Thursday, August 14, 2014


 Kuliah Ramadhan UMED Kitab Wasiat Ibnu Qudamah Al Maqdisi-Jalan Lurus Menuju Allah 30.06.2014

Perbandingan dunia dan penghuninya

1. Khidupan dunia ini bsifat smentara, ia adlh peluang utk kita beramal ibadat serta membuat kebaikan dgn modal umur yg amat singkat.

2. Gunakan setiap masa dan nafas kita utk membuat ketaatan kerana kita tdk mgetahui bila masa kita akan dpanggil mgadapNya.

3. Ada 3 golongan yg hidup didunia
a) gol yg bsungguh2 dlm ketaatan dan kebaikan
b) gol yg hnya mhabiskan masa dgn bermain, bhibur, makan minum, melancong dsb
c) gol yg melanggar dan mcerobohi seluruh perintahNya

4. Hanya 1 golongan shj yg gembira yakni gol yg memanfaatkan khidupan itu dgn ketaatan dan kebaikan. Manakala lg 2 gol berada dlm keadaan myesal, sedih serta bimbang akan diazab apabila bjumpa Allah kelak.

5. Fikir sejenak dimana kedudukan kita di dunia ini. Jika kita gagal berada di dlm gol yg pertama, bimbanglah akan azab Allah yg menanti kita di alam barzakh dan akhirat kelak.

6. Seorg tabiin mulia, Uwais Al Qarni hidup pd zmn Nabi saw tetapi tdk sempat utk bjumpa dgn Nabi saw. Namun kemuliaan Uwais dketahui oleh Nabi lalu Nabi memyuruh para sahabt meminta doa dr Uwais jika bjumpa dgnnya. Antara kelebihan Uwais shgga diangkat kemuliaanya ialah beliau sentiasa bdoa agar diampunkan segala dosa org2 mukmin.

7. Uwais juga mgunakan seluruh masanya utk melakukan ketaatan pdNya. Slps selesai solat subuh, ia terus bwirid shgga solat dhuha. Slps solat dhuha ia terus bwirid shgga solat zohor dan begitulah seterusnya selama 3 hari. Pd hari ke4 ia mula tsengguk kerana mgantuk lalu ia bdoa agar Allah mlindungi dirinya dr prsn mgantuk serta perut yg lapar. Maka ia terus beribadat kpdNya.

8. Ikuti dan contohilah org2 yg mulia walaupun kita tdk akan mcapai darjat mereka. Paling kurg kita ada azam utk mgikuti jalan2 org yg bjaya disisiNya. Mudah2an dgn sdikit usaha itu, ia mjadi benih2 kebaikan yg akan terus bcambah di dlm diri kita.

9. Antara motivasi utk meningkatkan semangat beribadat ialah
a) bfikirlah ttg nikmatNya supaya kita bsyukur
b) bfikir akan dosa2 kita utk kita meminta ampun drNya
c) bfikir ttg kecuaian kita utk kita myesal
d) biasakan diri utk bzikir utk mengingatiNya
e) bfikir akan kebesaranNya
f) selalu bdoa, beristighfar dan membaca Quran
g) menuntut ilmu serta mgajarkan ilmu tsebut

10. Sibukkan seluruh anggota bdn kita utk melakukan perkara2 yg wajib tlebih dahulu. Kemudian cari amalan sunat yg manfaatnya blh tsebar kpd org lain spt bsedekah, mgajarkan Quran dsb. Pastikan setiap kebaikan itu dpt dikongsi bsama2 org lain. Kita hidup bmasyarakat, sbb itu ia penting utk dkongsi. Lalu kita akan mdpt doa dr mereka.

11. Amalan yg paling afdal slps fardhu ialah myedarkan masyarakat ttg kesilapan dlm beragama serta mbimbing mereka ke jalan yg lurus. Kita akan ditanya ttg perintah dan laranganNya apabila btemu Allah kelak.

Wallahua'lam

No comments: