Thursday, August 14, 2014


 Kuliah Ramadhan UMED Kitab Wasiat Ibnu Qudamah Al Maqdisi-Jalan Lurus Menuju Allah 05.07.2014

Muraqabah & Khasyah (sambungan..)

B. Tanggungjawab dan Akibat

1. Tggjwb manusia ini pnh dtawarkan kpd makhluk lain yakni gunung-ganang, bumi dan langit2 tetapi mereka enggan mnerimanya kerana ia begitu berat. Akibatnya adlh bakaran api neraka jahannam jika tdk mjalankan tggjwb tsebut.

2. Manusia yg berani mgambil tggjwb ini. Adam mgambil amanah dr Allah ini hnya dlm waktu yg singkat dr waktu asar shga ke malam sehinggalah Adam melakukan kesalahan yg pertama yakni memakan buah larangan.

3. Amanah ini terlalu berat utk dtanggung oleh manusia. Kita sering lalai dan leka dlm mjalankan amanah. Waktu celaka bg seorg manusia yakni waktu manusia tdk mengingatiNya iaitu waktu solat, waktu membaca Quran dan waktu bzikir. Ini adlh waktu2 yg amat2 patut kita igt pdNya.

4. Sifat manusia pula suka berbuat ZALIM serta JAHIL. Zalim yakni pd diri sendiri iaitu mengabaikan segala perintahNya. Kita tlh mdedahkan diri kita kpd azab dan kebinasaan. Allah dtgkan agama sbg ubat atau nasihat. Kita jahil utk mgenal Allah, kita sekadar alim dlm soal dunia. Walhal kita akan kembali kpdNya.

5. Ilmu yg akan Allah angkat adlh ilmu agama. Sabda Nabi "Sesgguhnya Allah akan akan mengangkat ilmu dgn mematikan ulama" smada mati fungsi ulama @ mati scara fitrah @ dsekat oleh pmerintah. Kita berasa ckup dgn ilmu agama tetapi tdk pd ilmu dunia.

6. Manusia ini mpunyai EGO yg mhalangnya ia belajar ilmu agama serta ingin cepat2 bhenti belajar. Masa kita sbnrnya tdk cukup utk mgenal Allah didunia tetapi paling kurang kita berusaha utk mgenal Allah. Sifat jahil dan ego inilah yg myebabkan kita gagal menjalankan tggjwb kpdNya.

7. Kita mula mpertikaikan hukum Allah serta mcabar perintahNya. Contohnya apabila kita mula menolak dan mpertikaikan hukum HUDUD walhal Allah Maha Bijaksana. Hukuman Alkah ini mcegah jenayah dr terus berlaku. Kita tdk kenal Allah dan mgaku kita lbh bijak drNya. Inilah kebodohan sbnr manusia.

8. Neraka adlh akibat yg perlu kita tanggung. Allah tlh bjanji utk memenuhkan neraka ini dgn jin dan manusia yakni mereka yg tdk mjalankan tggjwb kpdNya. Mereka akan kekal didlmnya dan tdk akan dterima pengampunannya. Ada yg meminta utk kembali ke dunia tetapi Allah tdk benarkan.

9. Ahli neraka yg sdg bdiri dtepi neraka sblm dhumban ke neraka bkata "Aduhai celaka kami pd hari ini. Jika kami dberi peluang utk hidup kembali di dunia, kami tdk akan sesekali mendustakan ayatNya". Allah bfirman "Siapa yg bpaling dr ayatKu, maka baginya kehidupan yg sempit".

10. Org beriman hnya dengar dan patuh akan perintahNya serta memohon kemapunan andaikata ia melakukan kesilapan. Taubat adlh tawaran istimewa yg Allah janjikan kpd kita atas segala kecuaian yg kita lakukan. Allah amat mgetahui kita amat lemah dlm menjalankan tggjwb tsebut.

Wallahua'lam

No comments: