Thursday, August 14, 2014


 Kuliah Subuh UMED
Kitab Fathur Rabbani 10.08.2014

Hubungan dengan manusia

1. Antara dua hbgn yg penting ialah hbgn dgn manusia yakni hbgn yg penuh rasa tggjwb, bkn sekadar utk bseronok semata2. Kita akan melihat pelbagai bentuk kebencian manusia jika kita cuba bseronok. Namun jika ia dilakukan demi tggjwb, maka kita tdk mnemui sbrg bntuk kebencian.

2. Contohnya suami yg mnemani isteri hnya utk bseronok namun apabila mereka bgaduh, kita mula mjauhi antara satu sama lain. Jika kita lihat ia suatu tgjwb kerana Allah insyaAllah kesudahannya yg baik. Begitu juga apabila kita apabila kita bkwn. Jika mlihat ia suatu tgjwb, kita akan bjmpa kwn yg bnr ikhlas dlm menasihati dan mbimbing kita dlm kehidupan.

3. Bkhalwat dgn manusia yakni hati, pdengaran dan penglihatan kita fokus kpdnya. Ia dbenarkan slps kita bkhalwat dgn Allah yakni memahami hukum2 Allah tlebih dahulu. Dgn ini kita mampu menguatkan shbt yg ingin kita bkhalwat dgnnya. Ia mampu mjadikan shbt ini lbh kuat dan sempurna dsisi Allah. Seorg shbt yg mampu mhalang diri kita drpd terus melakukan kezaliman.

4. Allah akan melindungi kita dr bahaya manusia jika kita mnemani Allah. Manusia itu bsifat jahil dan zalim. Kita tdk mampu mjangka kejahilan dan kezaliman manusia. Jahil bmaksud tdk pnh bfikir akan akibat atas apa yg dia lakukan shgga lupa tggjwbnya yg sbenar.

5. Cnthnya kisah Abu Darda' yg gagal memahami agama tanpa ilmu shgga ia dtegur oleh Salman Al Farisi. Salman mengingkari Abu Darda' yg bpuasa, qiam dan tdk mpedulikan isyerinya tnpa ilmu. Sgguhnya ada hak yg perlu kita tunaikan iaitu hak kpd Allah, diri sendiri dan keluarga.

6. Kita mpunyai sifat tamak dan hasad dengki yg myebabkan kita blaku zalim. Nabi saw mgajar kita cara utk mhalang sifat hasad ini iaitu pemurah. Dengki tbentuk apabila kita hnya mcintai diri kita sendiri tnpa memikirkan org lain. Yg tbaiknya apabila kita mlebihkan org lain dr diri sendiri.

7. Hadis Nabi saw "Tdk beriman seseorg itu shgga ia mcintai saudaranya sbgaimana ia mcintai dirinya sendiri". Firman Allah "Dan mereka mgorbankan diri mereka utk saudara mereka walaupun mereka berada dlm kesempitan". Inilah contoh akhlak tbaik yg dibentuk oleh Nabi saw kpd para shbt.

8. Kita tdk akan jumpa sbrg bntuk teguran dan nasihat jika kita bkwn bkn kerana Allah. Mereka ini sekadar mgajak kita mnemani mereka mkn minum, bhibur dan bermain,tdk ubah spt binatang ternakan.

9. Jika bkwn dgn manusia setelah kita mgenali Allah maka ia tiada cacat celanya lg. Sgala bntuk aktiviti adlh ibadat kpdNya dr kecil2 aktiviti shgga sbesar2 aktiviti. Ketika hndk tidur kita diajar dgn ibadat spt mgambil wudhu, mbaca doa tidur, memasang niat utk bangun solat subuh keesokan harinya dsb.

10. Maka perlunya bteman dan bkawan kerana Allah supaya kita melihat ia suatu tggjwb yg diamanahkan dan akan dipertggjwbkan. Kita melihat kawan2 kita sbg suatu ruang utk kita meraih pahala dan keredhaanNya. Disinilah akan wujud sifat kasih sayang seterusnya menghilangkan sifat zalim dan hasad dengki.

Wallahua'lam

No comments: