Thursday, August 14, 2014


 Kuliah Ramadhan UMED Kitab Wasiat Ibnu Qudamah Al Maqdisi-Jalan Lurus Menuju Allah 06.07.2014

B. Tanggungjawab dan Akibat (sambungan...)

1. Kita tdk blh berasa selesa dan tenteram bhwa kita akan tlepas dr azab api neraka. Tdk akan masuk syurga melainkan org yg benar2 bhrp utk masuk syurga. Tdk akan masuk syurga melainkan mereka yg benar2 takutkan neraka.

2. Amat btuah menjadi seekor burung yg terbang bebas kemudiannya mati tnpa akan dhisab olehNya. Walhal kita tdk begitu. Setiap tindak tanduk kita akan dhisab. Adakah kita mampu utk bersabar dgn api dunia??

3. Ssguhnya qubur ini adlh tmpt persinggahan pertama org beriman. Jika kita selamat di alam barzakh bererti kita akan selamat seterusnya. Jika sebaliknya, maka bersedialah utk bhadapan dgn azabNya.

4. Sifat panjang angan-angan merupakan penyakit utama yg myebabkan kita melupakan akhirat, menangguhkan taubat serta myibukkan diri dgn dunia.

5. Ibrahim bin Adham bkata antara sebab doa tdk mustajab ialah kita sentiasa mengiringi jenazah ke kuburan namun kita tdk mengambil iktibar di atas kematian tsebut.

6. Ingatan kpd api neraka mybbkan rmai ahli ibadat tdk mampu tidur malam kerana ketakutan. Lalu mereka terus beribadat sehingga ke subuh. Mereka ini adlh org yg dpilih oleh Allah.

7. Kita tdk bsungguh2 utk melakukan perkara akhirat berbanding sanggup bjaga malam utk aktiviti dunia. Ini kerana adanya sifat merasakan hidup kita masih panjang dan seolah2 kita tdk akan mati.

8. Kita melihat api dunia dgn jiwa yg kosong tanpa bermuhasabah. Mata adlh biasan hati. Hati kita thijab kerana banyaknya dosa dan maksiat serta cintakan dunia.

9. Ssguhnya neraka itu dciptakan utk kita namun kita masih boleh lalai dan leka utk berusaha mgelakkan diri dr api neraka. Kita masih blh berhibur dan bermain setiap masa tnpa memikirkan soal neraka tsebut.

10. Selagi kita berada dlm kejahilan, maka kita tdk akan dpt melihat azab yg Allah sediakan utk kita. Bila pndgn dhijab dgn hati yg kotor, maka kita akan melihat spt binatang ternakan yg memandang makanan.

Wallahua'lam

No comments: