Thursday, August 14, 2014


Kuliah Ramadhan UMED Kitab Wasiat Ibnu Qudamah Al Maqdisi-Jalan Lurus Menuju Allah 08.07.2014

Muraqabah & Khasyah

D. Doa dengan Khusyuk

1. Hendaklah kita bdoa dan bhrp pd Allah utk mdpt kelebihan2 dlm melakukan ketaatan dan kebaikan. Kita blh mgetahui bgaimana doa kita itu akan dimustajabkan dgn penuh prsn yakin.

2. Doalah pd Allah dlm keadaan benar2 optimis yakni yakin bhwa Allah akan memakbulkannya. Berdoalah bsgguh2, merendah diri, khusyuk, menangis dan merintih . Mereka ini yg akan dsegerakan kemustajaban doa.

3. Seorg alim bkata ia mgetahui bila Allah memakbulkan doanya iaitu apabila hatinya pilu, kulitnya meremang dan matanya mudah mgalirkan airmata. Seolah2 Allah mnurunkan rhmatNya shgga ia terasa bhwa rahmatNya berada dlm dakapannya.

4. Kita mudah menangis utk dunia. Apa shja yg mjadi kecintaan dsisi kita yakni dunia itu akan binasa. Apa shj yg ada dsisi Allah yakni kcintaan akhirat ia akan kekal.

5. Antara kata2 Ummu Darda yg tkenal "Ilmu yg paling mulia ialah makrifah" yakni ilmu yg mjadikan kita kenal Allah dan takut pdNya even apa jua bidang kerja yg kita ceburi. Dgn setiap kerja yg kita ceburi ia mjadikan kita lebih dekat pdNya.

6. Bdoalah ketika kita berasa gementar. Mmg ia bkn alamat yg tepat tetapi ia adlh antara alamat2 utk dimakbulkan doa. Bdoa dgn seluruh anggota badan yakni seluruh anggota badan tunduk pdNya sbagimana hati dan lidah tunduk pdNya.

7. Bdoa dlm keadaan kita mgakui kita mpunyai segala ketidaksempurnaan diri. Hnya dhadapan Allah kita blh mnunjukkan segala kehinaan diri, tdk dihadapan manusia.

8. Letakkan segala urusan itu dhadapan Allah yakni myerahkan segala2nya tnpa kita mpunyai daya sedikitpun. Jika seluruh makhkuk di bumi bhimpun utk memberi manfaat, ia tdk akan bermanfaat melainkan Allah izinkan. Begitu juga sbaliknya bila semua makhluk bkumpul utk mdtgkan kmudharatan, ia tdk akan terjadi melainkan dgn izinNya.

9. Ketahuilah apa yg mnimpa kamu itu bknlah satu kesilapan. Ketahuilah sesuatu yg tdk menimpa kamu itu, ia sbnrnya kerana belum smpai masa. Sbgaimana kita melihat kematian. Kematian ttp akan dtg kpd kita walaupun kita sudah melihat byk kematian. Kematian itu akan smpai dgn asbab.

10. Fungsi doa yg utama adlh utk beribadat kpdNya. Ia adlh suatu perintah Allah yg diizinkanNya. Allah ttp akan bri kemuliaan pd doa tsebut samada dimakbulkan @ dtolak musibah @ dberi ganti lbh baik @ dsimpan di akhirat kelak @ Allah kurniaan sifat redha dan sabar.

11. Bdoa dgn jiwa yg benar2 bhajat pdNya sptmana mereka yg sdg lemas ditengah lautan. Apabila Allah mgerakkan hati dan lidah kita utk bdoa bererti Allah ingin memakbulkan doa tsebut. Jgn berasa jemu dan berat tgn utk bdoa. Bdoalah dlm semua keadaan.

12. Allah suka org yg bdoa kerana mereka mgakui betapa dekatnya Allah dgn mereka. Rahmat Allah itu berada amat dekat dgn kita utk mdgr segala doa lalu ia mjadikan kita dekat pdNya. Inilah kemuliaan org beriman apabila kita sentiasa bdoa kpdNya.

13. Siapa lg yg akan mperkenankan doa org thimpit kalau bkn Allah dan yg akan mlepaskan manusia dr keadaan tsepit. Org beriman yg benar aqidahnya tdk akan bputus asa dlm setiap ujian yg Allah berikan kerana mereka mpunyai doa. Org kafir yg kecewa dgn hidupnya mula bfikir utk mbunuh diri.

14. Ia adlh ibadat utama yg diajar oleh Allah kpd Adam dibumi yakni kalimah taubat lalu Allah mnerima taubat Adam. Manusia perlu mbina kekuatan kehidupan di dunia ini dgn doa sptmana yg dilalui oleh Adam dan Hawa.

15. Doa adlh suatu lambang dlm fitrah beragama.

Wallahua'lam

 

No comments: