Thursday, August 14, 2014

Kuliah Maghrib UMED
Kitab Dosa-dosa Besar 06.08.2014

Dosa 104 Tidak suka bjumpa dgn Allah

1. Adanya prsn benci utk btemu dgn Allah yakni tdk yakin dgn apa yg Allah janjikan, ada prsn cintakan dunia, tdk beriman dgn hari kiamat dgn sbenarnya. Mereka ini sekadar mengutamakan hal2 dunia serta pujian manusia.

2. Mereka menghabiskan usia dan masa hnya utk kesenangan dunia semata2. Dunia ini bkn tmpt utk bsenang. Ia tmpat utk kita diuji. Kita buta dgn fakta sejarah kehidupan manusia. Kdg2 makanan juga mjadikan kita penat sehinggalah ia mdtgkn penyakit.

3. Kita tdk akan bjumpa kesenangan di dunia. Sbb itu Allah myuruh kita cintakan akhirat seterusnya merindui perjumpaan dgnNya. Di sana kelak Allah akan mbayar segala penat lelah kita di dunia. Ia mdtgkn faedah kpd diri kita sendiri melalui ganjaran, nikmat, kesenangan dan darjat disisiNya.

4. Kita amat mharapkan keampunan dan rahmatNya melainkan org2 yg munafiq. Maka perlunya kita mharapkan pertemuan dgnNya spya kita mperolehi kebahagiaan di akhirat kelak.

5. Apabila kita mati bererti bmula kehidupan sbenar yakni utk mdptkan azab @ nikmat sehinggalah hari kebangkitan dan seterusnya. Smada kesudahan kita adlh syurga atau neraka.

6. Kita tdk akan mbawa sesuatu pun yg kita miliki di dunia melainkan amal soleh. Org beriman dsebalik kecuaiannya beribadat dgnNya, ia amat mharapkan pertemuan dgnNya. Org yg tdk bhajat utk btemu dgnNya dikategorikan sbg dosa besar. Mereka ini adlh golongan munafiq.

7. Kita masih ada iman sekiranya kita masih mharapkan keampunan dan rahmatNya. Sesiapa pun manusia akan berasa takut utk mati sbg fitrah manusia. Sbg bukti kita takut mati, kita mula mjaga kesihatan, bhati2 dlm hal keselamatan, berubat apabila kita sakit. Itu semua adlh beribadat kpdNya.

8. Maksud sbenarnya ialah apabila kita bhadapan dgn sakaratulmaut, Allah bukakan hijab utk melihat syurga, maka ketika itu kita akan suka utk btemu dgnNya. Namun bg org munafiq, Allah bukakan hijab bgnya utk melihat neraka,lalu ia takut utk btemu dgnNya.

9. Org munafiq mula bkira2 utk meminta tempoh agar sempat btaubat. Mereka ini mpunyai sifat kedekut akan hartanya serta tdk beramal soleh. Bg org mbuat kesalahan di dunia, mesti akan takut utk bhadapan dgn Allah.

10. Hidup kita spenuhnya utk Allah, tiada utk manusia. Malaikat pun mgakui tdk myempurnakan ibadat sepatutnya kpd Allah walhal ia sujud bmula dr awal hingga akhir. Apatah lg kita manusia yg dtugaskan utk beribadat kpdNya.

11. Kita pasti tdk akan berbangga dan mgakui kita beribadat kpdNya sepenuhnya. Ia mmg mustahil namun Allah jadikan kita mpunyai matlamat utk mencari redhaNya. Sbb itu Allah myediakan peluang btaubat spya kita senantiasa mharapkanNya dan berbaik sangka dgnNya.

12. Kecelaan kita apabila kita gagal utk mguruskan harta, anak pinak dsb. Kita sentiasa mgira2 harta seolah2 kita akan kekal bsamanya. Ia bbeza dgn org yg nampak harta sbg jalan utk mdapatkan pahala. Nabi saw bdoa pernah agar kita disedikitkan harta dan anak2 serta dipendekkan umur spya kita tdk dilalaikan dgnnya dan semakin cepat masuk ke syurga.

13. Bila hidup kita berkiblatkan dunia, maka kehidupan kita menjadi sempit apabila kita mhadapi mslh. Kita tdk nampak keluasan akhirat. Lihat kisah Asiah sewaktu diseksa oleh Firaun. Asiah bdoa agar dibinakan istana bgnya disyurga dan dijauhi dr kejahatan Firaun. Ketika itu Allah mbuka seluas2nya pintu syurga bgnya.

14. Org beriman sentiasa bharap kematian yg baik spt mati pd hari Jumaat, mati dlm bln Ramadhan, mati dlm mengingatiNya, mati dtempat2 yg mulia dsb.

15. Doa Nabi saw kpd org beriman :
a) Jgn dperbanyakkan harta
b) Cinta utk btemu Allah
c) Dipercepatkan kematiannya

16. Doa Nabi saw kpd org munafiq :
a) Biar diperbanyakkan harta dan anak pinak spya ia terus lalai dan istidraj
b) Tdk cinta utk btemu dgnNya
c) Dipanjangkan umur

17. Jika kita mbiasakan diri dgn perkara akhirat dr usia muda lagi, maka kita tdk mpunyai masalah utk terus membiasakan ibadat pd waktu tua. Kita sudah mgetahui mana dan apa hala tujuan kita sehgga btemu Allah. Sia2 apabila Allah panjangkan umur, kita sekadar menunggu kematian tnpa menambahkan amal soleh.

18. Org yg btaubat dgn sebenar, mampu utk duduk bsama dgn org yg dr awal2 lg sudah btaubat.

Wallahua'lam

No comments: