Thursday, August 14, 2014

Kuliah Subuh UMED Kitab Fathur Rabbani 13.07.2014

1. Sifat manusia adlh mjadi hamba nafsu dan tabiat. Kita byk mengikut nafsu dan kebiasaan. Jika ingin dbetulkan ia memerlukan mujahadah.

2. Kejahatan nafsu sentiasa mrasakan kita sentiasa benar, malah lbh bnr dr Nabi saw. 3 perkara yg mbinasakan manusia iaitu sifat kedekut yg ditaati, hawa nafsu yg dturuti serta berbangga dgn pdpt sndiri.

3. Kesan dr mnurut hawa nafsu ini apabila kita mula akan menolak kebenaran yg dtg dr Allah dan Rasul. Akan dtg sifat sombong di dlm dirinya.

4. Tabiat turut melibatkan akhlak msyarakat kita selain akhlak kita sendiri. Ia amat sukar utk diubah. Kita diajar utk mnuruti perintahNya even menyanggahi masyarakat.

5. Manusia juga amat sukakan pujian. Kita tdk akan mcapai keikhlasan selagi kita sukakan pujian manusia.

6. Apa yg telah tertulis disisiNya yakni bila pena sudah diangkat ia adlh muktamad. Rezeki umur segalanya tlh dtetapkan olehNya. Even ia sudah dtetaokan, apa yg penting kita perlu bfikir bgaimana cara kita mgambil rezeki tsebut, cara kehidupan dlm usia yg singkat serta bgaimana cara kita berubat apabila kita sakit.

7. Allah tdk mendedahkan berapa umur kematian kita kerana ia tdk penting disiNya. Allah hnya inyin melihat bagaimana kita mhabiskan usia yg Allah berikan itu.

8. Allah yg berikan segala2nya. Ia adlh aqidah yg paling utama. Kita hnya dperintahkan utk berusaha sptmana yg dperintahkanNya.

9. Allah bsama kita dmana shj kita berada. Ia adlh muroqobatullah. Kita tdk bjalan bsendirian. Punca manusia jauh dr Allah adlh rezeki. Manusia juga cuba mperbodohkan dan mperhambakan org lain dgn soal rezeki.

10. Seseorg yg baik agama dan akhlak adlh org layak dterima sbg menantu. Jika tiada nilai agama dan akhlak, maka akan rosak institusi perkahwinan. Ia dbina atas dasar material, maka akan mjurus ke arah kehancuran rmhtgga. Jika ia bahagia skalipun, cara kehidupannya dmurkai Allah.

11. Kita mudah mjadi hina dgn rezeki. Lihat apa yg tjadi kpd rakyat Palestin. Pduduk Gaza tdk tpengaruh dgn nilai duit yg dtawarkan oleh Israel utk meninggalkan Palestin. Walhal mereka blh hidup mewah tnpa perlu mgorbankan nyawa diri dan ahli keluarga mereka Jika mereka meninggalkan Palestin, maka siapa lg yg blh menjaga Baitulmaqdis.

12. Keutamaan kita adlh agama. Allah akan memuliakan mereka yg menuruti jalan2Nya spt mcari rezeki yg halal, taat beribadat dsb. Allah akan kurniakan di dlm hatinya tauhid yakni keesaanNya.

13. Contohnya kisah Nabi Ibrahim as krika dcampakkan ke dlm api. Seluruh makhluk termasuk malaikat bdoa utk membantu myelamatkan Ibrahim. Apabila dtwarkan bantuan oleh para malaikat, Ibrahim menolak tawaran tsebut. Ibrahim hnya mharapkan pertolongan Allah. Lalu Allah mjadikan api itu sejuk dgn kebesaranNya.

Wallahua'lam

No comments: