Thursday, August 14, 2014

Kuliah Ramadhan UMED Kitab Wasiat Ibnu Qudamah Al Maqdisi-Jalan Lurus Menuju Allah 20.07.2014

Muraqabah & Khasyah

I. Tengah Malam (sambungan..)

1. Ada seorg hamba muslimah yg solehah bnama Salamah bmunajat kpd Allah "Aku mhidupkan mlm ni bknlah dgn kekuatanku, malah dgn anugerahMu dan aku tdk wajib utk mnerima anugerahMu. Jgn Engkau haramkan aku mdpt kemuliaan dr munajat ini dan berikanlah aku limpahan kurniaMu".

2. Jgn ada sifat sombong dan perlunya beradab dgn akhlak yg tinggi kpdNya ketika bmunajat. Bimbang2 Allah akan mlemparkan semua amalan di muka kita spt kain buruk. Allah yg berhak mnentukan segala hidayahNya. Tnpa hidayahNya maka kita tdk akan mampu utk melakukan ketaatan dan kebaikan.

3. Seorg ahli maksiat bnama Sahal tlh bmimpi btemu dgn seorg bidadari yg sgt cantik. Mimpi adlh slh satu jalan utk Allah mberi hidayah kpd org2 yg terpilih even pd ahli maksiat. Bidadari itu mberikannya skeping surat seolah2 utk mnegur Sahal ttg sifat lalai dan pbuatan dosanya.

4. Ia tertulis "Allah tlg sediakan stiap anak Adam bahagiannya di syurga. Syurga itu hmpir kpd kamu, lbh dekat dr selipar yg kita pakai. Yakni pjalanan utk ke syurga ckup mudah jika kamu benar2 taat pdNya. Namun bila kamu mengabaikan segala perintah dan laranganNya maka kamu tdk akan smpai ke sana . Perjalanan itu bererti usia kamu". Lalu Sahal tsedar dr mimpi dan berasa ketakutan. Ia terus btaubat dan melazimi ibadat sehingga kematiannya.

5. Hasan bin Ali dpuji Nabi saw dlm hadis Nabi saw " Hasan drpdku dan Husin pula drpd Ali " yakni segala akhlak, perilaku dan pwatakan persis Nabi saw. Allah memuliakan Saidina Hasan dgn mjadikan pemimpin akhir zaman dr keturunan Saidina Hasan yakni Imam Mahdi.

6. Hasan mdengar ayahnya Ali bmunajat pd waktu tgh mlm. Ali bkta smbil air mata mbasahi janggutnya "Siapa aku dan apa nilai aku disisiMu shgga Engkau ingin myeksaku dan mgarahkan kmurkaanMu pdku? Ssgguhnya tdk btambah kerajaanMu dgn kebaikanku dan tdk bkurang sedikitpun dgn kejahatanku. Ya Allah, tetapkan harapanku kpdMu dan semoga Engkau mpermudahkan sgala urusanku menuju rahmatMu"

7. Kdg2 kita tdk mampu melawan hawa nafsu kita even kita tahu ia adlh salah. Itu adlh kelemahan kita. Pohonlah rahmat drNya agar kita dpt mgawal hawa nafsu dan pohonlah hidayahNya agar hati kita kekal dlm iman dan taqwa.

8. Munajat2 yg mgandungi adab2 yg tinggi merupakan pengakuan kelemahan dan kehinaan diri utk mnunjukkan bhawa tnpa anugerahNya, kita tdk mampu utk melakukan ketaatan.

9. Kegembiraan yg sebenar apabila kita btemu Allah yakni dketahui bhawa Allah mnerima setiap amalan kita. Dunia ini bknlah tmpt utk kita diisytiharkan sbg pmenang. Kita masih bperang dgn hawa nafsu selagi berada di dunia. Syaitan ttp akan mgoda kita sehingga hujung nafas disaat kematian. Kita perlu terus bmunajat agar kita dpt btemu Allah dlm keadaan gembira.

10. Asas utk kembali pdNya, kita perlu mgakui kezaliman dan ketelanjuran yg prnh kita lakukan pdNya. Atas dasar aqidah, kita mengaku kita tdk prnah sesekali myekutukanNya. Moga2 dgn aqidah yg benar ini ia mampu myelamatkan kita di akhirat kelak. Semuanya adlh urusanNya..

Tamat Syarah Kitab Wasiat Ibnu Qudamah Al Maqdisi..
23 Ramadhan 1435H

Wallahua'lam

No comments: