Thursday, August 14, 2014



Kuliah Ramadhan UMED Kitab Wasiat Ibnu Qudamah Al Maqdisi-Jalan Lurus Menuju Allah 17.07.2014

Muraqabah & Khasyah

I. Tengah Malam

1. Dunia ini tmpt utk berniaga dan blumba2 yg blh myelamatkan kita di dunia dan di akhirat. Dunia juga tmpt bcocok tanam utk mcari kebahagiaan akhirat. Dunia ini jambatan ke akhirat selain tmpt mcari bekalan, sebaik2 bekalan adlh btaqwa kpdNya.

2. Kita akan sentiasa bfikir ttg keuntungan jika kita menganggap dunia ini tmpt bniaga. Even rugi sekalipun kita akan berusaha utk tebus kembali kerugian yg lalu dgn keuntungan. Dgn peluang yg masih lg tersisa, kita masih blh mengaut keuntungan akhirat.

3. Ambil peluang selagi kita masih bernyawa. Ini adlh nikmat yg paling agung dkurniakan kpd kita. 2 nikmat yg biasanya manusia rugi iaitu waktu lapang dan kesihatan. Gunakan waktu hidup ini utk menangisi kecuaian dan kelalaian kita dahulu. Air mata yg tumpah kerana takutkan Allah di atas kecuaian tggjwb kpd Allah itu akan memadamkan api neraka.

4. 5 perkara yg ckup berbaloi dan beruntung bagi seseorg yg beriman :
a) Tdk bharap melainkan Allah
b) Tdk takut melainkan dosa2 dan maksiatnya.
c) Tdk malu utk belajar.
d) Tdk malu utk bkata wallahua'lam bg sesuatu yg ia tdk mgetahuinya.
e) Bersabar

5. Gunakan waktu dinihari utk bmunajat pdNya. Seolah2 Allah turun ke langit dunia utk mgambarkan betapa dekatnya rahmat Allah dgn kita. Doa lbh mustajab pd waktu tgh mlm sbegini. Allah juga menawarkan tawaran yg begitu hebat spt perlindungan, keampunan, kesihatan, mustajabkan doa dsb.

6. Sebaik2 yg perlu kita pohon adlh meminta ampun. Kerana dosa dan maksiat kita la punca pelbagai masalah kita di dunia. Ibnu Abbas bkata 'Kesan dosa mjadikan :
a) Hati gelap
b) Wajah sentiasa muram
c) Rezeki sempit
d) Lemah tubuh badan
e) Kebencian manusia pdnya.

7. Utk mcapai tingkat taqwa kta perlu btaubat tlebih dahulu. Ada 3 golongan manusia iaitu :
a) Allah pelihara dirinya dr dosa dan maksiat.
b) terus tenggelam dlm dosa.
c) kdg2 buat baik, kdg2 buat jahat.

8. Kita perlu sentiasa berusaha utk mencapai darjat taqwa. Maka Allah akan mmelihara kita dr melakukan dosa dan maksiat. Bsungguh2 la meminta ampun ketika waktu malam. Nabi saw menasihati Fatimah ra agar memohon keampunan apabila bjumpa mlm Lailatulqadar.

9. Ketika bmunajat, kita perlu beradab dgn Allah. Jika tdk, kita akan thijab drNya yakni dijauhkan dr segala kebaikan. Org yg paling celaka apabila ia tdk pandai beradab dgn Allah. Belajarlah cara munajat dr Nabi saw dan juga org2 soleh spya kita tdk thijab dr hidayahNya.

10. Antara sifat wali2 Allah itu mereka sygkan Allah dan Allah sygkan mereka, bsifat lemah lembut thdp org beriman dan bsifat keras thdp org kafir. Allah memuji sifat wali2 Allah ini dan kita hendaklah berusaha utk mdpt teman yg paling mulia di syurga kelak. Ilmu kita yg mnentukan sejauhmana kita mgenal Allah. Bgitulah cita2 kita thdp syurga.

Wallahua'lam

No comments: