Wednesday, August 13, 2014



 Kuliah Maghrib UMED
Kitab Dosa-dosa Besar 13.08.2014

Dosa ke 104 Tidak suka berjumpa dengan Allah (sambungan..)

1. Ia bbeza dgn seseorg yg tdk suka mati, tdk suka sakit dan tdk suka miskin. Ia adlh fitrah manusia. Kami benci mati ya Rasulullah mgikut kata Aisyah. Ia sbnrnya bmaksud benci btemu Allah sbgaimana Allah benci utk btemu dengannya. Walhal kpd Allah kita semua akan dkembalikan.

2. Allah benci utk btemu dgnnya bermakna Allah akan mhukumnya. Cabang kpd benci btemu adlh adlh buruk sangka. Nabi saw mgajar kita spya sentiasa bsangka baik kpd Allah. Aku mgikut sangkaan hambaKu kpdKu dan Aku sentiasa bsamanya apabila ia mengingatiKu.

3. Peringkat minimum mengingati Allah adlh myebut kalimah La ilaha illallah. Peringkat paling tinggi dlm mengingati Allah adlh muroqobatullah. Peringkat yg paling hebat adlh hatinya tdk pnh lalai. Nabi saw bkata Aku memohon ampun kpd Allah sebyk 70 kali kerana ada sesuatu yg mhalang hatiku. Mataku pejam tetapi hatiku tidak pnh tidur dr mengingatiNya.

4. Kdg2 kita mpunyai kerisauan dan keluh kesah. Mmg manusia itu sifatnya keluh kesah. Even kita sudah memiliki sesuatu yg kita hajati, pasti kita bhajat utk memilikinya sesuatu yg lain. Kita hnya mampu tenang untuk seketika. Kehendak manusia tdk pnh terbatas. Dtglah agama utk mgawal khendaknya spt sifat redha, sabar, batasan hukum hakam dsb.

5. Sabarlah kamu sebelum kamu mdpt nikmat syurga yg tidak terbatas nikmatnya. Jasad kita skrg tdk mampu menanggung kenikmatan syurga lalu Allah akan jadikan jasad yg baru. Kemudian akan ada malaikat yg meniup sangkakala lalu roh akan mgambil tmpt pd jasad tsebut utk mnikmati nikmat di syurga.

6. Kita mdapat apa sahaja yg kita sangka pdNya even ia adlh sangkaan baik @ sangkaan buruk. Sbb itu Nabi saw mgajar kita suatu adab apabila kita melawat org yg sakit. Kita patut mdoakan agar Allah mnerima taubat dan amal soleh si pesakit. Sehingga ia tdk rasa myesal dgn sakit tsebut dan merindui utk btemu Allah. Bkn sekadar mdoakan kesembuhan yg myebabkan ia terus lalai dgn maksiat.

7. Nabi saw pnh ditawarkan utk hidup lg namun Nabi menolaknya utk btemankan yg tertinggi yakni Allah. Kita mgambil iktibar dr kisah Adam yg berasal dr syurga lalu diturunkan ke dunia. Adam merindui tmpt asalnya yakni syurga. Begitu la juga kita yg sepatutnya merindui tmpt asal kita iaitu syurga.

8. Qubur dgelar sbg darul mukminin yakni negeri org beriman. Kerana di dlm qubur, org kafir tdk akan mperolehi segala nikmat dan kasih syg. Ia hnya dimiliki oleh org beriman. Sbb itu kita perlu bsangka baik pdNya. Org yg bsangka baik ini adlh org yg bnr2 mematuhi perintahNya dan jika sebaliknya, ia adlh org yg sering melanggar perintahNya.

Dosa ke 105 Tidak menunaikan zakat

1. Sifat org kafir adlh mcintai harta utk memuaskan nafsunya, memusuhi org lain dan berlagak sombong. Org beriman mjadikan harta itu punca ia mdekatkan diri pdNya serta mhubungkan silaturrahim.

2. Manusia blh bkumpul disebabkan harta. Kalau kamu belanjakan seluruh harta kamu, kami pasti tdk akan dpt mgembirakan seluruh hati org. Sdgkn pd harta itu ada hak org lain yakni yg meminta dan yg tdk meminta. Akhirnya dgn harta mereka mjadi org yg soleh.

3. Bila dikatakan mgumpul kekayaan bererti Allah myuruh kita mencari harta. Namun berhati2 apabila memiliki harta. Zakat yg akan menambahkan keberkatan harta tsebut. Zakat juga dsebut sbg sedekah. Ia adlh sedekah yg wajib. Ia akan mbersihkan diri dan myucikan harta tsebut yakni menambahkannya.

4. Belanjakan ke jalan Allah adlh cara utk myuburkan harta. Bkn sekadar menyimpannya. Ia menjadikan kita lbh kreatif dan inovatif dlm menambahkan hartanya. Lihat apabila kita sudah bkahwin, kita mula mgumpulkan harta berbanding ketika hidup bujang dahulu.

5. Jika seseorg yg tdk mbelanjakannya ke jalan Allah, maka harta tsebut akan melilit dirinya di akhirat kelak yakni berasa tdk selesa. Emas dan peraknya akan dibakar lalu akan diseterika di bhgian dahi, lambung dan belakangnya.

6. Apa yg perlu kita takuti adlh apabila kita tkena doa org miskin yg hak mereka ada di dlm harta kita. Harta ini adlh milik Allah, bkn milik kita. Buktinya kita akan tinggalkan harta ini apabila kita mati kelak. Harta ini adlh ujian dan amanah dariNya.

Wallahua'lam

No comments: