dlm mematuhi perintah & menjauhi laranganNya.

10. Sifat hasad (ghibtah) yg dibenarkan dlm Islam iaitu hnya pd 2 golongan yakni hasad pd mereka yg berharta dan pd mereka yg berilmu. Kita bcita2 utk mjadi spt mereka ini tnpa bniat nikmat itu hilang dr mereka.

11. Org yg paling beruntung apabila ia memiliki harta dan ilmu. Org yg malang apabila dberi harta tanpa ilmu. Org yg paling malang pula apabila ia miskin dan jahil, kemudian bcita2 utk melakukan kejahatan.

12. Kita perlu berazam utk menambahkan ilmu setiap hari. Amalan pula akan btambah seiring dgn btambahnya ilmu.

Wallahua'lam

No comments: