Thursday, August 14, 2014


 Nota ringkas kuliah Maghrib
Ust Azam Darusa 07.08.2014

Bersegera beramal sebelum dtg 7 perkara yakni

1. Kefakiran mjadikan iman mereka lemah. Kita mula sanggup mgadaikan iman dgn sedikit habuan dunia.

2. Kekayaan yg mjadikan kita sesat hgga lupa ia adlh anugerahNya. Sptutnya kita lbh bsyukur berbanding dgn kita bmegah2 dan sombong. Celakalah org yg sibuk mgumpulkan harta dan mhitung2 hartanya kerana myangka harta yg akan mjaganya.

3. Kesakitan yg mybbkan kita binasa. Kita leka waktu sihat shgga lah Allah mguji kita dgn kesakitan lalu kita tdk mampu utk mgerakkan lidah even utk myebut kalimah Allah. Pertambahan umur bkn utk dibanggakan tetapi supaya kita sedar dosa kita makin btambah dan Allah mberi peluang utk kita btaubat. Perbanyakkan mengingati perkara yg tdk myeronokkan kita iaitu kematian.

4. Umur panjang yg merosakkan akal yakni nyanyuk.

5. Dtg kematian secara mgejut. Nabi saw mgajar kita bdoa agar tdk mati sebagaimana binatang mati yakni mati mgejut. Kita hidup di dunia dgn dberi tempoh tertentu maka hiduplah sbagaimana org musafir. Jgn mnunggu hari ptg @ esok hari utk beramal.

6. Dtgnya dajjal. Nabi saw mgajar kita utk mgamalkan surah Kahfi sbg pelindung dan pbimbing dr fitnah dajjal. Rmai org tpedaya dgn dajjal lalu kita mula mjadi pengikutnya.

7. Dtgnya hari kiamat.

Wallahua'lam

No comments: