Thursday, August 14, 2014


 Kuliah Ramadhan UMED Kitab Wasiat Ibnu Qudamah Al Maqdisi-Jalan Lurus Menuju Allah 02.07.2014

Perosak Amalan (sambungan..)

C. Menghina Org Islam

1. Seseorg yg mhina saudara seagama ini akan mybbkn pahala amalannya hilang. Allah bfirman "Jgnlh satu kaum mhina kaum yg lain. Barangkali ia lbh baik dr satu kaum yg mhina tsebut. Jgn kamu mhina antara satu sma lain dan juga mberi gelaran kpd yg lain"

2. Allah melarang org beriman dr mhina saudara seagama, bangsa dan negeri secara peribadi walaupun ia baru memeluk Islam. Mungkin ia juga seseorg yg sudah btaubat dan kembali ke pangkal jalan. Apatah lg menganggap dirinya lbh mulia dr org yg dhinanya.

3. Dilarang melampau dlm menghina spt mgatakan dosanya tdk akan diampun oleh Allah, hnya nereka yg layak baginya dsb. Allah blh membatalkan segala pahala amalan kita yg mhina. Ia spt kita mcampuri urusan Allah dlm proses pengampunanNya.

4. Tggjwb kita adlh meminta keampunan dr Allah serta mberi nasihat kpd org lain. Kita juga dilarang utk bsangka buruk antara satu sama lain. Tdk akan msuk syurga org yg ada sifat sombong walaupun sbesar biji sawi. Mereka yg sombong adlh yg menolak kebenaran serta menghina org lain.

5. Nabi saw mberi amaran bhwa ckuplah seseorg itu dianggap melakukan kejahatan apabila ia mhina saudaranya. Sebahagian sangka buruk itu adlh perkara yg mbawa dosa.

6. Wasangka itu ada dua jenis iaitu ia dtg kpd kita tetapi kita tdk mnuturkannya. Yg kedua pula apabila kita bwasangka lalu kita menuturkannya @ myebarkannya.

7. Nabi saw bsabda jgn kamu myakiti saudara2 kamu, jgn memalukan dan mengaibkan mereka serta mcari keaibannya. Bilamana kita suka mcari keaiban saudara kita, maka Allah akan mbuka segala keaiban kita.

8. Ssguhnya org beriman itu bersaudara. Lihat semua bangsa disatukan dgn aqidah apabila kita menunaikan haji di Mekah. Ia tlh mhilangkan sifat perkauman. Jadilah hamba Allah yg sebenar, dgn ini kita tdk akan mhina org lain.

9. Kita dibolehkan mnegur dan mberi nasihat kpd mereka yg fasiq namun tdk dbenarkan menghina peribadinya. Lihat bgaimana Allah memuliakan Ikrimah Abi Jahal dgn mati syahid even suatu msa dahulu ia bcita2 utk mbunuh Nabi saw.

Wallahua'lam

 

No comments: