Friday, August 15, 2014




Kuliah Maghrib UMED

Kitab Syarah Hikam 03.08.2014

Hikmah 147 (ms 271)

"Jika tjadi suatu dosa maka jgnlah ia mjadi sebab utk kita bputus asa drpd mdptkan istiqomah bsama Allah. Blh jd ia sbg dosa terakhir yg dtentukan utk kita"

1. Kita beribadat bkn dsbbkn Allah mberikan kita sesuatu. Ia lambang sbg perhambaan kita pdNya. Dosa yg mjadi halangan kpd kita utk istiqomah pdNya smada dgn sengaja atau tdk sengaja. Kita mula merasakn diri kita sudah lg tdk baik lalu mula mjauhi Allah.

2. Apa2pun dosa yg mgkin blaku kpd diri kita even atas apa dorongan skalipun jgn sesekali mjadikan kita sbb utk bputus asa dr melihat rahmat Allah. Keampunan, rahmat dan kebaikan Allah sgt luas. Allah amat mgetahui bhwa kita akan melakukan kesalahan.

3. Kita akan melakukan dosa yg berulang2. Itulah sifat manusia namun kita perlu bertaubat dan kembali kpdNya. Ia mjadi suatu kekuatan utk kita terus mharapkan rahmat dan keampunanNya.

4. Penyakit itu dtg smada dgn sbb diri kita sendiri @ dsbbkn org lain. Begitu juga dosa dlm kehidupan. Kita dtuntut utk belajar mjadi seorg manusia yg tahu utk bangun setelah kita jatuh. Kita bkn bsifat maksum malah Allah mjanjikan keampunan.

5. Nabi Nuh diuji oleh Allah dgn anak dan isterinya kafir namun baginda tdk bputus asa utk terus mdekatiNya.

6. Kita perlu yakin dgn taubat. Mungkin itu adlh dosa terakhir yg kita lakukan @ ahli keluarga sndiri yg melakukannya. Yg penting kita perlu istiqomah utk mbuat kebaikan.

7. Nabi Adam juga melakukan kesalahan namun baginda terus btaubat. Allah katakan bhwa org yg btaubat itu adlh org yg bjaya. Tiada istilah gagal selagi kita masih bpeluang utk btaubat. Itulah gambaran betapa pemurahnya Allah. Even bdosa, masih blh bjaya asalkan btaubat.

8. Sesiapa yg tdk btaubat maka ia menzalimi dirinya sendiri. Jika ada kekurangan dan kelemahan diri, masih ada ruang utk dperbaiki selagi masih bnyawa dan mpunyai keinginan utk btaubat. Hadis qudsi Nabi saw bsabda Allah bfirman " HambaKu berbuat dosa lalu menadah tgn utk meminta ampun drKu dan ia myakini bhwa Aku yg akan mgampuninya serta tiada tuhan yg akan mhukumnya melainkan Aku, maka Aku ampunkannya"

9. Bisikan syaitan mbuatkan kita melihat ruang keampunan itu sempit. Mereka yg berbuat dosa setelah meminta ampun, ia tdk dsebut sbg mpermain2kan taubat. Bisikan syaitan yg mhalang utk kita terus btaubat dan mgatakan seolah2 kita mpermainkan taubat.

10. Bila kita btaubat bererti kita mgetahui bhwa ada kuasa yg akan mhukum kita dan ada kuasa yg blh mengampunkan dosa2 kita. Allah mberi kekuatan utk kita berbuat kebaikan namun Allah tdk mberikan kita kekuatan utk meninggalkan kejahatan. Kekalkan kebaikan tsebut dan berusaha utk menjauhi kejahatan itu.

11. Nabi saw dberi khabar gembira oleh Allah "Bila dtg pertolongan dan kemenangan dr Allah, maka kamu akan melihat manusia berebut2 utk masuk agama Allah". Ini bmakna bila ada manusia yg keluar Islam dan ada gol yg saling mkafirkan antara satu sma lain, bererti tiada lg pertolongan Allah dan ia adlh musibah agama yg tbesar.

12. Jgn mudah putus asa utk menasihati seseorg dgn pelbagai contoh dan perumpamaan. Mungkin seseorg itu mmerlukan masa yg agak panjang utk mperolehi hidayah. Jgn kita mnutup pintu taubat seseorg. Kita tdk berhak mhukum seseorg apatah lg mgatakan ia fasiq @ kafir.

13. Allah tetap akan mnerima even sekeji mana dosa yg ia lakukan spt bzina, lesbian dan homoseksual. Apabila mereka mula tkena kesan dr dosa tsebut spt pyakit HIV, maka ia adlh peluang utk kita mgajaknya utk btaubat.

14. Kelekaan dan kecuaian itu wujud setiap kali kita beribadat. Namun jgn jadikan ia alasan utk kita bpaling drNya. Teruskan beribadat dan melakukan kebaikan kerana kita masih berusaha utk mdptkn rahmatNya. Ia berada dlm ilmu Allah. Jgn halang diri melakukan kebaikan dsbbkn kekurangan dan kelemahan itu.

15. Kita cuba khusyuk beribadat dgn kekuatan diri sendiri namun kita lupa kekuasaan Allah. Lihatlah ilmu Allah dan usaha kita. Kdg2 Allah menguji kita. Jgn mgatakan kita beragama dgn kekuatan diri. Ia adlh syirik. Maka sebutlah kita beragama dgn taufiqNya.

16. Taubat adlh suatu ilmu yg mgajar kita spya tdk bputus asa. Allah masih bsama kita. Jgn bputus asa utk bmualamat dgn Allah. Yg ada dlm kamus Islam adlh btawakal kpdNya. Tiada istilah bputus asa.

17. Tiada manusia yg sempurna, pasti ada kekurangan. Dosa ini adlh fitrah yg Allah jadikan. Setiap org ada dosanya tersendiri.

Wallahua'lam

No comments: