Wednesday, August 20, 2014


Kuliah Maghrib UMED
Kitab Fiqh Aulawiyyat 19.08.2014

Mengutamakan Amal pd Zaman Fitnah

1. Kelebihan beramal khususnya pd zmn fitnah yg mana ketika ini kita akan ditohmah dgn pelbagai tohmahan spt umat yg mundur, kembali ke zaman purba dsb.

2. Umatku pd akhir zaman akan bpegang dgn Islam umpama memegang bara api. Waktu itu siapa yg beramal maka ia akan beroleh pahala 50x ganda dr shbt yg hnya sekadar btemu Rasullullah. Ia sudah ckup suatu kemuliaan.

3. Islam bmula dlm keadaan asing dan akan kembali dagang. Amat bertuahlah mereka yg berasa terasing. Kita lihat betapa asingnya Nabi saw pd permulaan dakwah. Bgitu juga kita pd hari ini apabila kita mula utk mnunjukkan syiar Islam dlm kehidupan kita. Kita mula akan dipandang serong selain ditohmah.

4. Islam skrg ini ditekan dr dalam dan luar dgn pelbagai undang2 yg tdk wujud pd zmn Nabi saw serta tdk masuk akal. Contohnya dlm isu tauliah di kalangan org2 beragama. Mereka ini disekat dr mgajar agama even bpendidikan tinggi dlm bidang agama.

5. Para ustaz dilarang utk bkata sesuatu yg tdk disukai oleh org2 tertentu. Walhal mereka diajar utk bkata sesuatu yg benar mgenai Islam. Sbb itu amat sukar utk kita mdengar kebenaran pd zaman skrg.

6. Namun agama Allah ini tetap akan dijaga olehNya. Tetap akan yg ada utk berkata kebenaran even ia dibenci oleh pemerintah. Kita juga pnh mdengar kisah2 ulama dahulu yg pnh dhukum, dipenjara dan diseksa kerana mgeluarkan fatwa yg menyalahi kehendak pemimpin.

7. Org yg bcakap benar tiada siapa yg blh myekatnya. Ulama2 dahulu enggan mgajar di istana utk mgajar para pemimpin tawaduk dgn ilmu. Imam Bukhori pnh difitnah mgajar ajaran sesat oleh pemerintah sehingga beliau dihalau keluar dr kampungnya.

8. Ulama2 yg berada dipintu pemerintah, maka fatwanya blh diragui. Mereka sentiasa mcari dalil utk mbenarkan setiap tindakan pemerintah. Ulama2 perlu bebas dr mana2 cengkaman individu @ organisasi.

9. Allah akan mbangkitkan mujaddid pd setiap awal 100 thn yg bperanan utk mgembalikan Islam kpd asalnya. Hadis mula dikumpul dan dibukukan pd thn 99 Hijriah iaitu pd zaman Umar bin Abd Aziz. Beliau dianggap sebagai mujaddid kurun yg pertama. Tiada satu pun peperangan yg blaku di kalangan kelompok org2 Islam pd zaman pmerintahan Umar yg adil ini.

10. Kemudian muncul mujaddid seterusnya, Hasan Al Banna yg bjaya menyatukan umat Islam selepas kejatuhan kerajaan Islam Uthmaniyyah. Muncul pelbagai parti Islam yg sentiasa mbela agama Allah even tdk pernah memenangi pilihanraya.

11. Hari ini masjid dicop sebagai tmpt org2 tua dan tmpt org yg dh nak mati. Kita mula malu utk ke masjid kerana ia bkn tmpt eksklusif sptmana tmpt2 yg mjadi persinggahan org2 kaya dan ternama. Jadi kita mula menjauhi masjid utk mgelak dr dilabel sbg org tua dan org yg dh nak mati. Inilah contoh fitnah yg berlaku pd akhir zaman.

12. Secara muhasabahnya...
Andaikata kita hidup pd zaman Rasulullah dgn cara hidup kita skrg ini, adakah kita akan mgikuti Rasullullah @ bersama kelompok Abu Jahal dan Abu Lahab???
Tepuk dada dan tanyalah iman kita. Jika kita jauh dr rumah2 Allah dan tdk mgikuti sunnah Nabi saw, maka kita tahu dimana kedudukan kita dsisiNya.

13. Bagaimana cara kita utk memahami agama Allah jika kita sekadar duduk di rumah, mnonton astro 24jam, lepak dikedai2 mkn, bmain dan bhibur??Adakah cukup dgn solat, puasa, sedekah, zakat dsb utk memahami ilmu Allah??Kita lbh mpercayai janji2 syaitan berbanding janji2 Allah.

14. Nabi saw mgajar kita bdoa "Ya Allah, jgn Engkau jadikan musibah itu berlaku pd agama kami" sehingga berlaku kesudahan yg tdk baik yakni su'ul khotimah. Kita tdk akan mnemui pengganti yg lain jika agama kita rosak. Namun jika kita sekadar mdpt musibah dunia, kita pasti akan mdpt ganti yg lbh baik.

15. Antara soalan qubur oleh malaikat "Apakah agamamu?" bererti ia adlh cara hidup kita di dunia. Lihatlah cara kehidupan kita di dunia maka adakah mampu kita mjawab bahawa Islam adlh agamaku walhal kehidupan kita jauh tpesong dr ajaran Islam.

Wallahua'lam

Mengutamakan Amal Batiniyyah drpd Amal Zahiriyyah

1. Amalan batin merupakan niat yg akan mdtgkan keikhlasan. Bila kita ikhlas, ia mjadikan kita tdk mharapkan pujian dan tdk takut kejian manusia lain. Mereka ini tdk akan bhenti dr melakukan kebaikan.

2. Seorg yg ikhlas bertaubat tdk akan mgulangi segala kejahatan2 dahulu even ditohmah dan dipandang hina oleh masyarakat setempat. Mereka ini akan tetap istiqomah pd jalan kebaikan utk mbuktikan keikhlasannya pd Allah. Mereka yg lari dr jalan2 kebaikan adlh org bodoh.

3. Ada amalan fizikal yg kita tdk mampu lakukan namun dgn niat yg ikhlas, kita mampu melakukannya. Contohnya kita seorg yg miskin dan tdk mampu utk bsedekah dlm jumlah yg byk. Namun disebabkan niat kita utk bsedekah jika mpunyai wang yg byk, mudah2an Allah akan terima niat kita itu.

4. Bila seseorg itu ikhlas maka Allah akan jadikan mulut2 manusia yg ikhlas memujinya. Ada kelompok dr kalangan kita yg terhalang utk mbuat kebaikan dgn keuzuran namun niatnya tdk akan terhalang utk mdapat kemuliaan yg sama.

5. Org yg paling selamat di akhirat ialah org yg dtg mnemui Allah dgn hati yg bersih yakni ikhlas kerana Allah. Niat org beriman lbh baik dr amalannya. Niat yg mengangkat darjat dan kemuliaan kebaikan yg kita lakukan. Amalan kita penuh dgn kekurangan dan ketidaksempurnaaan.

No comments: